Gå til innhold
Arkivverket

[#40845] Husmannsplassene Midtenget og Brattlandsbakken i V. Gausdal, beliggenhet


Gjest Titti Blekastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Titti Blekastad

Gunder Olsen Brattlandsbakken som jeg tidligere har søkt etter i Brukarforum,ble døpt midtfastesøndag (25.3.1781) i Hovedkirken så vidt jeg nå har funnet frem til. Foreldrene står i kirkeboken oppført med plassnavnet Midtenget. Vet noen noe mer om lokalisering av denne plassen? Brattlandsbakken er i følge et tidligere innlegg av Ruth Gaustad, Trysil (takk for det), nedlagt for mange år siden. Men hvor lå denne plassen mon tro? Vennlig hilsen Titti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Midtenget er var i Olstad Gausdal Jeg har registrert mange på denne greina fra Gunder Pedersen Midtenget Ca 1709 død 23.11.1786 Midtenget. Dersom du ønsker data så si ifra. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Titti Blekastad

Takk for svar, Mona. Jeg har selv noen data på etterkommere etter Gunder Pedersen, men jeg har Midtenget knyttet til Gunder Pedersen først som hans siste bosted hvor han også dør. Gunder Pedersen er bestefar til den personene jeg egentlig er interessert i, nemlig Gunder Olsen Brattlandsbakken. Sistnevnte er sønn av Gunder Pedersens yngste, Ole Gundersøn.Mye tyder på at Ole flyttet til Brattlandsbakken der h a n s yngste ser ut til å være født. Men hvor lå montro Brattlandsbakken? (Ved Forset står det et sted). Jeg er interessert i alt som kan klarlegge dette ytterligere, så takk for tilbudet. Vennlig hilsen Titti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hei Titti! Bratlandsbakken var opprindelig husmannsplass under Bratland. Jeg tror bruket finnes fortsatt. Skulle du være interessert i flere opplysninger om våre felles forfedre, så ta gjærne kontakt.Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei Titti. Her er jeg igjen med litt omkring Brattlandbakken og Midtlien.Det Skaug sier om Midtlien stemmer, men det er et sted til med samme navn, Midtlien i Olstadgrenda.Den plassen ligger på vestsiden av elva Jøra. Hvis du er interessert i å se på kart hvor disse er kan du kontakte meg på ruthalfakrølltrysil-stallen punkt no, så kan vi kikke på nettet og finne plassene sammen. Vennlig hilsen Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Mikkelsen

Midtenget ligger i Aulstad (Olstad) i Vestre Gausdal. På kartet er det plassen som ikke er navngitt mellom Nordsvea og Uksomkampen.

bilete1032.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Moren til Gunder Olsen, kalt Anne Nilsdatter Holen f ca 1759. Jeg har ingen opplysninger om slekta hennes. I Gausdal er det dessuten flere Holengarder. Er det noen som kjenner denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Beklager at jeg har skrevet Midtlien (det er også en plass i nærheten), jeg mener det samme Midtenget som Kåre Mikkelsen viser på kart. Når det gjelder Brattlandbakken så befant den seg noen hundre meter lenger oppover dalen forbi Brattland, og høyere oppe i bakkene fra vegen enn selve garden. Det antas å være ca. 5 km. videre oppover dalen fra Brattlandbakken til Midtenget. Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Titti Blekastad

Takk, Rurh, der kom du et spørsmål fra meg i forkjøpet. Tusen takk til Mikkelsen som kanskje kom med det samme kartet som Ruth nevnte første gang? Utfra dette kartet har jeg nå fått hjelp til å finne et enda nøyaktigere kart, og der er sannelig både Midtenget og Brattlandsbakken avmerket.Begge stedsnavnene står på kartgrunnlaget i Norgesglesset. Til Thor, I 2004 drev jeg og lette etter slekten til Gunder. Da fikk jeg svar fra bl. a Jon Anjer. Viser til tema nr. 19964 i Brukarforum. Tusen takk og varme hilsener fra Titti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.