Gå til innhold
Arkivverket

[#40800] Ørken - Strømsø, Drammen


Gjest Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Johnsrud

HeiI forbindelse med leting etter fjerne slektninger har vi kommet over bosted 'Ørken' i Strømsø. Vet noen hvor dette var/er?Mvh Hanne Johnsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Skoger i Vestfold finner jeg en ubebodd gård i 1865 med det navnet: LenkeSkoger og Strømsø ( Deler av Drammen) har hørt til Vestfold i flere perioder. Nå hører Strømsø til Buskerud sammen med resten av Drammen.Har ikke noe Skogerkart fra denne tiden, men det er sikkert mulig å finne noe om den gården i Skogerbøker, om ingen lokalkjente kan hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiTusen takk for innspill.I følge folketellingen for Drammen 1875 skal det finnes et sted i Drammen som het Ørken:LenkeTror det er dette stedet jeg leter etter.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da kan vel veien Ørken ha noe med den gamle gård å gjøre. Kobbervidalen ligger jo nettopp i Skoger området.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser jeg skrev Kobbervik feil i farten .Se Kobbervik -Skauer, folketelling 1865. I dag kalles området Kobbervik-dalen. Gamle innfartsvei til Drammen går her mot Strømsø. Fortsatt mulig å kjøre. Veinavnet Ørken er sikkert kommet av gårdsgrunn fra Ørken i sin tid. Selve gården var jo fraflyttet i 1875 som du ser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Næss

En regnværsdag kan av og til bringe nye opplysninger....Fra Drammen Byleksikon av Per Otto Borgen, 1995:'Ørka var et småbruk som i 1762 ble utskilt fra Nordre Fjell, nedlagt ca 1932 og revet i 1940. Til 1925 hadde bruket sin adkomst i næåværende Johan Sverdrupsvei. I 1971 ble den del av Johan Sverdrupsvei som går fra Kleivene og østover langs Vestfoldbanen gitt navnet Ørka. På gamle kart het stedet Ørken og navnet kan ha sammenheng med naturforholdene på stedet'.Et kartsøk vil sikkert gi deg en ide om hvor i dagens Drammen dette er, men alle som har sittet i kø i Kleivene-tunnellen på E-18 vet hvor de skal begynne å lete!Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.