Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørg Brynildsen

[#40837] Kirstene Olsdatter Klavestad?

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Denne Kirstene / Kirstine /Kirsten er litt av en 'nøtt'. Det eneste jeg vet er at hun giftet seg med Juhl Andersen - og hans slekt vet jeg mye om.I kirkeboken, vielse 18.april 1823 i Skjeberg kirke (s.207 nr.8), står det under Copulerede: ”Brudgom: Ungk. huusmandss. ridende Jæger Juhl Andersen, 27 år, med Attest fra Skibtvedt, og bruden: husmansdatter, tjenestepike Kirstine Olsdatter Gurifoten, 26 år.” Forlovere: Gdmd. Aslak Larsen og Andreas Eriksen. Juul og Kirstina bodde sannsynligvis en periode på Guripladsen under Nordre Wiig i Skjeberg, for begge sønnen ble født på Wiig.I 1811 konfirmeres en Kirstine Olsd. Wiig. Trolig er dette ”min Kirstine”. Ellers har det til nå vært vanskelig å finne ut mer om Kirsten og hennes slekt da det i tiden rundt hennes fødsel var flere med samme navn både i Tune, Skjeberg og Eidsberg.En Sofie Nielsdatter var fadder til Kirstene og Juhls barn. Hun var datter av Nils Syversen Klavestad og Erica Clausdatter. - Sofie var bestemor til Beate Nilsdatter som giftet seg med Anders Julsen, sønn av Kirstene og Jul.Kirstine oppgis å være født 1797 ved giftemål, 1798 når hun flytter til Tune, 1798 når hun flytter fra Borge til Tune i 1858, 1793 i FT 1865.Det er finnes ingen ved navnet eller lignende navn født i Skjeberg i tiden 1796 til og med 1800.En teori er at hun er datter av Anne Ulriksdatter Klavestad Søndre?? og Ole Eriksen Klavestad som ble født 18.10.1795 i Skjeberg.Andre teorier er:1 Under folketellingen i Eidsberg 1801 finnes ingen Kirstine eller lignende med ”K”. Derimot finnes det en Christine Olsdatter på 5 år. Hun er datter av Ole Eriksen, 44 år, husmann på Field nordre, og hans kone Karen Andersdatter på 42 år. De har barna Anna Olsdatter 12 år, Kari Olsdatter 10 år, Elen Olsdatter 7 år, Christine Olsdatter 5 år og Even Olsen 1 år.2 I Tune 1801 finnes ingen Kirstine eller lignene i passende alder, men en Christine Olsdatter på 3 år. Hennes far er Ole Pedersen 31 år, husmann på Furuholmen pl. og Johanne Hansdatter på 35 år. De har barna Anne Olsdatter 9 år, Oliane Olsdatter 7 år, Pernille Olsdatter 5 år og Christiane Olsdatter 3 år. 3 Andre ”Kirstiner” som er døpt i Skjeberg i passende tidsrom: -Anne Kirstine døpt i Ingedal den 07.12.1794. Datter av Ole Arnes. og Mari Pedersd fadderne: Hellene Hafn, Lovise Naalum, Kari Tvette, Hans Naalum og Jacob Gunderstorp. -Kirstine døpt i Ingedal den 14.05.1795. Datter av Ole Erik Andersen og Ingeborg Harraldsd Mari Hansd., Christine Larsd., Petter Petters., Jørgen Halvors. og Mads AndersKan noen være så snill hjelpe meg med å finne hvem som er den riktige Kirstene?Hilsen Bjørg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.