Gå til innhold
Arkivverket

[#40824] Giftemål i Verdal ca. 1831


Gjest Eldar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldar Gundersen

Lorntz Bendix Johansen Muhle, f. 1814, ble gift i Verdal ca. 1831 med Anne Elisabet, f. 1804. De fikk datteren Mette Gurine 1832. Familien flyttet senere til Ofoten der Anne Elisabet dør 1861. Er det noen som vet hvem foreldrene til Anne Elisabeth var? Mh Eldar Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Jeg kan ikke se noe til disse i Verdal, hverken gifting eller fødsel. Har du flere opplysninger som kan være til hjelp? mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Trond O., og Johan A.H. Takk for svar. Lorntz B. Johansens foreldre var Johan Nielsen, f. 1780 og Marithe Olsd, f. 1781, fra Østborg i Skogn. Lorntz ble født 27.8.1814 i Stiklestad. Han konfirmeres i Levanger krk 11.10. 1829. I 1830 er han fergemannsdreng på Verdalsøra, og her bruker han navnet L.B.Johansen Muhle. 1841 kommer Lorntz, kona Anne Elisabet NNd, og deres datter Mette Gurine, f. 1832, til Ofoten. Det er mulig de fikk en datter, Petrikke Berntine som ble født 1834, men jeg tror det må være feil i IGI, Ind Rec. Da Anne Elisabet døde 1861, giftet Lorntz seg 1863 med Iverine Hansd, og de fikk i tillegg til flere barn, også en datter som de kalte Petrikke Berntine. Denne ble født 9. 1. 1874, og ble gift med Iver Martin Andreasse fra Gratangen. Mh Eldar G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen Eldar. Lorents Bendik har jeg fødselen på ja, men han har ingen barn døpt i Verdal. Han fikk flytteattest til Skogn 18.12.1836. og jeg har han død 06.02.1883 på Straumsnes i Ofoten. Hans far, Johan Nilsen har jeg f. 1764 på Rinnan i Frol. Trolig er han gift med Anne Elisabet i Skogn ved juletider 1836, jamfør attesten. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Hei Trond. Takker igjen for svar. Lorntz sine foreldre, Johan Nielsen, og Marit Olsd, finner jeg gift 24. nov 1809 i Levanger kirke. Han oppgis å være fra Buran, hun fra Østborgvaldet. Det ser ut til at familien flyttet til forskjelltge steder ettersom barna, Lise 1809, Birit 1811, Niels 1813 og Lorntz 1814, ble født både i Skogn og i Verdal. Lorntz Bendix og Anne Elisabets datter Mette Gurine, har jeg ikke funnet fødselen til, ei heller Anne Elisabets foreldre. men jeg leter..... Familien kommer til Ofoten der Anne Elisabeth dør som nevnt 1861, og Lorntz gifter seg 1863, denne gang med enken Iverine Hansd. Hun dør i barsel 1877 etter å ha født deres sjette barn. Barnet dør under fødselen, og deres fem barn blir bortsatt på forskjellige steder i Ofoten og Troms. Lorntz dør som du skriver på Stømsnes 6. feb 1883. Mh Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Petrikke Berntine som angivelig ble f. i 1834 kan jo være død og ha blitt oppkalt da han giftet seg på nytt og fikk en datter. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Johan Arthur. Takk for interessen. Jeg har også vært inne på tanken om to Petrikke'r, men den som nevnes i Fam S kan ikke være identisk med den som ble gift i Gratangen. Eldar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen. Mette Gurine f. 01.10.1832 i Levanger landsogn (Frol). Mor er pike Inger Jørgensdtr. Skånesvald. Vi leter etter gifting 1836-37. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eldar Gundersen

Hei igjen! Etter å ha lett endel, finner jeg at Lorntz B. J. aldri ble gift med Inger Jørgensd. Han dro alene nordover til Ofoten der han først ble gift med enken Ane Elisabeth Christoffersd 1844. Etter hennes død 1861, gifter han seg 1863 med enken Iverine Hansd. Mette Gurine konfirmeres 1847 i Verdal, og kommer nordover 1856. Når det gjelder Mette Gurines mor, Inger Jørgensd, kan jeg ikke finne henne i Verdal eller Skogn eller i områdene omkring. Jeg skulle gjerne visst 'hvem hun var'. Mvh Eldar G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.