Gå til innhold
Arkivverket

[#40840] Hans Johansen gm Oline J Hansdatter på Mevær i Gildeskål


Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Hansen

Hei.Opplysningene fra 1865 tellingen Lenke er omtrent det eneste jeg har av opplysninger på disse:Hans Johansen f 1820, hvem var foreldrene?Oline Johanna Hansdatter f 1804, hvem var faren? Var hun enke siden aldersforskjellen var så stor?På forhånd takk for svar.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Takk for mange fine linker, ser at det var feil farsnavn på Inger i 1801, så dette må jeg tygge på.Da var det bare Hans Johansen f 1820 som ikke har fått oppmerksomhet. Er det ingen som kjenner til han?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den Inger som er nevnt med Olsdtr.og gift med Ole Jakobsen ved FT i 1801, må være den Inger Augustiniusdtr. som i 1794 ble gift 2.gang med Ole Jakobsen. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Inger Augustinusd. ser ut til også å ha vært gift med naboen fra 1801 tellingen Benjamin Hansen også, han var vel da ektemann nr 4.Er det ingen som kjenner til Hans Johansen f 1820?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er søsken til Hans Jonson:78. Ane Daarrher JOENSDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 13 May 1808 Gildeskaal, Nordland, Norway 79. Christian JOENSEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 1809 Gildeskaal, Nordland, Norway 80. Hendricha JOESDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 1812 Gildeskaal, Nordland, Norway 81. Olena JOESDATTER - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 04 Aug 1816 Gildeskaal, Nordland, Norway 82. Hans JOESEN - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 08 Jul 1821 Gildeskaal, Nordland, Norway Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Disse lenkene slutter visst å virke. Jeg får legge inn som bilde istedenfor. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1035.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Tusen takk Johan Arthur Hansen.Beklager at det har tatt tid å svare. Jeg var så lur at jeg reiste hjemmefra uten strømforsynninga til modemet, så jeg måtte kjøpe ny modem..Jeg får studere de opplysningene jeg har fått nå.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Ut frå kyrkjeboka ville eg tru at det er to aktuelle personar det kan vera tale om: 1) Hans Johanessen døypt 1817, son til Johannes Hansen og Berit Kristoffersdtr på Klubbstein, 2) Hans Kristian Johanessen døypt 1819, son til Johannes Kristoffersen og Berit Olsdtr på Osbakk i Beiarn (registrert i kyrkjeboka for Gildeskål). Desse er dei einaste døypte registrerte i kyrkjebok for Gildeskål i eit rimeleg tidsrom rundt 1820. Til vanleg er det forskjell på Jon og Johan/Jan, så eg ville i fyrste omgongen ikkje leite etter nokon Hans Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg er helt enig med Olav Helge at dette er to ganske sikre kandidater, spesielt Hans Kristian f.1819 som er ganske nærme i fødselsår. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Takker igjen for responsen.Jeg er et stykke på vei enig i resonnementet i innlegg 18, men jeg har ikke sett at det har vært blandet Johan og Johannes i så stor grad at det godtgjør utelukking av andre varianter.Jeg går ut fra at Hans Johannessen Storjord i Beiarn i 1865 (47 år) da er en av disse Johannessønnene som ble døpt 1817 og 1819: Lenke - forholdsvis han fra 1817.Så gjenstår det da å få godtgjort at det er den Johannessønnen som blir døpt i 1819 som er registrert med Johansen i 1865 på Mevær.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg har gått gjennom Støvers notat og ein skanna versjon av kyrkjeboka og finn ein person til som er aktuell (den elektroniske versjonen eg bygde førre innlegget på, inneheldt feil akkurat her), Hans Petter Jansen/Johansen døypt 1. august 1824 som son til husmann Jan/Johan Pedersen og Maren Malene Jørgensdtr på Inndyr. Dette er nok 'din mann'. Maren var døypt 1795 som dotter til Jørgen Hansen og Katrine Kristensdtr (i folketellinga 1801 kalla Pedersdtr) på Sør-Femris. Kven Johan var son til, har eg ikkje klart å finna ut med dei ressursane eg har her akkurat no. Men eit tips er å leite i innrulleringsmanntala for Gildeskål i tida rundt 1820 sidan han og familien då bur på Inndyr. Tidlegare enn 1815 er det ein Jens Pedersen på Inndyr (son til Peder Jensen på Oppsal), men han er det knappast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Den Hans P. Jan-/Johan-sen som ble døpt i 1824 i Gildeskål hadde vel det paret (Johan Pedersen og Maren Jørgensdatter) til foreldre som ble gift i 1817 i Gildeskål?Nå dekker ikke de skannede kirkebøkene dette året, så er det noen som kan sjekke om det står hvor Johan hadde bosted/fødested ved forlovelsen/ekteskapsinngåelsen?---Det er en Johan Pedersen født i Bodø i 1785 med foreldreparet Peder Pedersen og Ane Willatsdatter, jeg finner ikke disse i 1801 tellingen, heller ikke skifte der Ane Willatsdatter i Bodø er nevnt.Jeg tror det kan være feil farsnavn på Ane, og et alternativ er Peder Pedersen (2109) og Ane Maria Danielsdatter (2110) på Strøm i Bodø i 1801.Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg tror at det er rett med Ane Willatsdtr. Når søster til Jakob, Ranni Marie blir født, står det også Ane Willatsdtr. som mor. Se Lenke Jeg har heller ike funnet noen gifte med denne navnekombinasjonen som passer i tid eller sted, selv om dette er på FS og ikke 100% å stole på. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Da er personene på Strøm i Bodø ute.Peder Pedersen var død allerede i 1795, og barna sprett for alle vinder, dermed var muligens mora også død.Så var det problemet med å få bekreftet at det var den Johan Pedersen f 1785 i Bodø som var rett far.Johan var på Sandeide i Bodø i 1801 Lenke -MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

For ekteskap inngått så tidleg som 1817 står det nok ikkje kvar ektefellene var fødde eller kven som er deira foreldrar. Difor: Sjå manntalet, slik eg skreiv, der finn du fødestad for mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.