Gå til innhold
Arkivverket

[#40815] Ole Adreassen på Vaag i Vevelstad, Tjøtta, Nordland i 1865 og 1875.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker opplysninger om ekteparet Ole Andreassen og Inger D. Pedersdatter.I FT for 1865 står det at Ole Andreassen er født 1828 i Levanger, i FT for 1875 at han er født 1823 i Alstadhaug, Skogn.I FT for 1865 står det at Inger er født 1837 i Tjøtta, i FT for 1875 at hun er født 1836 i Vevelstad i Tjøtta.Finner dem ikke gift i kib for Tjøtta, heller ikke barna døpt her.Ved datteren Thilde (Mathilde) Oleas vielse 29 jun 1891 i Herøy står det at faren er Ole Andersen fra Tjøtta.Kjenner noen til denne familien - finnes det bygdebok for Vevelstad som dekker Vaag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Fant følgende i boken 'Slekten Falch II' av Arnt O. Åsvang, s.76 ;' 3.G. Inger Falch Pedersdatter, f.29/10 1836. Gift på Waag 8/11 1863 med Ole Andersen, født i Levanger 1827, død på Waag 28/11 1900. Han var fisker og bykselmann på en part av gården som til daglig blir kalt 'Punn-berget'.'I samme bok s. 63, beskrives Ingers foreldre;' Rebekka Falch Larsdatter, f.1798 på Waag, d. samme sted 22/8 1873. Hun ble gift 1/1 1822 på Waag med Peder Pedersen, f.1793 på Waag og døde samme sted 5/8 1872. Etter at de var gift slo de seg trolig ned på Brødløs som husmannsfolk, men flyttet senere til Waag der Rebekka fikk en del av gården i arv etter foreldrene. Peder drev foruten gårdsbruk også fiske. De hadde trolig 9 barn .... '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Arnt O. Åsvang har skrevet bygdeboka 'Vevelstad II' som har med gårdshistorie og litt personhistorie.Dåpen til Inger: LenkeI 'Skifter for Tjøtta 1881-1920' av Svein Edvardsen er Inger Pdersdater nevnt i skiftet etter broren Lars Kristian Pedersen på Vaag i 1916. Hun er da 70 år gammel og bor på Vaag.Fant ikke giftemålet i Vevelstad klokkerbok heller.Finner følgende barn på familysearch (Vevelstad 1869 - 1875 ?): PEDER ELLING døpt 3. juni 1877 THILDA OLEA døpt 1. mai 1870 INGA REBEKKA døpt 27. sep 1874 - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Terje og Hanne Line.Jeg setter utrolig pris på informasjonen fra dere, det var til stor hjelp. Dette er et helt nytt område for meg og jeg sitter med Norgeskartet og folketellingene for å finne ut hva som ligger nær til hvor, osv!!!!Jeg sliter med en annen dame fra Tjøtta, som jeg prøver meg med på Debatt om et øyeblikk. Har ikke helt fått helt oversikten over hva som ligger under Tjøtta og hva som ligger under Vevelstad midt på 1800-tallet.Tusen takk igjen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.