Gå til innhold
Arkivverket

[#40797] Barnhem i Hedmark


Gjest Tina Dimberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tina Dimberg

Gudbrand Gundersen född 4/1 1882 och Ellen Engebretsdatter Engen född 27/9 1878, fick sju barn tillsammans.* Erling Gundersen född 22/2 1908 i Sörskogbygda, Elverum.* Konrad Gundersen född 30/1 1910 i Sörskogbygda, Elverum. Gick bort 15/11 1991 i Östre gravlund, Oslo.* Guttorm Gundersen född 22/10 1911 i Sörskogbygda, Elverum.* Ester Gundersen född 14/2 1914 i Stor-Elvdal, Elverum. Gick bort 1/6 2003, Hällefors i Sverige.* Gudny Gundersen född 16/9 1915 i Stor-Elvdal, Elverum. Gick bort 6/3 1998 i Höybråten, Oslo.* Selma Gundersen född 26/1 1918 i Stor-Elvdal, Hedmark.* Geirfinn Gundersen född 21/12 1919 i Stor-Elvdal, Elverum. Gick bort 5/3 1970 i Trollhättan, Sverige.Jag har funnit Gudny som konfirmerad 1929 i Elverum och Geirfinn som konfirmerad 1934 i Elverum, men inte de andra syskonen.Deras mor, Ellen, gick bort av blodförgiftning 12/6 1923 i Sörskogbygda. Jag har hört att syskonen, iallafall de fyra minsta, ska ha hamnat på barnhem efter hennes bortgång.Vet någon vilka barnhem som då fanns i Hedmark, som de möjligtvis kan ha hamnat på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Tack, dessa inlägg hade jag missat. Glömde och skriva att vid konfirmationen var Gudnys bopael Terningen Skole och Geirfinns bopael var Lundestuen 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

I Elverum var det i hvert fall et barnehjem på Meljordet i Hernes (Kirsti Grindalens barnehjem), opprettet 1898. Det er vel ikke usannsynlig at de tre døtrene var innom der.Så var det et guttehjem på Øvre Løken Lundstua i Heradsbygda, Elverum (Dahls guttehjem), opprettet 1930 og i drift til 1965. Det må ha vært der Geirfinn bodde ved konfirmasjonen.Vet ikke om du er kjent med at mora Ellen var av musikerfamilien Engen i Sørskogbygda, 'Engemusikken'. Magne Nyborg har skrevet en artikkel om familien om musikken i 'Alfarheim' Årbok for Elverum 1993, s. 61-68. Artikkelen inneholder flere bilder, bl.a. av faren Engebret Engen (1854-1909), hans hjemsted Enga, flere bilder av søsknene til Ellen og et bilde av hele familien fra 1896, der Ellen poserer med kontrabass. Bare nevner det i tilfelle det skulle være ukjent. Boka kan bestilles gjennom Elverum Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Tusen, tusen tack för din hjälp.Denna information var oerhört värdefull för min mor, eftersom Ellen Engen var hennes farmor.Även tusen tack för namnen på barnhemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Ellen Engebretsdatter Engen fick sonen Geirfinn Gundersen som även han blev bl.a. musiker. Han var med och spelade i 'dansbandet' Akers Gutta tillsammans med två män till.Geirfinn spelade dragspel, en man spelade trumpet och den tredje spelade gitarr. Jag tror att de spelade mycket i Oslo i slutet av 1930-talet och på 1940-talet och kanske även senare ändå.Det kanske finns någon som har information om dessa tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.