Gå til innhold
Arkivverket

[#40816] Foreldre til Kristine Forsberg


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Fra 'Innflyttede svensker' digitalpensjonatet Kristine Forsberg Fritznerbakken k 21/08 1873 6/8-91 fra Varteig. Født i Sverige, konf. i Varteig 7/10-88, komm.- og ikke der egtevietJeg etterlyser hennes foreldre og fødested.I følge digitalpensjonatet kan hun ha hatt en søster Karoline Forsberg Født i Varteig, døbt ibid 1/9-89. Det er da nærliggende å tro at Caroline Forsberg 11/12 1841 er moren. Noen som kan hjelpe? Eventuelt tipse om svenske kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Foreldre og søsken kom til Norge 4/10-1878Forsberg, Johan Jakob Klensmed (gift man)f. 20/4 1842 i Bäcke, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 019 **********************************************Forsberg, Karolina Hustru (gift kvinna)f. 13/12 1841 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 020 *********************************************** Forsberg, Maria Dotter (ogift kvinna)f. 2/7 1866 i NorgeUtvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 021 *************************************************Forsberg, Fridolf Son (ogift man)f. 20/10 1869 i NorgeUtvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 022 **********************************************Forsberg, Ferdinand Son (ogift man)f. 20/11 1871 i NorgeUtvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 023 *************************************************Forsberg, Kristina Dotter (ogift kvinna)f. 21/8 1873 i Steneby, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 024 *************************************************Forsberg, Hjalmar Son (ogift man)f. 3/12 1876 i Steneby, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Foreldrene Johan og Carolina står med en utflytting til:9/10-1869 fra Säfflebron, By, Värmland til tisteda.De må jo ha vært i Norge før det og. Datteren Maria f i 1866 er jo født her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900 finner jeg hele 55 personer med Forsberg som etternavn, svensk fødte. Her er en familie:LenkeMulig disse du søker dro tilbake til Sverige, fant ikke noen som passer med rett fornavn og alder i farten i 1900. Jentene kan jo ha giftet seg, og bruke mannes etternavn på den tiden. Ferdinad og Fredrik fant jeg ikke . Flott at Anne Lene hadde oversikten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen
LenkeMaria er født i Vestfold Johansdotter Forsberg, Maria Dotter (ogift kvinna)f. 3/7 1866 i Berg, Vestfold fylke, NorgeUtvandrad 9/10 1869 från Säfflebron, By, Värmlands län (Värmland) till Tistedal, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 342Emibas emigrationsakt: By S 1869 016Onormerade namnformer:Utrikes födelseort: Bergs Prästgäld Födelseland: Norge Destinationsort: Tistedalen Destinationsland: Norge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tar med foreldrene på samme utvandring som datteren Maria i siste innleggForsberg, Johan Jakob Smed inhyses (gift man)f. 20/4 1842 i Bäcke, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 9/10 1869 från Säfflebron, By, Värmlands län (Värmland) till Tistedal, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 342Emibas emigrationsakt: By S 1869 014Onormerade namnformer:Destinationsort: Tistedalen Destinationsland: Norge Petersdotter Forsberg, Carolina Hustru (gift kvinna)f. 13/12 1841 i Torrskog, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 9/10 1869 från Säfflebron, By, Värmlands län (Värmland) till Tistedal, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 342Emibas emigrationsakt: By S 1869 015Onormerade namnformer:Destinationsort: Tistedalen Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn. Våken i natt du også ?Jeg fant bl.a dattern Marie på FS You searched for: Father: Johan Forsberg, Mother: Carolina Exact Spelling: Off [refine search] Prepare selected records for download International Genealogical Index / Norway - 3 Select records to download - (50 maximum) 1. Hjalmar Smed Forsberg - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 03 DEC 1876 Sarpsborg, Ostfold, Norway 2. MARIE JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 02 SEP 1866 Berg, Ostfold, Norway 3. FERDINAND JOHANSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 04 FEB 1872 Berg, Ostfold, Norway prev | next Prepare selected records for downloadReturn to top of page-------------------------------------------------------------------------------- Der står det at hun er født i Berg i Østfol, og det er vel mer sannsynlig i forhold til hvor de tydeligvis bodde. