Gå til innhold
Arkivverket

[#40839] Stangvikpresten Hans Andersson (?) Holm


Gjest Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Handegård

Hans Hyldbakk skriver i boka 'Folk og heimar i Åsskard' at Michael Sebastianson With f. 1628 var gift med ei datter (Margrete) av Stangvik-presten Hans Andersson Holm.I Svein Tore Dahls bok om 'Geistligheten i ---Midt-Norge', finnes ingen prest i Stangvik med dette navnet på 1600-tallet, men derimot to prester som het hhv Christen Anderssen Holm (død 1603) og Hans Christensen Holm (f. 1577) (=far og sønn?). Dahl nevner imidlertid en prest på Ørlandet som het Anders Christensen Holm (sønn av Christen ovenfor). Denne Anders hadde en sønn som het Hans Andersson, men han ble ikke prest til tross for at han studerte i København på slutten av 1650-tallet.Spørsmålet er om noen har sett på disse uklarhetene, dvs. de sprikende opplysningene hos Hyldbakk og Dahl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Andersson i Åsskardboka er skrivefeil. Hyldbakk har det rette navnet - Christenson - i omtalen av prestene i Stangvik i 'Heimar og ætter i Stangvik'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk skal du ha. Jeg hadde nok en mistanke om at det forholdt seg slik - altså at Dahl hadde de korrekte opplysningene.Når jeg ikke sjekket Stangvik-boka, så hadde det sammenheng med at Hyldbakk reviderte den i 1981, mens Asskard-boka, som jeg benyttet, ble revidert flere år seinere (1987).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kanskje litt på siden av temaet, men er det noen som kjenner til hvor Christen Andersson Holm kom fra? Synes å huske at jeg en gang fikk et tips om at det var en prestegård eller et prestegjeld i Båhuslen e.l. som het Holm og at Christen muligens kunne komme derfra. Noen som har supplerende opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Dahl har i alle fall ingen opplsninger om om hvor Christen Anderssen Holm kom fra. Kanskje Ebbe Tønder (som Dahl refererer til) har flere opplsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Finn (4):På Anbytarforum fant jeg denne'Peder Pedersens Rytter (til Baache i Jämtland) forældre skulle således være : 'Peder Rytter den eldre (d.ä.) til Baache, og Kirstine Skancke af Andvigsgaard (i Jämtland)'.Helle Adelsteens forældre skulle være : 'Hagen Adelsteen til Egge (befalingsmand over Sparebo Län) og Anne Friis af Holm (= Holmegaard = Holma) i Bohuslän'.Det er det siste avsnittet som kanskje kan være av en viss interesse ndg. Holm og Båhus. Temaet er slekta Adelsten:LenkeHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Til 6: Debatten på Anbytarforum viser vel først og fremst det er mange som har vært på ville veier når det gjelder Kristoffer Trondsons aner, slektene Skanke/Schanke, Rytter og ikke minst 'Adelsten'. Når det gjelder det lille som står om 'Friis till Holma', så må det nok atskillig mer konkret informasjon til før det kan bli interessant å følge opp et slikt mulig 'spor'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Korreksjon til 7: Kristoffer Trondsons aner er som kjent ytterst problematiske, men i dette tilfellet er det naturligvis hans kones aner som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Tilbake til Stangvik-prestene:Hyldbakk skriver at Michael Sebastianson With på Åsgård var gift med Margrete Hansdotter Holm, datter av Hans Christensen (tidligere Andersen) Holm. Svein Tore Dahl skriver imidlertid at Hans Christensen Holm bare hadde to kjente barn: Gjertrud og Hans. Tønder (som jeg ikke har tilgang til her) hevder at Hans hadde 12 barn med 2 koner.Spørsmålet er om noen har kjennskap til hvor Hyldbakk har sin informasjon fra om datteren Margrete som skal ha vært gift med Michael With?