Gå til innhold
Arkivverket

[#40867] Tyde tekst?


Gjest Anne Grete Raaen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, dette var sannelig mikro-skrift - men teksten starter vel i hvert fall slik: 'død ved at falde i ......'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror Aase har rett. Det nest siste ordet slutter i hvert fall på -dt, og førstebokstaven er nok h-. Teksten i sin helhet blir derfor nokså sikkert slik: 'Død ved at falde i hedt Vand'.Under denne teksten synes jeg dessuten det står 'do' (altså 'ditto') to ganger. Var det flere personer som døde samtidig (og av samme årsak)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg har klipet ut teksten og forstørret den opp ganske mye. Det er fortsatt meget utydelig og vanskelig å lese, men jeg tror det står 'død ved at falde i kaldt vand'. Det ser i hvert fall ut til at det er 5 bokstaver i det siste ordet, og bokstav nr. 2 ligner svært på a-en i falde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også nå fått forstørret teksten, og jeg er ikke så sikker på om du har rett i at ordet inneholder 5 bokstaver. Det er riktignok en liten 'krøll' foran d'en, men den er vel for liten til å være en l? Dessuten får jeg ikke med min beste vilje den første bokstaven til å bli en k. Om ordet skulle ha vært 'kaldt', skulle vi vel også forvente en annen ortografi - nemlig den danske varianten 'koldt'. Jeg vil nok fremdeles holde en knapp på at ordet skal være 'hedt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kvifor ikkje opplyse om i kva kyrkjebok dette står slik at vi kan gå inn og sjå og evt. forstørre teksten sjølve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Ettersom det står Ditto på neste døde person, må minst to stykker ha faldt ut i det hete vannet samtidig, derav minst en voksen person.Mulig det skal være sindt Vand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Sint' vann tror jeg ikke så mye på. Vi kommer vel ikke videre her uten en større kontekst, som Sigdestad er inne på i innlegg 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Slutter meg til Aase og Oddbjørn. Den lille krøllen foran -dt kan vel være spor av en første tanke om å skrive to e-er.Et stort kar med vann oppvarma til bruk ved storvask (av ekstra? skitne tekstiler?) kunne nok være så stort og varmt at både liten og stor kunne dø av det, etter et uvisst tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Moralen her er som mange gonger før: Ta med så mykje tekst at vi kan ha noko å samanlikne med! Kvar skrivar har sine eigne krøllar og strekar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Ser mange har engasjert seg i tydingen, dødsfallet gjelder en gutt på 2 3/4 år(ca 2 år og 8 mnd) og den døde på lista under døde ikke samme dag, men legger med hele siden så er det sikkert lettere å se. Jeg får automatisk mulighet til å zome på min maskin så tenkte ikke på å forstørre før jeg la det ut..Mvh Anne Grete

bilete1033.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Noe som forvirret var at du skrev at det var din ane. Det er vel litt vanskelig med en 3-åring... Synes 'hedt vand' ser mest riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.