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er nok ikke helt våken, ser at du også har funnet den samme sønn , Anne Lene. Her står en del tilleggsopplysninger om Hjalmar smed i alle fall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lov å være litt trøtt på slutten av natten skulle jeg mene Gunn. Bedre nevnt 2 ganger enn ingen.Her er en fam i 1900. Kan det være dem tro ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jo det var rett familie. Fant datteren Karolie f 1889 som konf i Sarpsborg under scannede kirkebøker, og det bekreftet rett familie.Konf Sarpsborg 10 apr 1904 Karoline Forsberg f 15 aug 1889, døpt 1 sep. Fødested: Velta Varteig. Bopel: Karl Johans gate. Foreldre: Smed Johan Jacob Forsberg og hustru Karoline Forsberg. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Nei i natt har det ikke blitt sovet bort noe sumarnatt Gunn.Forresten Bjørn-Erik, jeg la merke til i husforhøret at det var en del Forsberg'er i Billingsfors, Steneby i den aktuelle tiden. Skal vel ikke se bort fra at det er familie vel.Om du vil, så kan jeg se om jeg kan få noe sammenheng i det. Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Anne Lena, jeg sier takk. Spennende hvis du kan finne noen der :)Kristine Forsberg giftet seg med Olaf Skjøren f 3 oktober 1875. Olaf er da min oldefar. De fikk barna Arne Kolbjørn, Ivar Odleif (min bestefar, død i 1946, Haakon Borgar, Solbjørg ØivorHilsen takknemlig 'amatør'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Caroline Forsberg f 13.12.1841 var datter til mestersmeden Peter Forsberg f 1810 på bruket Gustavsfors, sønn til mester Jan (Johan) Forsberg også på Gustavsfors bruk. Peter giftet seg i 1836 med Cajsa Svendsdotter født 1811. Barn: Johannes f 14.9.1823 i Billingsfors Andreas f 14.9.1823 i Billingsfors (Tvillinger) Erland f 14.1.1826 i Billingsfors Johan Peter f 3.12.1837 i Gustavsfors, Torrskog Zandor f 16-12.1839 i Gustavsfors, Torrskog Emanuel 16.12.1839 i Gustavsfors og KAROLINA f 13.12.1841 i Gustavsfors Anna Maria f 1843 Eugenia 1853Gustavsfors bruk lå i Torrskogs sockn i Dalsland, og grenser til Värmland.Carolina Forsberg giftet seg i Norge 1865 med klensmed Johan Jacob Forsberg fra Berg ved Halden. Han var født 20.4.1842 i Bäckefors (Bäcke) i Dalsland, Älvsborgs län, sønn til Olof Hindrik Forsberg og hustru Cajsa Olofsdotter Hjelte, hun datter til smeden Olof Hansson Hjelte och Kjerstin Jansdotter. Johan Jacob virket på Billingsfors bruk i Dalsland 1872-78. De fikk barna: Maria f 2.7.1866 i Norge Fridolf 20.10.1869 i Norge Ferdinand 20.11.1871 i Norge Kristina 21.8.1873 i Billingsfors, Steneby Hjalmar 3.12.1876 i BillingsforsKlensmeden Johan Jacob Forsberg og hans familie innflyttet til Billingsfors Bruk 1.11.1872 i fra Norge. Etter 6 års opphold ved bruket flyttet familien tilbake til Norge, Dette skjedde 4.10.1878.Alt over hentet fra bøkene om Torrskog og Steneby sockn i Dalsland (Utg. av Hembygdsföreningene) + noe fra Genline. Dette er et par år siden jeg ”rotet” i, så det blir litt klipp og lim her.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Jeg er overveldet over hjelpen. Må sette meg ned å 'analysere' dette ;) Var Caroline Forsberg og ektemannen Johan Jacob Forsberg i slekt siden de har samme etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

At de var i slekt kan du muligens regne med. Jeg har noe mere om denne smedslekta bakover, også om slekten Hjelte. Det kommer.Jeg skal prøve å finne slektskapet, men det er veldig mange Forsbergsmeder i Dalsland.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Det hadde vært fint det Liv. Jeg legger ved ett dokument om svigerfaren til Kristine Forsberg, Ole Olsen for de som måtte være interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hmm det fungerte ikke. Vel de som skulle være interesserte mail til bskjoren'alfakrøll'gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg fortsetter litt til med ”klipp og lim”. Det blir så mange andre saker å drive på med nå om sommeren, men i dag regner det - heldigvis.Johan Jacobs far Olof Hindrik Forsberg født 15.9 1816 i Skållerud. Hans foreldre var smedmester Henrik Forsberg og Stina Olofsdtr står det under fødte i kirkebok for Skållerud. Familien holdt da til på Upperud Bruk.Videre: Smeddrängen Olof H. Forsberg från Hjärtrum giftet seg 9.4.1837 i Billingsfors (Steneby sockn) med Cajsa (Olofsdotter) Hjelte (Hjälte) f. 13.12.1815. Olof Forsberg hadde vel vært en tid i Hjärtrum (Älvsborgs län) før han kom til Billingsfors.Videre Cajsa Olofsdotter Hjeltes foreldre:Olof Hansson Hjelte f.17.9.1781 i Norra Ödegården, Hedane var sønn til Hans