Gå til innhold
Arkivverket

[#40868] Amund Olsen født 1779 Krybelsrud, Sør-Odal, husmann i Nes, Akershus?


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Ifølge scannede kirkebøker for Nes Akershus dør føderådsmann Amund Olsen 85 år 12.12.1864. Av merknadene synes det å framgå at han var født på Krybelsrud i Sør-Odal og døde på Fyhrie i Nes.Av FS framgår at det døpes en Amund Olsen 1.7.1779 i Sør-Odal med far Ole Krybelsrud.Jeg undres om dette kan være den Amund Olsen som 19.12.1812 ble gift i Nes med Birthe Amundsdatter, og som var husmann på Inngjerdinga under Kjølstad i Nes når datter Anne Maria Amundsdatter ble døpt 31.7.1814?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om du ikke burde ta kontakt med Eidskog historielag . Der har de mye bra stoff om Krybbelsrudslekt. LenkeJeg har selv slekt fra Krybbelsrud i Sør-Odal og har utvekslet slektsdata med medlemmer i dette historielaget. Har også en Amund Olsen f. 1779 med far Ole Krybbelsrud i mitt slektsdataprogram, men har ikke funnet ut hvem han giftet seg med.Skal bli spennende å se om du får noe svar her. Lykke til! Jeg skal kikke litt i de papirene jeg mottok fra Eidskog om jeg finner flere opplysninger der.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne opplysningen du har funnet? Lenke Jeg har som foreldre oppført Ole Hansen Krybel ( 1730-1794 ) Ole Hansens Krybels dåp 28-5- 1730. og Kari Ellefsdatter. ( 1739 -1824) Har ikke selv slått opp dette i kirkebøker, så dette bør nok kontrolleres bedre. Skal se om jeg kan finne noe om Amunds ekteskap. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

i 1865 har du vel sønn av Amund Olsen igjen, om det er rett familie? LenkeLeter litt fortsatt.Kirkebøkene er vel ikke fotografert fra denne tiden så det må nok oppslag til . Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant Amund Olsen fra Krybbelsrud død her i kirkeboka for Næs, så det ser ut til at du har rett i dine antagelser. Jeg prøver med en lenke til kirkboksida.men vet ikke om det går bra denne gangen: LenkeHan føde Des 1864 og det tår tydelig Krybbelsrud i anmerkningene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken ble da riktig , men jeg ser at jeg har skrevet føde og ikke døde i farten. Hastverk er lastverk, får jeg ofte erfare.Da skulle det vært artig å få sjekket vielsen til Amund Olsen også, men da håper jeg noen har enkel tilgang til kirkebøker for Næs fra den tiden.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Får det ikke til å bli 19/12 1812 - det er ikke ført noen dato for Naar Copuleret - derimot står det Introd. til Lysning: 2.....26 Aug. - muligens to datoer i kollone for Naar Copuleret: Dcbr.31 og Nov 19 på den over og Dcbr.30 og Nov 19 på den under: Amund Olsen Fenstad og Berte Amundsd. ibid. Det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den samme vielsen på Fam.s. Ikke så galt med dato denne gang? LenkeFlott å få det bekreftet av kirkebokoppslag, selv om det var litt utydelig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Takk til Gunn og Lillian for hjelp. Beklager feil dato for ekteskap - jeg skrev 19.12.1812 - riktig dato er 19.11.1812.Anne Marie Amundsdatter født 1814 (døpt 31.7.1814)med foreldre Amund Olsen og Birthe Amundsdatter - disse bodde trolig ikke på Inngjerdinga når Anne Marie ble født.Det viser seg at det trolig er et annet ektepar med samme navn (Amund Olsen og Birthe Amundsdatter - gift i Nes 25.2.1815) som bor på Inngjerdinga. Disse fikk sitt første barn i følge Nes bygdebok (II) side 208 - i 1818 (Andreas).Jeg er på jakt etter den Amund Olsen som giftet seg i 1812.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Gunn - hva var utydelig? Jeg skrev alt som sto i vielsen i orginal kirkebok!!(Prikkene....)mine har ikke noe med utydelig å gjøre, de står mellom 2tallet og 26tallene!!Til Odd - vil du at jeg skal finne den dåpen til deg så du får alt som står der?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Odd. Denne har vi da holdt på med før - har vi ikke? Synes det er noe kjent med dette og når jeg ser på dåpen så tror jeg du har fått den før!! Uansett - skriver den gjerne en gang til jeg!! De bor på Lille FænstadE.når Anne Maria/Marie blir døpt!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det stemmer nok det Lillian - det er nok jeg som har vært for opptatt med å finne opphavet til Amund - og regnet meg bakover 85 år fra dødsdatoen fra den Amund Olsen jeg fant død i 1864 i skannet kirkebok for Nes. Tenkte derfor at Amund født på Krybelsrud i 1779 kunne være 'min' Amund. Så i farten ikke på fødselen til Anne Marie - beklager.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Odd.Ingenting å beklage det...slikt skjer med oss alle...blir så ivrige vet du!!Vielsen til Amund og Birte gir jo heller ingen svar...vanskelig når det ikke en gang er oppgitt alder ved vielse!!Du får si fra om jeg kan hjelpe deg - du vet hvor du finner meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.