Gå til innhold
Arkivverket

[#40806] Julie Ermandse Inanda Halvorsen, f. i Berg 8 jan 1864


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Foreldre Rorskarl Johan Peter Halvorsen og hustru Johanne Marie f. Larsdatter var bosatt Sponvigen ved dåp av Julie Ermandse Inanda 27 mars 1864 i Berg. Hun ble konfirmert i Fredrikshald 6 okt 1878. Hvor ble hun av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Julie Ermandse Innanda Halvorsen gifter seg 9.11.1890 i Fredrikstad med Kasper Bertram Pedersen Holm Strøm,se:Family Search. Kasper bruker senere bare etternavnet Strøm. Kasper født 12.11.1854 på gården Lille Strøm, Fet, Akershus. Hans foreldere: Peder Christiansen Strøm, født 1816-Fet, død 1893 Lille Strøm ,og Petrine Marie Holmsdatter , født 23.1818, Jølsen,Fet,død ca 1900- Lille Strøm.Hennes foreldre:Holm Pedersen, født 20.8.1790 på gården Jølsen, Fet og Maren Hansdatter, Ekeberg. Peder og Petrine har to barn til ( mulig fler) Conrad Elias født 1857 og Birgitte Cecilie, født samme år. Se: folketelling 1865 og 1875 for Fet, der er det flere opplysninger om Kasper og hans familie. Har sett videre folketelling 1900, men finner ikke Julie og Kasper. Kasper var mekaniker av i yrke, bor i Horten i 1875.Mvh Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei og takk for ny informasjon. Dette var stort ! Nå har jeg i alle fall et spor å følge i videre leting. At du fant info på FS forbauser meg litt, for jeg har da søkt ganske omfattende der også ! Du sier at Kasper senere bare brukte etternavn Strøm. Mener du senere enn 1890 ? Evt i hvilken sammenheng ?Som en liten kuriositet; det var litt merkelig å oppdage at min grandtante Julie giftet seg med en som kom fra en gard jeg hadde i mitt nabolag som barn og ungdom, rett over elva ved Lillestrøm stasjon.Mvh Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei. Hyggelig at man kan hjelpe til, har selv lagt ut spørsmål noen ganger om min slekt. Har kanskje forklart meg litt uklart. Ved folketelling 1875 bruker Kaspers far og Kasper kun etternavnet Strøm , men ved vigsel i 1890 hele det lange etternavnet. Etter 1890 er desverre ingen av dem å finne. Legger til Holm Pedersens sine foreldre, Peder Pedersen Jølsen, Fet og Maren Hansdatter Ekeberg. Det er feil med navnet til Holm sin kone, hun heter Berte Marie Mikkelsdatter født ca. 1790, Fet. Maren Hansdatter er moren, beklager det ble en skrivefeil. Artig med slike kuriositeter, verden er liten. Spør meg gjerne igjen.Mvh Eva.C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei igjen.Takk for oppklaringen. En sjekk i Fet MINI I-10 fødte i 1854 viste et lite avvik fra FS mht Kaspers fødselsdato (f. 24.09.1854/dpt 19.11.1854).Videre har jeg søkt på Digitalarkivets emigrasjonsdatabase og har vel funnet deres reise fra Lillestrøm til Chicago i 1892. Riktignok er det litt mismatch med Julies navn (Jeananda) og hun er oppgitt som 'pige', men det må da være disse to ? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeFra nå av blir det å lete videre via Ellis Island. Kjempeutvikling for meg i kveld, takk igjen !Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeanda Strøm er registrert inn i USA via Ellis Island (ships manifest) 18 aug 1892 som Iwanda Stro..., amerikansk statsborger ! Kan ikke se at dette var nevnt i emigrasjonsprotokollen fra Norge. Merkelig !Kasper Strøm finnes ikke registrert som passasjer med ss Hekla ved ankomst New York 18 aug 1892 ! Ombestemte han seg da de ankom Kristiansand og hoppet i land igjen ? Jeg har sjekket ships manifest nøye flere ganger, men han finnes ikke der. Tror jeg må poste en etterlysning på Dis slektsforum - emigrasjon til Amerika, for å høre om andre, med mer erfaring enn meg med de forskjellige sider ved emigrasjonsreisene, kan ha noe å bidra med. Hvor vanlig var det tro, at de som blir angitt som utreist i emigrasjonsprotokollene ikke kom fram med samme skip ? Den siste kolonnen i ships manifest er for anm om dødsfall blant passasjerene på reisen. Ingenting nevnt der heller !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei igjen. Har lest igjennom det du skriver,og finner det merkelig at ingen Kasper er å finne noe sted. Søkte på FS etter dem, men det var ikke napp. Tenkte også på mulige barn til Julie og Kasper men det er lite å gå etter. Kan de forandret etternavn? Selv om Julie kaller seg Strøm. Har selv søkt på Ellis Island etter onkler til min mormor som utvandret, men uten hell, de het Andersson til etternavn .Andersson er det vel tusenvis av, selv om jeg hadde riktig fornavn og fødselsdato. Du får ha lykke til videre med søkningen. Har du noen spørsmål ang. Julies foreldre eller noe annet så si i fra, kanskje jeg kan være behjelplig.Mvh Eva.C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.