Gå til innhold
Arkivverket

[#40808] Guri Richertsdt f.ca. 1725, bosatt Alvdal i 1750-åra. Opphav?


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Amund Joensen Hodalen/Ryalen f.1720 i Tolga iflg. bygdebok for Tolga er gift med ei Guri Richertsdt. De får flere barn i perioden 1758-1769 og bor på Amundsplass i Alvdal, men bygdeboka her sier ingenting om opphavet hennes.I databasen har jeg kun ei passende Guri/Goro Richardsdt, 16 år ved farens skifte i 1742. Foreldre: Richard Jonsen Jamt og Brynhild (v/skifte)/Anne (i flg. BB) Nilsdt., Tolga. Kan noen bekrefte/avkrefte muligheten for at dette er rette Goro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Dette har jeg notert om henne:'Goro Richertsd. 1725-73, nevnes i skiftet på Røseplassen, på Tolga, 11/3 1790, som moster for Barbro Helgesd. Hun er nevnt blant fem andre søsken.'.Når jeg ser på dette nå, virker årstallene litt merkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har henne som datter av Rickert Jonson og Brynhild Nilsdtr. født ca. 1725.Søsken: Marit, Nils, Henrik, Marie, Jon, Peder, Anders og Ole.Vet vi noe om hvorfor Rickert Jonson blir kalt Jamt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk for innspill!Vi snakker tydeligvis om samme Guri Richertsdt, men kan vi være sikre på at det er kona til Amund Jonsen?Ad 2: Barbro Helgesdt dør i 1789, gift med Jon Olsen Serne iflg. mine notater. Kanhende er hun barnløs, og kanhende overlever mosteren henne?Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Anders i innlegg nr. 3. Jamt kan muligens stå for at han kommer fra Jaemtland? Sverige. ( liksom Jyde fra Jylland, blir Jamt fra Jaemtland i dagligtale )Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Deler av dette ble diskutert i debatt 21245. Jeg lurer på om ikke Rickert kan være en sønn av presten Jon Ericson Jamt. Han var hytteknekt og klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Jeg har Jon Haldo®sen og Marit Hansdt som Rickerts/Richards foreldre pga flg (-med alle forbehold):Skifte Tolgen 11/5 1709 fol.52a Jon Haldorsen Tolgen hytte + enke Marit Hansd.1. Richard 28 år2. Haldor Jonsen 20 år3. Barbara 34 år4. Anna 31 år5. Dorte 22 år6. Marthe Johnsd. 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 2: Det er en stund siden jeg så dette skiftet, men jeg mener jeg så dette på et skiftekort, og der stod det at Guri Richertsd. var gift med Amund Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk, jeg stoler på din hukommelse, Jan Erik. Skulle du komme over skiftet igjen, kunne jeg godt tenke meg en 'kopi'. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Joda, Goros opphav er som tidligere nevnt.Her er det omtalte skiftet i innlegg 2. Pga. kollapser osv. ved innleggelser i DA, kan dette muligens bli litt uoversiktlig.Røsepladsen (Ruseplads) Tolga. Skiftekort, Østerdalen 1790-94, fol.9B, 11.03.1790.Barbroe Helgesd. + g.m. Jon Olsen Lernes (egteskabet barnløst). Arvinger:1. Henrik Ricartsen, morbroder, som boede i Tyldalens annex + og skal have efterladt sig endeel børn og arvinger, om hvilke enkemanden ingen oplysninger kunne give.2. Jon Ricartsen, morbroder, p. Sand(mælen ?) ved Tolgens kirke.3. Peder Ricartsen, morbroder, +, og for mange aar siden avreist til Kongsberg, hvor han skal have efterladt sig børn og arvinger, hvorom ei heller vides nogen underretning.4. Anders Ricardsen, morbroder, +, har boet paa Tolgens Hytte plads v.g.m. Marit Olsd. Barn:- -a. Ricardt Andersen, myndig, g., hos moderen.- -b. Jørgen Andersen, myndig, (g. ?, vet ikke om gjentakelsetegnet gjalt denne også), hos moderen.- -c. Poul Andersen, myndig, tjener i Schiørdalen Trundhj. stift.- -d. Ole Andersen, myndig, tj. h. Joris Norby Tøndset.- -e. Maren Andersd., g.m skrædder Lars Estensen, b. h. moderen.- -f. Marit Andersd., ugift, hj. h. moderen.5. Maren Ricardtd., moster, enke efter Bendix Simensen boende p. Røraas.6. Goroe Ricardtd., moster, +, v.g.m. en ved navn Amund Jonsen som først boede ved Frerichsgaves kobberverk og siden omreiste hist og her og tjente sit brød. Har efterladt sig en endel børn og arvinger, men deres antal, navn eller opholdsted vides ikke. Dog formodes nogen av dem at opholde sig under Fredrichgaves kobberverk.Akt. 53-2-1, Pass 55-2-4, jordgods i Ruseplads ¼ kalvsk. 50 Rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Tenkte jeg det ikke! Du ser ut til å ha det meste klart, Jan Erik. Mange takk!Så fikk jeg også plassert Marit Andersdt og Poul Andersen som begge i 1801 er på Stenkloppen. (Her ser det ut til å være rot/sammenblanding i bygdeboka av Eystein Eggen.)MAREN Andersdt er forøvrig min dobbelte 4. tippoldemor.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.