Gå til innhold
Arkivverket

[#40817] Vår Frelsers gravlund Oslo


Gjest Ingrid Løvås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Løvås

Er lite kjent i hovedstaden. Leter etter personer som hadde tilknytning til Vår Frelsers gravlund fra 1850 - . Da det ikke er lagt ut noen skanna kirkebøker fra denne gravlunden lurer jeg på om personene kan være innført i andre kirkebøker. I så fall hvilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ikke helt sikker på hva spørsmålet gjelder. Om personer er begravet på Vor Frelsers Gravlund (som den het gjennom hele 1800-tallet) betyr det ikke at de nødvendigvis tilhørte Vor Frelsers Kirke/Menighet (som kirken het til et stykke ut på 1900-tallet, deretter Vår Frelsers Kirke til 1950).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Tusen takk for svar. utifra adresser står det at personene tilhører Vår Frelsers kirke/menighet. Så Oslo domkirke er vel da den kirkeboken jeg bør se nærmere på først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

På hvilket tidspunkt begynte man å gravlegge på 'Vor Frelsers Gravlund' (eller 'Byens Kirkegaard' som den vel ble kalt den gang) ? Hvilke(n) menighet(er) sognet til denne kirkegården ?'Tvers over' Akersveien (øverst, på toppen av Akersbakken) ligger Gamle Aker kirke (fra 1100-tallet), som tilhørte Aker prestegjeld.Her skal min tipptippoldemor Anne Bentsen ('Mdm Anne Strøm', 63 år) være begravet den 25 Sep 1849 (bopel: 'Akersvejen'), død 18 Sept. på gjennomreise fra Grue (der sønnen var fogdefullmektig) til Arendal. På gravstenen skal ha stått å lese: ''Denne Egn var ikke skuepladsen for hendes stille Vandring her i Livet. Kun sin Grav fandt hun her paa en reise fra sit eneste Barn til sit fjerne Hjem''. Dødsårsaken ser av kirkeboken (Aker, nr. 19) ut til å ha vært lungebetennelse. (Innførselen er å finne som nr. 101, på folio 559). Kirkeboken finnes på film i Oslo kommunes Byarkiv. (Uten at ovenstående kan sies å ha noen relevans til saken her .... . 'Problemet mitt' er at gravstenen hennes dessverre tilsynelatende ikke lenger er å finne på Gamle Aker kirkgeård ...)(Oslo kommunes Byarkiv ble opprettet i 1992, som en videreføring av kommunearkivet fra 1914. Byarkivets lokaler i Maridalsveien 3 ble åpnet i september 1999) (http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/om_byarkivet/).Anne Bentsen (Pedersdatter) (1787-1849) fra Stranden/His, Øyestad, var gift med brødrene Sivert (1785-1813) og (skipsfører) Christen Nielsen Strøm (1795-1884) fra Strømmen/His, Øyestad (ved Arendal), og sønnen Sivert (1819-1902), som hun ved sin død høsten 1849 nettopp hadde besøkt i Grue, ble senere borgermester i Trondheim (eide og bebodde Gløshaugen gård, der NTH/NTNU nå ligger). Jeg vet ikke hvem Anne kan ha losjert hos 'Akersvejen' da hun døde i 1849. Jeg kjenner heller ikke til andre barn enn Sivert. Noen som vet mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geie Kamsvaag Berntsen

