Gå til innhold
Arkivverket

[#40841] Molde- Bolsøy, Oline Knudsdtr. Gjednæs, utvandra til USA 1876.


Gjest Magnar Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hjelmeland

Oline Knudsdtr var datter av Knud Olsen Gjednes og Ingeborg Amundsdtr, f.4/10 1845 i Bolsø. Ho ble gift med Sven Pederson Seglem fra Kvinnherad i 1870. Utvandra til USA med mann og ett barn, har etterslekt i US. Kan Oline ha hatt andre søsken eller slekt, det er spørsmålet? Mvh Magnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Du har sikkert sett at Knud og Ingeborg er bosatt i Molde ved FT 1865. Under ”samme tak” bor også Anne Knudsdatter med mann og barn.Her Lenke er Anna konfirmert, nr 4 av jenter. Hun er altså deres datter, kanskje det finnes enda flere barn. Oline ble konfirmert i 1861, også i Molde. Så om du leter i første omgang på konfirmerte under Molde finner du kanskje flere barn og hvor de evt er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Eg er redd dette er annan Knud og Ingeborg. Hadde bygdebok for Vågane på lån, der fann eg ein Knud Olsen Gjednes, denne var fødd 1819- 1856. han skal ha reist til Kristiansund, kom tilbake og tente på Røbekk. Det er alt som seiest om han i den boken. Oline skal ha vore datter av inderstfolk Knud Olsen Gjednes og Ingeborg Amundsdtr. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei igjen.Mulig jeg blander sammen, men likevel vil jeg presisere det jeg skrev i forrige innlegg.En Oline Knudsdatter f. 4 okt 1845 i Bolsø blir konfirmert i Molde 20 jan 1861. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050707010204.jpg>Lenke nr 12 Hennes foreldre er Inderst Knud Olsen Gjednes og hustru Ingeborg Amundsdatter. Som en ser av kirkeboka er etternavnet hennes Øverland ved konfirmasjon.Anne Knudsdatter er f 17 juni 1841 også i Bolsø og heter også Øverland ved konfirmasjon i Molde. Hennes foreldre er arbeidsmand Knud Olsen Øverland og Ingeborg Amundsdatter.Synes det er for mange likheter til at dette ikke skal være de samme personene! Øverland går igjen som navn på begge jentene og navn på dette ekteparet i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei Britt Iren,Ja no trur eg du har rett, her har eg kanskje famla i mørket. Har vore bort i denne Øverland fam. før, men la den vekk. 1865 var Oline i Åesund og fann sin tilkommne ektemann Svein Pederson Seglem, Kvinnherad. Dei døypte eldste sonen og gifta seg den 17, mai 1870 i Molde. Har bilder av graven til Oline og Svein sine barn, fann navn der som ikkje hører til på Seglem. Tusen takk skal du ha så langt. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei Britt Irene,Her trur eg du har løyst litt av for meg ei gåta. Der sit folk i USA og venta på eit resultat, Dei veit alt om Seglems folket men ingen ting om Oline sine. Kan det vera etterkommarar frå Anna tru? Siste innlegg var eg frekk nok til å sei takk så langt. Du ser slektningar av ettekommarar av Oline kjem til Kvinnherad om ei veke, det var derfor eg starta på denne nøtta ein gong til. tusen takk, Magnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Til innlegg 3.Den Knud Olsen Gjednes du nevner her har jeg fått opplyst ble gift med Maria Magdalena Jonsdatter i Kristiansund. Hun var født 8.12.1822, Ytterøy NT. Her skal være etterslekt, men det er åpenbart ikke denne Knud du skal ha fatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei Eva,Nei eg er no skker på at Britt Iren har funne den rette. Denne Knud Olsen Gjednes du nevner har skapt meg mykje bry, her var eg heilt låst, takk foe innlegget. Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Foruten de som er nevnt i 1865 hadde Anne og Ole sønnene (iflg de scannede kirkebøkene som er utlagt til nå): Johan Anton, f. 9 feb 1868– utvandret til Canada fra Ålesund 12 juni 1890.Erhard, f. 8 okt 1870 bor i Molde i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01502&gardpostnr=10&personpostnr=132&merk=132#ovre>Lenke. Foreldrene er her også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Her kommer bekreftelsen på at antagelsene var riktig.Iflg kirkeboka for Bolsøy er Anne Knudsdatters foreldre pige Ingeborg Amundsdatter Røvig og dreng Knud Olsen Solli eller Øverland.19 okt 1844 i Bølsøy kirke, gifter ungkarl Knud Olsen Øverland på 30 år seg med Ingeborg Amundsdatter Gjednæs på 34 år.Skriver du e-mail adr din her skal jeg sende deg noen flere opplysninger.mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei Britt Iren,Her har du gjort ett utmerka arbeid, her hadde eg stått fast. e.mail, magnar39@combitel.no Mvh Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.