Gå til innhold
Arkivverket

[#40862] Bjørkeriset og 'mi ræv som skulle svie'


Gjest Per-Erik Berge
 Del

Recommended Posts

Gjest Per-Erik Berge

Forespørsel:Kan noen visa/sangen om bjørketoppen og baken som skulle svi(e)?Jeg holder på med å skrive ned noe småtteri etter min bestemor Martha Svenbalrud (1898-1981). Hun var fra Feiring, ikke så langt fra Eidsvoll, men bodde de fleste av sine år på Lunner, Hadeland.Hun likte å synge, og hadde gammel tonalitet, med intervaller fra naturtonerekka, pluss mange forsiringer.En av sangene husker jeg bare ei eneste strofe fra. Foreldre og søskenbarn kan heller ikke visa der refrenget? inneholdt”bjørketopp, bjørketopp, svor at mi ræv skulle svie”.Rimordet var ”bie”, altså vente.Den visa syntes bestemor, som ofte sang salmer og alvorligere ting, var litt vovet og lo veldig av den linja jeg har referert.Kanskje hun ikke sang den så ofte, av den grunn.Noen som kan den?MvhPer-Erik Berge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.