'Byens Kirkegaard' har vært ulike kirkegårder opp gjennom årene, Hellig Trefoldighets Kirkegaard, Vor Frelsers Kirkegaard og til sist Vor Frelsers Gravlund. Om kirkegården til Christkirken ble kalt Byens kirkegård før innvielsen av Hellig Trefoldighetskirkes kirkegård, husker jeg ikke og kan ikke slå det opp herfra. Jeg skal se om jeg har årstallene her og i tilfelle komme tilbake med dette. (Kirkegårdene har også andre benevnelser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I kirkebøkene for Domkirken/Vår Frelser vil man også se at noen er gravlagt på Vaterlands kirkegård.Så vidt jeg kan skjønne har vel aldri Vår Frelsers kirke (Domkirken) hatt en gravlund rundt selve kirken, og bør vel da ha hatt sin kirkegård der Vår Frelsers gravlund (fortsatt) ligger i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo, det har vært kirkegård rundt det som dengang het Vor Frelsers Kirke. Vaterlands kirkegård er eldre enn Vor Frelsers Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Når forsvant kirkegården rundt Vår Frelsers kirke? Evt. samtidig med at man begynte å gravlegge på Vår Frelsers gravlund i Ullevålsveien? Når var det i så fall?Hvor ligger/lå Vaterlands kirkegård? Og hvor mye eldre er den enn Vår Frelsers kirke, dersom det kan tidfestes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vaterlands kirkegård ble i hvert fall benyttet på 1650-tallet (pesten i 1654). Vor Frelsers kirke ble innviet 1697, navnenedring til Vår Frelsers kirke var selvsagt etter at vi fikk 'å' (1907??) i alfabetet pluss noen år for vanlig treghet, husker ikke eksakt. Første begravelse på Vor Frelsers Gravlund var i 1808 om jeg husker riktig. Navn og dato er kjent. Alt etter hukommelsen, men det skal nok stemme ganske godt.Men nå beveger vi oss et stykke fra den opprinnelse 'etterlysning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ingrid (1):Ta kontakt med gravferdsetaten i OsloLenkeDe vet det meste om det som er skjedd på byens kirkegårder gjennom tidene. Kanskje de kan fortelle deg hvordan du kommer videre.På deres hjemside (link: se over) kan man også få svar på et par andre spørsmål som er drøftet i dette temaet. Det gjelder bl.a. årstallet 1808 da presteenka Anna Thulesius 'innviet' Vår Frelsers gravlund. Det var blitt forbudt å begrave mennesker inne i kirkene samtidig som det kom pålegg om at kirkegårdene måtte ligge utenfor bykjernen. En utvidelse av kirkegården rundt Vår Frelsers kirke/Domkirka var derfor uaktuelt. Valget falt på Calmeyerløkka i Bymarka, det vi i dag kaller Vår Frelsers gravlund.Krist kirkegården mellom Deichman og Margaretakyrkan er den eldste av 'dagens' tre 'gjenlevende' kirkegårder i Oslo sentrum. Der står Peststøtten. Her ligger dessuten foreldrene og søsteren til Edvard Munch.Kan anbefale Gravferdsetatens lille bok 'Her hviler...' som er en spennende guide for den som liker å rusle på kirkegårder, og ikke bare blant A-kjendisene i Æreslunden. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Her var det skjedd mye siden sist.Takk til dere alle for spennende innlegg. Og selv om det beveger seg et stykke fra den opprinnelige etterlysning, synes jeg dette er interresant.Min t.t.oldefar ble begravet på Vår frelsers gravlund den 21.juni 1872( ifølge morgenbladet 20.juni1872 s 3)Har nå prøvd skanna kirkebøker for oslo domkirke, og fant ikke dødsfallet innført der. Hans barn og barnebarn har også adresser som tilhører denne kretsen, men har ikke funnet noe der heller ennå.Hva blir det neste naturlige valg av kirkebok å sjekke? Matteus, johannes, østre aker, vestre aker????Til Torgeir. Takk for lenken. Ser ut for at det absolutt er verd å ta en tur til hovedstaden for rusling på de gamle kirkegårdene. Takk for tipset om boken 'Her hviler'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ingrid, du vet at din 2xtippoldefar tilhørte Vår Frelsers kirke og at han ble begravd på Vår Frelsers gravlund. Da lurer jeg på hva du egentlig lurer på?Ellers har du nærmere 13.000 registreringer av gravlagte på Vår Frelsers her:LenkeAnna Thulesius hører hjemme på Vår Frelsers fordi hun var den første. En helt annen sak er det om vi begynner å se nærmere på hvem hun var gift med og hvem hun var svigermor til. Da får vi et helt slektsforum for seg selv.Lykke til.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vestre og Østre Aker er vel blant de siste jeg ville sett på. Men for å gi et forsøk på kvalifisert gjetning, hvor bodde han i 1865 (om han bodde i Christiania)?Uten opplysninger av noen art, ville jeg prøvd Trefoldighetskirken og Gamle Aker først, i den rekkefølge.Mht. historikk deler jeg nok ikke Torgeirs tillit til kombinasjonen gravferdsetaten/byens kirkegårder før i tiden, men lykke til uansett, jeg kan ta feil.PS. Det er flere muligheter til å finne hvor din oldefar bodde i Christiania da han døde i 1872, adressebøker, skatteprotokoller, gjennom yrke (hvilket hadde han) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Har sett i krkebøker for øste aker,gamle aker og oslo domkirke uten hell.Jeg vet at.Min tipp,tipp,oldefar Hans Tislef Steen bodde i 1865 i Raadhusgt 27. Han ble begravd på Vår Frelsers gravlund 21 juni 1872. Det jeg ønsker å finne er, dødsfallet registrert i en kirkebok.1 sønn Peter Steen bodde i Akersgt 8 i 1875 Vår Frelsers menighet 1 sønn Martin Wilhelm Steen med fam bodde i Skippergt i 1865 Vår Frelsers menighet. 1 datter Mathilde Steen bosatt sammen med faren i 1865 Raadhusgt. 1 datter Severine Bergitte bosatt Dronningensgt 26 med fam i 1865 Vår frelsers menighet.Da jeg ikke kunne finne noen kirkebøker for Vår Frelsers menighet, var spørsmålet egentlig hvor det var naturlig for meg å begynne å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du finner ham nok i Trefoldighetskirken. Du får heller si ifra om han mot formodning ikke skulle finnes blandt døde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om lenken går rett inn fant jeg Peder Steen gravlagt her i gravstedsregisteret: LenkeDet var registrert mange Steen her på kirkegården.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Løvås

Til Gunn Huglen Dette er nok ikke en av de jeg søker etter. Den jeg søker: Peter Steen er f.1815 trondheim død før 1900 Cristiania.Til Geir Kamsvaag Berntsen Du har helt sikker rett i at jeg finner dødsfallet reg i Trefoldighetskirken.Takk til dere alle for innspill. Dette er et nytt område for meg, og derfor litt vanskelig å orientere seg i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var pussig at det var to Peder Steen i 1875-folketellingen for Christiania: Her er vel den den som du søker etter? LenkeHåper du finner opplysninger i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.