Gå til innhold
Arkivverket

[#40812] Husjomfru hos gbr. Magnus Marcus Bøsken i Fitje


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Fransiska Marie Falch Danielsen, f. i Kinn 11.02.1844, var iflg. FT 1865 husjomfru hos gårdbruker Magnus Marcus Bøsken (42) i Fitje. Jeg er interessert i å finne ut hvor lenge hun kan ha vært der, og om eventuelle etterkommere etter gbr. Bøsken kan ha bevart noen nærmere opplysninger om henne. Bøsken hadde i 1865 en 5 år gammel gutt og en 1 år gammel jente.Fransiska reiste til St. Petersburg, sannsynligvis etter invitasjon fra to onkler som allerede var etablert i Russland. Da hun var rundt 30 år gammel, fikk hun en sønn med en russisk offiser, en mann som muligens var russisk militærattaché i Vest-Europa. Alt tyder på at han aldri reiste tilbake til Russland, og at sønnen ble værende hos ham. Fransiska døde angivelig 1916/1917 – i Russland. En niese av Fransiska arvet noen møbler og en samovar som i dag står i Arendal. Et bilde av det (etter alt å dømme) ”uekte” barnet skal iflg. et brev skrevet i 1932 ”bero hos politimester Lind i Florø”. Jeg vet at en slektning av Fransiska på morssiden, Ivar Lykke Falch Lind (f. 1870), var politimester i Florø, men han må i så fall på 30-tallet ha vært ”politimester emeritus”.Synoptisk: Fins det opplysninger om Fransiska Marie Falch Danielsen blant etterkommere a) i Bøsken-familien?, b) i Lind-familien?Jeg mottok for mange år siden et bilde av Fransiska fra en fjern dansk slektning av henne. Brikker til mitt genealogiske puslespill kommer inn fra de mest utrolige steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Grethe Flood

Her i allefall noen opplysninger om familien Bøschen / Bøsken til like etter år 1900:Landhandler Bøschen døde i 1866, 42 år gammel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=73&filnamn=FITJAR&gardpostnr=242&merk=242#ovre>Lenke, mens enken døde av sukkersyke i 1890 LenkeWilchens konfirmasjon i 1877 i Fitjar Lenke og søsteren Cecilie 1881 Lenke. Hun er bosatt i Bergen i 1900, ugift LenkeDet er vel Wilchen vi finner i Bergen i 1875 Lenke. I 1900 er Wilchen Meyer Bøschen gift og bosatt i Bergen Lenke og i 1906 er han bosatt i Strømgaten 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.