Gå til innhold
Arkivverket

[#40832] Karl Edvard Vold, Strinda, Tyding kirkebok


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Jeg har funnet en innførsel i Kirkeboken for Strinda (Lade sogn) i de skannede kirkebøkene for 1854 som jeg ikke klarer å tyde teksten til. Det gjelder side 93, innførsel nr. 7, barnets navn er Karl Edvard, født 14 desember 1853 og døpt 29 januar 1854. Det jeg ikke får helt sammenhengen i er de anmerkninger som er skrevet under foreldrenes navn. Har også litt problemer med navn og sted på foreldrene, de navnene jeg lurer litt på har jeg merket med ? under her.Foreldrene er Ungk. Sivert Gurenius? Vold og p. Inger Knudsdatter Hostelbröd?Jeg tror også det er denne Sivert jeg har funnet i FT 1865 i Trondheim, da er han gift med Regine og har 4 barn. De har innførsel nr. 18586-18591 i Trondheim og er bosatt på Bakkestranden.Skulle samtidig gjerne ha visst hvor navnet til moren kommer fra, ut fra teksten tror jeg det står at det er hennes 3 leiermål og at hun kom dit fra Støren. Faren er fra Hommelvik og det er vel i Strinden tror jeg.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Årbogen

Hei.Bare et lite tips. Hommelvik er i Malvik Kommune, nabokommune til Trondheim. Både Malvik og Støren har utgitt slekts og bygdebøker som kan lånes på biblioteket. Bakkestanden lå på 18oo- tallet utenfor Trondheim by, i dag er det en del av byen og tilhører bydelen Lademoen. Se på siden www.trondheimsbilder.no og der vil du finne gamle bilder fra bl.a Bakkestranden, forøvrig finnes det noen bøker som er skrevet om bydelen. Spør på biblioteket og be om bøker som omhandler Lade og Lademoen i Trondheim, bøkene kan anbefales.Vennlig hilsen Anne Årbogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Hanne!Jeg legger først inn lenke til kirkeboka LenkeUnder foreldrenes navn tror jeg det står:Barnet født på Reppe, hans? 2 hennes? 3 leiermaal. Hun kom hid ifjor fra fra Støren hvor hennes? tidligere leiermaal ere begaaet? og .... Ranum.Dette var et forsøk! Legg merke til at noen av fadderene har Reppe som bostedsadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Reppe ligger vel i Lade sogn, likeså Ranum. Hasselbrødt er i 1865 gårdsnavn i Soknedal, som jo var i Støren prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til både Anne og Astrid.Da var jeg jo litt videre. Er ikke så lokalkjent i Trøndelag selv om jeg med mange aner dit skulle ønske jeg var bedre kjent i området.Den Sivert Vold jeg fant i FT 1865 er da muligens feil person, han står der som 27 år. og hvis dette var samme mann ville han jo vært 19 år ved Karl Edvards fødsel og da allerede hatt 1 barn fra før. Da begynner det vel å bli litt tvilsomt om det skulle være samme far, blir jo veldig ung for å være far på den tiden synes jeg.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ad Ranum: Jeg tenkte naturligvis på Ranheim som i eldre språk skrives Raneim og Ranem (i 1801).Kirkebøkene for Malvik sogn i Strinda prestegjeld ligger her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hanne, egentlig er jeg ikke så sikker i å lese skrift at jeg burde hjelpe andre. Derfor er det ønskelig at noen andre ser på dette!'hans' og 'hendes' blir vel av denne presten (eller den som skrev) forkortet til hs og hes? Så var det de siste ordene 'og hendes? tjenestegrd (grd forkortelse av gaard?) Ranum'? Som sagt, jeg er ikke sikker.Så det ville være fint om noen andre så på dette.Ellers var det ikke lett å finne noen av dem i FT 1865/75. Jeg fant egentlig ingen av dem, men jeg tror nok det er hennes folk som bodde på Hasselbrødt i Soknedal i 1865.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei AstridTakk skal du ha igjen. Jeg har også problemer med å finne dem i 1865 tellingen. Men når jeg tenker over at dette er morens 3 leiermål så må hun vel være kanskje rundt 30 muligens mer.Jeg fant en gutt i 1865 som bor på gården Aarhoug i Støren, navnet var Karl Sivertsen, 13 år, han står nevnt midt mellom barna på gården men hvilket forhold han har til de på gården er ikke nevnt. Det er også skrevet at han er født på Støren men det er jo muligens feil. Gårdbrukeren var Ole Olsen og hustru Siri Knudsdatter. Jeg tenkte meg muligheten av at Siri kunne være søster av Karl E. sin mor Inger Knudsdatter Hasselbrødt. Men jeg kan selvfølgelig være lang ut i det blå, det er jo omtrent bare gjetninger.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Karl Sivertsen er en god kandidat, selv om fødested er Støren. Aarhoug er også Soknedalen. Jeg skal se i bygdeboka for Soknedal (under Århaugen og Hasselbraut) når jeg er på biblioteket til uka, så får vi se. Det er verdt et forsøk.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjenTakk skal du ha for det, regner med at om jeg bestiller boken nå så får jeg den rett før jeg drar på ferie.Og får jeg sjekket de to gårdene har jeg jo muligens også foreldrene til Inger på plass.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant dette på FS VRI (du har kanskje allerede sett det?) Sivert Gunerius WOLD Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 20 Jul 1822 Place: Christening: 11 Aug 1822 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Sivert THORESSEN WOLD Mother: Gunild JENSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C426525 Source Dates: 1821 - 1832 Film or Fiche Number: 126824 Collection Details: Domkirken; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei AstridDen karen virker jo veldig sannsynlig som rett person, både med navn og alder kan det jo stemme. Jeg søkte i Malviks kirkebøker, både de skannede og de digitaliserte men der var det ingen som passet. Sjekket de skannede fra 1821-1830.Skal slå opp i Domkirken og se litt mer på denne karen samt søsken og foreldre.Takk for hjelpen igjen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hanne Heen

