Gå til innhold
Arkivverket

[#40834] Sylte gård, Ringebu, tilknytning til Tynnøl, Hågå, Bjølstad, Bratt ?


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei På side 434 i Ringebu bygdebok, under gården Sylte, står det : Ættetavle for Gjertrud Engebretsdatter, Oppjordet.Morten Hansen Huse g.m. Gjertrud Engebretsdatter Oppjordet, hennes far Engebret Hansen Oppjordet g.m. Sigrid Hansdatter, Prestangen. Hans Engebretsen Myren g.m. Gjertrud Eriksdatter Madssveen, hennes far Erik Torgersen Madssveen g.m. Kari Endresdatter Årneslien/Tofte. Hennes far Endre Olsen Tofte, Fron, hans far Ole Trondsen Sandnes, hans far: Trond Endresen Sandnes g.m. Rønnaug Sevaldsdatter (datterdatter til Erik Trondsen Bjølstad og Tore Østensdatter Bratt).Deretter farslinje: Endre Larsen Hågå, Lars Trondsen Hågå, Trond Eindrideson Tynnøl, Eindride Helgesen, Helge Erlingson, Erling Eindrideson g.m. datter til Amund Ivarson Røssem.Er det noen som vet om dette stemmer?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg kan ikke hjelpe deg. Men, jeg har greina til Anne Endresdatter Årneslien. Hun er min 5 oldemor så dette er av innteresse for meg også. Hun er vel søstera til Kari Du kan eventuellt kontakte meg på moaarnes alfakrøll online.no Dette var spennende. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

1: Du kan kutte farslinjen ved Lars Trondsen Hågå.Om han var bror til Eirik Trondsson på Bjølstad og Jon Trondsson på Helle, vet jeg ikke sikkert, men sikkert er det at de ikke var sønner til noen Trond Eindridesson Tynnøl.Se debatt 27288, spesielt fra innlegg 32 og utover:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Anbefaler deg å gå til anskaffelse av Engebret Hougen; Ættesoga for Gudbrandsdalen I, II og III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Og hjertelig takk for alle fine svar. Og for de flotte lenkene.Da kan jeg iallefall kutte linja ved Lars Trondsen.Vet noen om linja videre fra Rønnaug Sevaldsdatter stemmer? At hun var datterdatter til Erik Trondsen Bjølstad og Tore Østensdatter Bratt.Jeg har allerede kikket i Engebret Hougen, Ættesoga for Gudbrandsdalen 1,2,og 3. Men jeg har ingen forutsetning for hverken å godta eller bestride det som står der.Iflg. Vigerust, er det mye her som ikke stemmer. Og når det i tillegg opplyses at bygdebokforfattere også legger til litt uten hold, er det vanskelig å vite hva man skal tro på.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Anne Karin, hvis du lurer på hva man skal tro på, kan jeg gi en enkel tommelfingerregel: resultater publisert som artikkel i f eks Norsk slektshistorisk tidsskrift kan du stople mere på, enn opplysninger i bøker av typen bygdebok eller slektsbok. Forfatterskap med utførlige kilde- og litteraturhenvisninger er mer troverdige enn tekster der slikt mangler helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

6: Det var i så fall Tora Eiriksdotter Bjølstad f. ca. 1560/65, som skulle ha vært gift med en Sevald og hatt datteren Rønnaug på Sygard Sandnes i Vågå.Du finner Hougens argumentasjon for dette i 'Ættesoge for Gudbrandsdalen' bd. III s. 40f. Ut fra jordegodset kan jo denne forbindelsen se ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk til deg, Svein A Bjørndal. Du har hjulpet meg masse med dine svar. Da har jeg grunnlaget for videre undersøkelser. Som antagelig blir NST, etter din gode veiledning, Vigerust.Jeg er medlem av Norsk Slektshistorisk Forening, og mottar med glede både Genealogen og tidsskriftet. De eldre NST er vel å finne på riksarkivet i Oslo,så da går vel reisen dit på en fridag. For disse tidsskriftene er vel ikke til låns noe sted?Litt utenfor tema, men: Hvordan ser dere på forskningen til Svein Tore Dahl?Jeg forsøker så langt jeg kan å sjekke all informasjon fra bygdebøker etc. med kirkebøker. Men når kirkebøkene ikke eksisterer, tilbake i tid, har jeg problemer med å sjekke opplysningene. Skiftene er jo fine, men tidkrevende å få tak i. Ikke alltid så lett å forstå kildene heller, iallefall ikke,så langt tilbake som på 1600-tallet.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

NST er muligens også til låns fra Akershus fylkesbibliotek. I Oslo finnes serien også (bortsett fra RA) komplett ved NSFs biliotek i Ullevålsveien 1 samt Deichmanske biblioteks hovedfilial på Hammersborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk igjen. Da skal jeg forsøke å få lånt NST, via biblioteket på Fetsund. Litt lettere å jobbe med slekta hjemmefra.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Nettsida nevnt i innlegg (5) har nettopp hatt besøk av meg, og jeg fant flere forfedre - også nære forfedre omtalt der.Men i løpet av den halvtimen jeg befant meg på den anbefalte sida, var det dessverre alle feilene jeg la merke til.Sida hadde imponerende mange navn, men kvalitetskontrollen manglet, så da er det bedre å ligge unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.