Andersson og hans hustru Maria Olofsdotter, døde 31.10.1835 i Billingsfors av ”lungsot”. Gift med Kjerstin Jansdtr f. 1784 i Steneby, død 1.3.1860 i Gustavsfors Bruk, Torrskog. Olof Hjelte virket i Billingsfors fra 1812-35. De bodde ved bruket.Barn:Anders f. 1.4.1807 i Billingsfors, død 29.10.1820 av ”Tvinsot”.Maria f.24.1.1810 i Billingsfors, g. 2.4.1831 i Billingsfors med Johannes Olofsson fra Maderna.Johannes f.1812,CAJSA, gift med Olof Hindrik ForsbergHans f. 31.8.1818 i Billingsfors, død 22.9.1822 av ”Förk. Feber”.Stina Marie f. 11.11.1821 i Billingsfors, flyttet til Bäckefors 1841.Hans f. 20.1.1825 i Billingsfors. G.m. Cecilia Löke. Hans var knippsmed ved Gustavsfors bruk på 1850-tallet.Olof Hansson Hjelte gjorde trolig dagsverk ved Billingsfors bruk, innen han 1813 i manntallslängden er nevnt ”Urwallare”, noe han var t.o.m. 1820. Fra 1821 er hans yrkesbenevning ”dagkarl” alla år utenom 1829 da han benevnes ”Arbetskarl”. Enken til Olof Hansson Hjelte, Kjerstin, overlevde sin mann med 25 år, og var da trolig boende hos sin sønn knippesmeden Hans Hjelte i Gustavsfors. Dødboken nevner at hun jordfestes i Torrskog kirke, og begraves i Billingsfors krk. Under 1780 tallet gjorde faren til Olof Hansson Hjelte, Hans Andersson dagsverk ved bruket, men ble også kalt ”torpare” i 1786. Hustruen til Hans, Maria Olofsdtr bodde som enke med barna i Galthögen i Laxarby (Dalsland) i begynnelsen på 1790 tallet. Hun var dtr til Olof Bryngelsson f. 8.10.1724 i Skåpenäs og hans hustru Börta Björnsdotter, som igjen var dtr til Björn Björnsson f.ca 1698 i Hedane, Laxarby. Bjørns far skal ha kommet fra Lund i Ärtemark sockn, Dalsland, og hatt navnet Björn Tomasson.Olof Bryngelsson f 1724 var sønn til Bryngel Andersson f 1678 og Börta Olofsdotter. Disse inngikk ekteskap 30.10.1720, og fikk 10 barn.Håper dette ikke blir alt for rotete. Kirkebøkene er ikke sjekket på alle fødsler. Det meste er hentet fra bøker om Torrskog, Steneby, Skållerud og Bäckefors.Jeg har mer nedskrevet.. Vil du ha sjekket datoer i kirkebøker har jeg abb. på genline, og kan hjelpe deg innimellom ”sommeraktivitetene”. Boken om Torrskog og Skållerud har jeg selv, men for å finne flere Forsberg og eventuell slektsforbindelse mellom Caroline og smeden Johan Jacob Forsberg, skulle jeg ha hatt flere av Dalslandsbøkene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Bjørn Erik ! Jeg har forsket litt i denne slekta, og har funnet en del av barna til Johan Jacob Forsberg og Carolina Petersdotter Forsberg som giftet seg 5 august 1865 i Torrskog, Älvsborg, Sverige.Deres barn som jeg har funnet er :Marie:f.3 juli 1866 i Asak,Berg,Østfold,Norge.Fridolf:f.30 oktober 1868 i By,Värmland,Sverige.Ferdinand:f.20 november 1871 i Asak,Berg,Østfold,Norge.Kristina:f.21 august 1873 i Billingsfors,Steneby, Älvsborg,Sverige.dødfødt pikebarn:df.10 desember 1875 i Billingsfors,Steneby,Älvsborg,Sverige.Hjalmar:f.3 desember 1876 har jeg som født i Sarpsborg,Østfold,Norge, men dette har jeg ikke funnet da jeg ikke har filmer for dette hjemme. Jeg vet at hans foreldre var frikirkemedlemmer, og mulig han også var det. Det står noen steder at han var født i Steneby, men jeg har ikke funnet ham der. Ikke er han født i Asak,Berg heller. Det jeg lurte på, er om du selv har opplysninger om ham og om det er fler barn her i denne familie. I folketelling 1900 for Fredrikshald er det en Kristine Forsberg, født 1841 i Sverige som har ei datter som heter: Marie Kristine Forsberg og som står som født 1881 i Berg,Østfold. Jeg har lett i Berg men ikke funnet henne der. Har du noen opplysninger om dette ?Jeg forstår at du er etterkommer etter Kristina som er født i 1873. Jeg forsker for noen som er etterkommer etter Hjalmar som er født i 1876. MVH Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei Arild Oliver. Fra Anne Lena Hagen (innlegg i denne dabatten)Forsberg, Hjalmar Son (ogift man)f. 3/12 1876 i Steneby, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 4/10 1878 från Billingsfors, Steneby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 188Emibas emigrationsakt: Steneby P 1878 025I Digitalpensjonatets database ' Innflytta Svensker' finner jeg følgende opplysninger:Smed ug s Hjalmar Forsberg Bopel Fritznerbakken (sarpsborg) f13/12 1876 Attest6/8-91 fra Varteig. Født i Sverige, konf. i Varteig 4/10-91, komm.- og ikke der egteviet.I FT1900 finnes følgende person i Bærum Hjalmar Forsberg b hf g Smed ved Gaardsbrug 1876 Borgs Prestegj. Sm n s. Borgs Prestegjels skal muligens være Berg? Men her star han oppført som statskirke medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.