Gå til innhold
Arkivverket

[#40802] Marie Arnesen utvandret til Chicago 1903 - aner?


Gjest Ola Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Morken

Dette er et et tilleg til tema 32364 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe Marie Mortensen hette Marie Arnesen og skal være født 11.4.1876 eller 1879.Skal ha utvandret 1903 til Chicago uten at jeg har klart å finne henne. Death certificate (1952) sier 11.4.1876 men med spørsmålstegn etter. Samme sted står far anført som Arne Arnson, mor ikke nevnt. Har fått tilsendt 2 uidentifiserte bilder. Det ene er et portrettt av en sykepleier (Diakonisse) og er tatt i Kr.ania.Lurer på om dette er Marie. Det andre av en litt eldre kvinne og bildet er tatt hos Kristoffersen, Kongsvinger.(Maries mor?) I ft for 1900 har jeg funnet en interessant kandidat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Jeg har sett gjennom kirkeboka for Vinger i 1878,- 79 og -80, uten å finne denne Marie Arnesen døpt, som var ved Christiania komm. sykehus ved tellinga i 1900. Jeg kan jo ha oversett henne, vil gjøre et nytt søk seinere. Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg
Gjest Terje Bjørndahl

Arne Arnesen Spetalen hadde nok ei datter Anne Marie f. 6/8 1861 , men hun ble gift i Vinger i 1895 og døde på Huvenes i Vinger 7/3 1909. Dette er nok ikke riktig familie Jan Peter. Mvh. Terje B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Vel, det var kun et forsøk/tips...Men vedkommende er den eneste Arne Arnesen som står oppført med barn født på Vinger i ferioden 1871-1880 på FS/IGI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke får opp siden når jeg kopierer lenken, men kandidat fra FS var: Maria Arnesen christening: 16 april 1876 Vinger, Hedmark, Parents: Hans Arnesen , Karoline Martinsdtr mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver å legge inn lenken for deg her: LenkeLitt annen måte enn vanlig leker. Du må ikke åpne lenken til på Fam. s. på vanling vis. Høyreklikk og velg kopier snarvei, da pleier det å gå bra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Mange takk Gunn, jeg lærer stadig. Jeg har fåt vite at Marie Arnesen hadde en yngre søster, Anna, som også emigrerte til USA. Dersom sykepleier(diakoniss) kunne knyttes til denne familien Lenke ville det vært et lykkeskudd. Men hvis jeg forsøker fra andre enden, fra Oslo Kommunale Hospital, eller evt diakonisseskolen for å se om de har personalopplysninger, hvor ville da f.eks arkiver fra Oslo Komm. Hospital befinne seg? mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant en Marie Arnesen som emigrerte i 1907, men det er vel for sent? Prøver lenke hit til Ellis Island, men vet ikke om det går: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig Oslo Byarkiv kan hjelpe deg med opplysninger her: LenkeLykke til med letingen i alle fall. Skal si fra om jeg kommer over nye opplysninger. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ola Morken

Famler fremdeles med Marie Arnesen. For å fortsette eliminasjonsmetoden må jeg spørre om den kandidaten som Gunn Huglen fant i innlegg 11.Selv om årstall for emigrasjon ikke stemmer med det jeg har fått oppgitt. Dette er vel den samme som emigrerer her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=193154&personpostnr=193154#nedre>Lenke FT 1900 er hun bosatt Eidsvold Lenke og her er ant.fødsel i Våler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei Ola. Den Marie(a)som du nevner i innlegg 7, er født 15/2 1876 av foreldrene Husmand Hans Arnesen Smestad u. Skansgarden og hustru Karoline Martinsdatter. Hans Arnesen var f. 1844 i Bogerbækken og døde 5/8 1909, Karoline Martinsdatter f. 1846 i Enger, hun døde 10/2 1917. Maria Hansdatter Smedstad f. 15/2 1876 ble gift 21/11 1896 i Brandval kirke med Olaf Arnesen f. 5/3 1877 på Hornmoen, Lunderseter. Hadde bl. barna Hjørdis Karoline f. 28/7 1901 døpt 18/8 Lunderseter og Ottar f. 22/9 1903 døpt 15/10 Lunderseter. Maria Hansdatter (Arnesen) hadde ei søster Anna f. 9/8 1885 og døde i Smedstad 4/11 1915. (Dette har jeg fra Vinger bygdebok I s. 142-143 samt notater jeg har gjort en gang i margen i boka) Hvor det ble av Maria og Olaf og barna veit jeg ikke, om de utvandret til Amerika mener jeg. Det er vel liten mulihet for at dette er den riktig Marie. Lykke til videre Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Maria og Olaf bodde i Lunderseter, Olaf døde og Maria giftet seg med Karelius Olsen fra Trøslien. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Takk til Terje og Finn. Kjenner dere noe til Olea og Marie som emigrerer sammen i 1907. Disse synes å være født i Våler utenfor ekteskap begge to, men med de samme foreldre.Ole f.1877 og har giftet seg i Eidvold og den yngre søster Maria får tjeneste på samme sted. mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.