Gå til innhold
Arkivverket

[#40865] Kirkesanger og skolelærer Gunder Taraldsen fra Åmot/Stor-Elvdal


Gjest Solveig Glesaaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Glesaaen

Hvor ble det av Gunder (f 14.6.1828 på Negård Svestad) og hans kone Anne Torgersdatter (f 25.5.1843 i Nord Fron? Hvor og når døde de og er begravet? Gunder var kirkesanger og lærer i Øverdalen skolekrets i Sollia i Sør-Fron under FT 1865 - med Anne som tjenestepike. De giftet seg 9.8.1866 i Sødorp(?) De hadde 3 (kjente) barn: Torvald f 2.12.1866 og Teodor f 20.2.1869 i Sollia, og Didrik f 16.3.1871 på V Toten. Jeg har registrert at Gunder var utdannet som lærer ved Asker seminar og var kirkesanger i Sollia fra 1863-69. Med god hjelp av Heljar Westlie gjennom Gjøvik og Toten Slektshistorielag kjenner jeg også til at familien var bosatt på Nyhagen u. Hexum da Didrik ble født i 1871. Nyhagen var skole. Familien har ikke meldt hverken inn- eller utflytting. De er ikke oppført i FT 1875 for V. Toten, så det antas at familien bodde bare en kort periode i V. Toten. Hvor ble sønnene konfirmerte? Jeg kjenner også til at Torvald reiste til USA i 1886 og Teodor og Didrik i 1887. Takknemlig for all hjelp! Mvh Solveig Glesaaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Solveig Glesaaen

Takk for svar linket til register over emigranter. Det vier at guttene var bosatt i Åsnes før de reiste til Amerika. Jeg leter videre ut fra disse opplysningene! Vennlig hilsen Solveig Glesaaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.