Gå til innhold
Arkivverket

[#40838] Ånnersrud fra Nannestad?


Gjest Jeanette Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Fredriksen

Jeg leter etter Ånnersrud slekta i håp om å finne noe mer informasjon om den siden av slekta mi.Jeg har et navn, Olaug Alise Ånnersrud som skal ha giftet seg med en Håkon Wilhelm Fredriksen. Problemet er bare det at jeg ikke finner noe dato noe sted. Det hadde også vært kjekt å bli litt kjent med den siden av slekta mi.Noen som kan hjelpe?Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger i alle fall en lenke til Aannerudgårder i Nannestad i 1900, vet ikke om dette har noen forbindelse med folkene du søker? LenkeKan du antyde noe tidrom disse levde? Ellers er jeg redd det blir vanskelig å få hjelp her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da vil jeg anbefale deg å lete gjennom kirkebøker som er scannet fra denne perioden for Nannestad. Ligger under scannede kirkebøker i Digitalarkivet. Litt tidkrevende leting, men du kan ha håp om å finne fødsler og konfirmasjoner. En del av informasjon er nok sperret siden disse folkene levde mot 1990.Mulig du kan finne noe i gravstedsregister?Lykke til med leting .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

De er begge begravd på Råholt kirkegård, i Akershus fylke.Gravstedsregister? Hvor kan jeg finne det?Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Tusen takk for hjelpen!Jeg har prøvd å lete, men til liten nytte. Så tusen takk skal du ha!Det var kjempekjekt å se min oldemor stå skrevet opp i kirkebøkene fra 1914-1929. Da er jeg et steg nærmere slekta mi.Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg ser det ikke finnes digitalisert kirkebok som eventuelt ville vise giftermålet til Olaug, hvis hun giftet seg i Nannestad, men det finnes lysningsprotokoller for den (kanskje) aktuelle perioden, så du kunne kanskje bla litt i den?At de er begravd i Eidsvoll betyr kanskje at hennes mann kom derfra? Eller at de i alle fall bodde der. Råholt i Eidsvoll og Nannestad er er nabokommuner.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Min oldefar var fra Kristiania, men vokste opp på Ørbekk gård på Minnesund. Han bodde der fram til han konfirmerte seg.I følge mine opplysninger så giftet oldemor og oldefar seg i Langseth kirke, men jeg vet ikke datoen. Men jeg skal sjekke lysningsprotokollen fra den aktuelle perioden. De fikk min bestefar den 30.aug 1934, men han var ikke den eldste.Seinere overtok oldefar Solbakken på Dal etter sin far. Faren hans kjøpte Solbakken i 1945 den 26.mars.Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei!Nå har jeg enda mer ny info om oldemoren min :) Det er kjempekjekt å se at hun finnes i kirkebøkene i alle fall. Nå har jeg funnet ut at hennes mor hette Gjertrud Marie Olsen og var tjenestepike på en plass som heter Heni i Gjerdrum eller Brustadengen i Holter. Hun ble gravid med min oldemor utenfor ekteskapet og faren hette Ludvig Anton Julius Karlsen og han var arbeider i på Brustadengen i Holter.Oldemor Olaug Alise Aanesruddalen ble født den 6.feb i 1909. Foreldrene hennes var født i året 1884,men jeg har ingen dato å gå ut i fra og veit ikke hvor de egentlig var fra. Om de faktisk var fra Gjerdrum veit jeg ikke.Noen som veit hvor jeg kan finne ut hvor de evt kommer fra og når nøyaktig de er født?Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei!Tusen takk for hjelpen, Gunn :)! Kjekt at du er så hjelpsom :) Godt det finnes noen som deg her inne. Er kjekt at det finnes flere som deg også :)Det kan jo være min slekt, men fødselsåret til Gjertrud Marie Olsen i folketellingen du fant er 1883. I kirkeboka fra Heni/Gjerdrum er fødselsdatoen til min tippoldemor 1884... Kan det blitt gjort feil i kirkeboka eller folketellingen.Hun giftet seg aldri med barnefaren, hun giftet seg med en Oslomann som hette Kristian Olsen. Når de giftet seg vet jeg ikke, men de kjøpte Aanesruddalen sikkert etter at de giftet seg. For de tok navnet Aanesruddalen til etternavn. Utenom min oldemor så fikk min tippoldemor to barn til med denne Kristian Olsen.Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiFT 1900 ble holdt natt til 3 desember, og det er helt vanlig at oppgitt årstall for fødsel kan være 1-2 år +-. Jeg har ikke opplevd at det som står i kirkeboken er feil.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei!Så det kan stemme at min tippoldemor er i den folketellingen? Det kan være henne?Takk for all hjelp :)!Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja det kan stemme, men det er veldig usikkert. Jeg har også søkt etter henne, og jeg finner også bare en med det navnet.Men det er en mulighet at hun bare kalte seg Marie (a) eller Gjertrud, og da er det mange flere å velge i mellom.Det sikreste er å søke etter dåpen til Olaug i kirkeboken, der står det ofte hvor mor og far kommer fra.I konfirmasjonen står det Marie Olsen og Anton KarlsenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Det var akkurat den hun gjorde. Bestefaren min og moren min husker henne som Marie, hun brukte ikke hele navnet sitt.Stemmer det at det står Marie Olsen og Anton Karlsen i konfirmasjonen til oldemor. Det har jeg fått sjekket opp.Det står i dåpen til oldemor at tippoldemors bopel var Løreg og Antons bopel var Brustadengen i Holter. Men det stod så utydelig i kirkeboka at det var vanskelig å finne ut av.Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og på Løreg er også Martin Olsen Sand som fadder. Jeg lurer på om dette kan være bror og svigerinne til Marie?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøver på en oversettelse etter å ha kjørt opp format til 150% størelse:Olaug Alice foreldre : Tjenestepige Gjertrud Marie Olsen Heni og arbeider Anton Julius Karlsen , Brustadengen Holter. Alder f. 1884 på begge.Faddere ; husmandskone Karen Olsen Sand Løvæg ? Gardmandskone Julie Asbjørnsdatter Heni. Husmand Martin Olsen Sand Gardmand Herman O. Kjærestad og malergut Hans Fredriksen Løveg?Uægte.Det er hva jeg får ut av dåps opplysningene.Godt du har funnet så mye etter hvert. Fortsatt god sommer. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Tusen takk, Gunn :)! Du har sikkert tyde rett, men i stedet for Løveg er det nok Løreg som er etternavnet. For ettersom jeg har forstått så var det en hjemmedåp hos Maren Olsen på Løreg siden det var der tippoldemor var tjenestepike i følge kirkeboka. Du får fortsatt ha en riktig god sommer du også :)Lars Ove, tusen takk for hjelpen :) Om Martin kan være i slekt med Marie er jeg ikke helt sikker på. Det kan jo virke sånn. Det kan godt hende det at Martin og Maren Olsen Sand var bror og svigerinne til Marie Olsen. Det var kanskje slik tippoldemor fikk jobb som tjenestepike på Løreg?Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.