HeiJeg fikk i dag tilsendt bøkene for Soknedal, men jeg finner ikke noen gård ved navn Hasselbraut der. Er det noen som vet i hvilke bøker denne gården er nevnt?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenSivert Gunerius Vold levde også i 1900 tellinga, fortsatt i Aust-Agder, og som enkemann sammen med datteren Gunhild Amalie: Lenke Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til Mette og Astrid. Men uansett skrivemåte så finner jeg ikke gården nevnt i bøkene for Soknedal. Er det flere bøker under arbeid så ikke alt er kommet med? Jeg lånte bind 1 og 2 da de sa på biblioteket at det var det som fantes om Soknedalen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Hanne!Dette var jo kinkig! Jeg finner Holtbrauta som gardsbruk i Midtre Gauldal på Norgesglasset, ikke så langt fra kirka i Soknedal og like nordafor Solberg, hvor jeg selv har aner langt tilbake. Kanskje man opererer med et annet navn på gården? Det kunne være verdt å sende en mail til Dagfinn Refseth http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/ Jeg tror ikke det finnes mer enn to bind av bygdeboka, og dette er jo av de eldre bygdebøker. Skal på bilblioteket i dag, og skal da se etter selv.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Forklaringen er enkel. Bygdeboka består av 5 bind (det siste er oppdatering av 1-4). Hasselbraut finnes i bind 4 side 194ff, men jeg ikke se at at Inger Knutsdatter er nevnt der. Knut er et vanlig navn på gården, men det er ingen som i tid passer til å være Ingers far.Jeg kan nevne følgende:Mette Kristofferdatter som var enke på Hasselbraut i 1865, var datter i gården og tidligere gift med Knut Knutsen Støver (1815- 1864). Siri Knutsdatter på Århaugen i 1865 (hvor du finner Karl Sivertsen 13 år) var søster av Knut Knutsen Støver. Støver er en nabogård til Hasselbraut. Inger hører vel til her et sted, hvis hun da ikke bare hadde tjent på Hasselbraut og på den måten tok med seg navnet videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen Takk Astrid.Da slipper jeg å låne flere av de bøkene. Det var litt underlig at biblioteket kun fikk opp 2 bøker når de søkte. Da er det vel en mulighet som du sier at hun muligens bare har tjent der en tid, blir vel ikke de enkleste å knekke de her.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.