Gå til innhold
Arkivverket

[#40807] Sandækra i Bygland


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Har forgjeves gått igjennom Bygland bygdebøker 1-2-3 av Reidar Vollen uten å finne Sandækra nevnt. Ei heller Midtbø. Kjenner noen til om disse plassene er omtalt i Reidar Bollings bygdebok fra 1952? eller kan jeg kansje spare meg bryet med bestilling av også denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvilke folk var det som bodde på disse plassene? I bygdeboka til Bolling står Nordibø omtalt på s. 261 og på s. 262 står det følgende under Midbø:'Tolleiv Gunnarson Odde fekk i 1831 feste eit jordstykke av br.nr. 3 (under Nordibø). Kona heitte Gyro. Ho var frå Plasset Lidi. Born: Olav, som budde i Sandaker, Knut i Kaddehagen, Torstein, Anne, g.m. Kristen Anebjørg, Gunnar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Har forfulgt Oddbjørns tips ang Tolleiv på Sandækra i 1900 som sannsynlig far til Olav, og hadde håpet at denne plassen sto nevnt i en av de utkomne bygdebøkene for Bygland. Havnet via F.tellingene videre til Midtbø og Tolleiv Gunderson (Gunnar) og Gyro Torkildsdtr. Dette blir jo usikre saker så derfor var bygdebøkene en kilde jeg regnet med, men desverre. Kirkebøkene som etterhvert kommer vil vise om jeg har havnet rett, så jeg får nok være mer tålmodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hvis jeg leser Grethes referat fra bygdeboka til Bolling rett (innlegg 2), så står det vel faktisk at Tolleivs og Gyros sønn, Olav, 'budde i Sandåker'. Sandåker og Sandækra bør vel være samme plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Oddbjørn. Jo,jeg tror vel også at det må være samme plassen, men såvidt jeg forstår av Grethes ref. så står den vel heller ikke nevnt i Bollings bok? En liten usikkerhet er det, selv om alt peker mot samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg oppfattet hele avsnitt 2 i Grethes innlegg (som står i anførselstegn) som et sitat fra Bollings bok, der Sandaker og Kaddehagen nevnes som to av plassene Tolleivs og Gyros barn bor på. Og siden ikke noe annet eksplisitt er sagt, går jeg ut fra at begge ligger i Bygland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.