Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Solveig Glesaaen

[#40865] Kirkesanger og skolelærer Gunder Taraldsen fra Åmot/Stor-Elvdal

Recommended Posts

Gjest Solveig Glesaaen

Hvor ble det av Gunder (f 14.6.1828 på Negård Svestad) og hans kone Anne Torgersdatter (f 25.5.1843 i Nord Fron? Hvor og når døde de og er begravet? Gunder var kirkesanger og lærer i Øverdalen skolekrets i Sollia i Sør-Fron under FT 1865 - med Anne som tjenestepike. De giftet seg 9.8.1866 i Sødorp(?) De hadde 3 (kjente) barn: Torvald f 2.12.1866 og Teodor f 20.2.1869 i Sollia, og Didrik f 16.3.1871 på V Toten. Jeg har registrert at Gunder var utdannet som lærer ved Asker seminar og var kirkesanger i Sollia fra 1863-69. Med god hjelp av Heljar Westlie gjennom Gjøvik og Toten Slektshistorielag kjenner jeg også til at familien var bosatt på Nyhagen u. Hexum da Didrik ble født i 1871. Nyhagen var skole. Familien har ikke meldt hverken inn- eller utflytting. De er ikke oppført i FT 1875 for V. Toten, så det antas at familien bodde bare en kort periode i V. Toten. Hvor ble sønnene konfirmerte? Jeg kjenner også til at Torvald reiste til USA i 1886 og Teodor og Didrik i 1887. Takknemlig for all hjelp! Mvh Solveig Glesaaen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Glesaaen

Takk for svar linket til register over emigranter. Det vier at guttene var bosatt i Åsnes før de reiste til Amerika. Jeg leter videre ut fra disse opplysningene! Vennlig hilsen Solveig Glesaaen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.