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Etter det jeg har forstått så er det redaktør Trygve Width i Oslo som har vært hovedkilden til Hyldbakk i omtalen av denne slekta. Hvor da Width har fått sine opplysninger fra er vel ganske så usikkert. Jeg går ut fra at også han er død nå? Finnes det kanskje en bok i fra samme persons hånd som omhandler Width-slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Jeg har sett litt på det jeg selv har av artikler av Trygve Width fra 1920-tallet, og har også søkt litt på BIBSYS - på det siste stedet har jeg ikke funnet noe av interesse. Lurer forresten på om Hyldbakk har fått sin informasjon fra en seinere navnebror til den Trygve Width aom på 20-tallet skrev artiklene, bl.a. om Aspa-slekta.Når det gjelder TWs fem artikler fra 20-tallet som jeg har kopi av, så nevner ingen av dem Michael With eller hans kone. Men jeg ser at Hyldbakk i en fotnote i Åsskard-boka (s. 257) henviser til 'redaktør Trygve Width i Oslo' som har gitt ham noen opplysninger om far til Michael (altså om Sebstitan White).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Moren til Margrethe Hansdatter Holm gm Michael With skal være Birgitte Samuelsdatter Holm i Stangvik f.Arctander i Stjørdalen f.1590.Det er mulig det står noe om hennes etterkommere i følgende kilde: Breder, J. Stamtavler over Familien Breder og de beslægtede Familier Preus og Arctander med alle disse Familiers Sidelinjer. B. M. Bentzens Forlag. Kristiania 1876.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Hos Dahl står det at Hans Christenson var gift to ganger, første gang med en som het Margrete. Hvem av de to konene som var mor til Margrete Hansdatter står det ingenting om i boka (hun kan muligens være oppkalt etter farens første kone?).Når det gjelder J. Breder og hans 'Stamtavler over Familien Breder -----' fra 1876, har jeg ikke vært i stand til å finne noe på BIBSYS. Boka finnes vel bare privat. Spørsmålet er derfor om noen har adgang til Breders bok og kan sjekke om det finnes relevante opplysninger om Birgitte Samuelsdatter (Arctander?). - Litt for optimistisk spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Ser at det ligger noe stoff på denne lingen:http://www.nose.dk/Norge/arctander.htmlHer hevdes det at 'Børn af Birgitte Samuelsdatter Arctander og Hans Christensen Holm: Margrete (m.fl.)I tillegg står det:Børn af Samuel Lauritsen Arctander og Margrethe Stephensdatter: Birgitte Samuelsdatter Arctander, f. 1590 (m.fl.)Foreldrene til Samuel oppgis slik: Lauritz Nielsen og Magdalena (Ifversdatter, Jensdatter, Sigurdsdatter ?)Nettsiden (Simon Ellefsen) gir en del opplysninger og kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Ser at det ligger noe stoff på denne linken:http://www.nose.dk/Norge/arctander.htmlHer hevdes det at 'Børn af Birgitte Samuelsdatter Arctander og Hans Christensen Holm: Margrete (m.fl.)I tillegg står det:Børn af Samuel Lauritsen Arctander og Margrethe Stephensdatter: Birgitte Samuelsdatter Arctander, f. 1590 (m.fl.)Foreldrene til Samuel oppgis slik: Lauritz Nielsen og Magdalena (Ifversdatter, Jensdatter, Sigurdsdatter ?)Foreldrene til Lauritz Nielsen: Niels Lauritsen (borgermeste i Trondheim fra 1537) og Birgitta Laurentsdatter.Nettsiden (Simon Ellefsen) gir også en del andre opplysninger og kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg var litt unøyaktig i kildehenvisningen. Den riktige står under her. Jeg søkte på bibsys og fant den der. Den finnes på UIB, UIO, NTNU og Nasjonalbiblioteket.Tittel: Stamtavler over familien Breder og de med den beslægtede familier Preus og Arctander med alle disse familiers sidelinier / ... samlet af Martin Arnesen og Ivar Hesselberg Breder Forfatter: Arnesen, Martin Breder, Ivar HesselbergÅrstall: 1876 Trykt: Kristiania : Sidetall: 220 s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.