Gå til innhold
Arkivverket

[#40848] Hvem var foreldrene til Christian Balzersen f. ca. 1818 i Ås, Akershus?


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Håper noen kan hjelpe meg å finne foreldrene til Christian Balzersen f. i Ås, som var enkemann da han 1.5.1851 giftet i Kråkstad seg med pige Ingeborg Evensdatter Bøhler f. 9.9.1823 i Kråkstad. Ved vielsen skal se begge ha oppholdt seg på Sked. I 1865 bodde de på Ruudspl. i Kråkstad sammen med sine barn. Se [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0212&kenr=004&bnr=0093&lnr=000>LenkeIngeborg Evensendatter Bøhlers foreldre og faddere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

FS oppgir fødselsdato 31. mai og dåp 4.6.1818Christian Baltzersen Male Event(s): Birth: 31 MAY 1818 Nordby, Aas, Akershus, Norway Parents: Father: Baltser Syversen Family Mother: Elen Marie NielsenMarriages: Spouse: Maren Christensen Family Marriage: 21 MAR 1839Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Fs oppgir også foreldrene til Baltzer Syversen Baltzer SYVERSEN (AFN: 5DN7-62) Pedigree Sex: M Family Event(s): Birth: Abt. 1781 Nordby, Aas., Norway Parents: Father: Syver HANSEN (AFN: D41Z-T3) Family Mother: Kari GULLICKSEN (AFN: D41Z-V8)Marriage(s): Spouse: Ellen Marie NIELSEN (AFN: 5DN7-77) Family Marriage: 26 Nov 1803Foreldrene finner du her i 1801 tellingen for Ås LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei! Takk for begge innleggene dine! Jeg har sett dette. Men problemet er at det er lagt inn av et LDS-medlem, og ikke er skrevet av kirkebøkene. For når jeg søker direkte i kirkebøkene for Ås i den aktuelle perioden rundt Christian Balzersens fødsel i 1818(via http://www.hammerum-herred.dk), finner jeg ham ikke der. Så da blir jeg usikkert, og lurer på om dette er til å stole på?Christian Balzersens far het Balzer Syversen, det står ved vielsen i 1851, så det er korrekt. Jeg mener jeg har funnet ham i ft. 1801 i Ås på Froen gård, 23 år gammel.Så da vet jeg ikke hva jeg gjør videre, og om kanskje noen hadde mulighet til å gjøre et oppslag for meg i kirkebøkene for Ås, og se om dette stemmer, eller om det finnes andre muligheter? Kanskje via en bygdebok?Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Har ikke tidligere sett ditt innlegg som feirer toårs jubileum til sommeren, så det er vel for sent å komme med et svar nå etter at kirkebøkene er digitalisert. Du har sikkert lånt inn gjennom ditt lokalbibliotek Ås gårdshistorie av Trygve Vik og slått opp på Nøstvet. Der står det ganske riktig under plassen Dogga at Christian var sønn av Baltzer Syversen og Ellen Maria Nilsdtr, men ved Christians dåp i kirkeboka står det Syversdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Inger Berit! Takk for svaret ditt! Jo da, jeg har funnet dette slekten til Christian Baltzersen f. 1818 i Ås et godt stykke bakover, etter meget god hjelp fra en slektsforsker i Follo-området! Det sto bl.a om familien i Haakon Mycklands bok 'Bygdebok for Fron. Gårdshistorien' (1967) s. 373. Baltzer Syversen bodde på Øvre Bonn i 1804, og livnærte seg som fisker og ved å vedlikehold av fiskeredskap i Årungen, samt at han jobbet som gårdsarbeider på Froen.Når er jo kirkebøkene tilgjengelig på nett også, og det gjør jo alt mye lettere for oss alle!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.