Gå til innhold
Arkivverket

[#40809] Anne Clausdt, Røros gift 1806 i Tolgen


Gjest Marie Tollan
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Tollan

Hvem er Anne Clausdt fra Røros som blir gift med Johannes Olsen Aas (ca.1776-1841)på Tolga i 1806?Registrerte barn: Olava, Ole, Claus, Svend, Ingeborg og Goro, så oppkallinga passer bra mht flg. kandidat:Dåp Røros 1785: ANNE Claus Torstensen (Vaar) og Ingebor Svendsdatter. Men kan dette dokumenteres? Takknemlig for hjelp. Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i så fall Claus Torstensen og hustru med hjemmeboende barn i 1801 på Røros: Lenke Anne kan jo være flyttet ut og i tjeneste et annet sted i 1801? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her gifter Anne Clausdatter seg i 1806: LenkeKan hende du vil finne fars navn ved vielsen om du kan få noen til å slå opp i kirkebøker her:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Anne Clausdatter på Røros hos besteforeldre i 1801: LenkeSom du ser er hun oppfør med Vaar som tillegg til Clausdatter. Det passer vel bra i bildet? Hun er ca 16 år ved folketellingen, da skulle det være mulig å finne hennes dåp.ca 1785. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk Gunn for responsen.Ja, jeg har funnet dåpen i 1785 på Røros hos Hognes, og jeg har sjekket KB Tolga mht vielsen, men det står bare Anne Clausdt, Røros der. Derfor er det kun indikasjoner som sannsynliggjør at dette er samme dama.Kan det finnes et skifte etter Claus Torsteinsen og/eller Ingeborg Svendsdt død hhv 1837 og 1829?Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du kan få hjelp til å finne skiftene hadde det jo vært fint. Lurer likevel på om ikke du har så mange indisier her på at det er rett Anne Clausdatter selv om det ikke sto flere opplysninger ved dåpen. Om du ser på Anne Clausdatter som jeg fant hos bestefar, Svend Halvorsen Aspaas i 1801, så ser du at Aspaas navnet stemmer med Ingeborg Svendsdatter Aspaas, altså mor til Anne Clausdatter.( Fra 1801 telling , hustru til Claus)Har prøvd å finne Svend Halvorsens første hustru. Fant en Svend som gifter seg her : LenkeOm du kan finne at dette paret får en datter Ingeborg Svendsdatter Aspaas ( f. ca 1761) så må dette da vel være den rette familien?Jeg skal se hva jeg kan finne her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant dessverre ikke Ingeborg Svendsdatters dåp i digitale kilder ( ca 1760). Kan hende det finnes bygdebøker som behandler disse familiene? Håper at noen kan gjøre oppslag for deg om de har bøkene eller tilgang til skifter fra området.Lykke til med letingen i alle fall. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Dis Geneaologiske res. Her kan du muligens finne hvor du kan søke opplysninger . Skifter mangler i noen prioder for Røros, ser det ut til: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk for nye innspill!Som du sier, Gunn, indidsiene er såpass sterke for at det er samme person, så jeg slår meg til ro med det inntil noe nytt evt. kommer opp.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Takk for nye innspill!Som du sier, Gunn, indidsiene er såpass sterke for at det er samme person, så jeg slår meg til ro med det inntil noe nytt kommer opp.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.