Gå til innhold
Arkivverket

[#40870] Nils Olsen Øvre Bråstad, Ringebu (c. 1629-97). Hans kone?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. ikke bekreftet sekundærlitteratur skal Nils Olsens kone ha hett Tore Gundersdatter. Spørsmålet er i hvilken kilde dette måtte fremkomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Se Fougnerboka dvs. 'Nordre Fougner i Follebu, Torstein og Anete Fougners forfedre og etterkommere' ved Sigurd Fougner, ny revidert utgave ved Thorstein Fougner, Sarpsborg 2003, ISBN 82-30300143.Iflg. kap. 15 'Noen av forfedrene til Torstein Cl. Fougner (1777-1869)' side 378-379 er Niels Olsen Braastad, Ringebu, f.ca. 1629, d.1697 og Tore Gundersdtr. Brandstad, Ringebu, oppgitt å være foreldre til Gunder Nielsen Bjørge, fra Braastad i Fåvang, f.1660, d.1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har ikke sett den reviderte Fougner-boka fra 2003, men i en eldre versjon av samme heter det seg at denne Tore Gundersdtr. Brandstad skulle være datter til Gunder Ingebretsen Brandstad.Problemet er at det ikke finnes noen slik person, det jeg kan se. I mt. 1665/66 heter mannen på Brandstad Halvor Ingebretsen, og er 90 år. Sønnen Peder Halvorsen er bruker.Av Nils Olsen Bråstads barn har Ole og Gunder en datter ved navn Tore, som nok tyder på at Nils Olsens kone het Tore. Men ellers kan man lure på om navnet hennes er konstruert. Nils Olsens eldste sønn (av de som kjennes) het forøvrig Peder. De to andre sønnene Ole og Gunder må være f. etter 1666, siden de ikke nevnes da.Og hvor kommer i det hele tatt opplysningen fra (og da tenker jeg på primærkilde) at Tore skulle være fra Brandstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

I tingboka for 1669 Ringebu (Sør-Gudbrandsdal)er det sak om Brandstad der Peder(Halvorsen)Brandstad stevner sin 'faderbroder Søn Ingelbrett Gunders. Brandstad, sambt Tore oc Anne Gundersdøttere'.'Herimod at suare møtte i rette indsteffnte Ingbret Brandstad oc Niels Brodstad'.Dette betyr vel at Nils var gift med Tore Gundersdtr. Brandstad.(eller Anne?). Hennes foreldre var Gunder Ingebretsen Brandstad og Ingeborg Østensdtr. Vestad. Brandstad vart delt i sygard og nordgard av Halvor Ingebretsen og hans mor Karen Christoffersdtr. i 1623.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hjertelig takk, Torbjørn! Dette har flere enn jeg lurt på veldig lenge. Men da må vel Gunder Ingebretsen Brandstad være død før 1665? Også i odelsjordeboka 1657 nevnes bare Engebret og Halvor Brandstad, og den første er vel da Ingebret Gundersen.Men forøvrig sier Hougen at det var HALVOR Ingebretsen Brandstad som var gift med Ingeborg Østensdtr. Vestad (s. 99 i bd. III av 'Ættesoge for Gudbrandsdalen') Hva er riktig?Jeg går uansett ut fra at nevnte Karen Christoffersdtr. i 1623 også var mor til Gunder Ingebretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Det vart ein feil i innlegg 4: Mor til Halvor Engebretsen (og Gunder Engebretsen) var Kirsten Christoffersdtr. ikkje Karen.Manntallet 1665:Brandstad 4 huder 1 skind. Peder Halvordsson, 50 år, bruker 2 huder(haffvendis hos sig sin Fader Halvord Engelbretsson 90 år). Engelbret Gundersson, 30 år, bruker 2 huder 1 skind.Engebret Brandstad(Gundersen) eig i 1657: 1 hud 4 skind i Brandstad og 3 skind i Kvamme,Lom. I 1666 gjer han eit makeskifte med Østen Kvamme. Engebret får 3 skind i Brandstad mot 3 skind i Kvamme.Kvamme var vel arv frå Vestad, i tillegg heiter mor til Engebret, Ingbjør.Frå tingboka 1669:-som Ingbjør Brandstad med hendis S: Mand haffuer med bøxelsrett Nytt i rolig heffd i 46 aars tidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk igjen! Du har nok rett: Iflg Ættesoge III s. 98 arvet Østen Vestad ved skiftet på Glømmen 1601 etter faren 2 huder 8 1/2 skinn i Kvamme på Lom. Noe senere forsvant vel (mye eller alt?) av dette ved makeskifter i ulike retninger, men kan jo ha kommet tilbake til etterslekten igjen innen 1657.At Gunders enke het Ingebjør er vel i tillegg det beste argument.Ser forresten at Hougen på s. 104 har antatt at Engebret Brandstad må være sønn av Halvor Engebretsen Brandstad og Ingebjør Østensdatter, men da Engebret var en Gundersen og Ingebjør Gunders kone, må det falle.Denne Østen Jonsen Kvamme f. ca. 1614 er visst forresten et mysterium, selv om han nok hører til slekten på en eller annen måte. Man kan jo også lure på hvordan han fikk tak i godset i Brandstad? Han eide intet der i 1657. Kanskje han giftet seg med en datter, enten til Gunder eller Halvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Du har truleg rett i at Østen Jonsen Kvamme er i slekt med Engebret Brandstad (Gundersen). Eg trur han er av Østen Vestad sine etterkommere, men dette må det granskas meir på.Eg har skrivi noko om slekta der eg meiner Østen Kvamme høyrer til i 'Gudbrand' nr 1, 1994, sjå side 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Mjo, men skal Østen Jonsen Kvamme ha noe med Kollstad å gjøre, må det vel være gjennom søndre Kollstad, ettersom det var Jon Østensen S. Kollstad som hadde forbindelse til Vestad. Du nevner så vidt ham på s. 11, men emnet for artikkelen er vel helst Nordre Kollstad og slekta der?Jeg tror helst Østen Jonsen Kvamme er etterkommer direkte fra Østen Jonsen Vestad, kanskje gjennom en datter som vi ikke kjenner navnet på (som var gift med en Jon)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Ja emnet for artikkelen var nordgard Kollstad, men eg viser der at Østen no. Kollstad ikkje var son til Jon Østensen frå Vestad(Sjå E. Hougen, Ættesoge for Gudbrandsdalen b III side 100). Østen no. Kollstad var son til ein P(eder).Mi arbeidshypotese er at Østen Jonsen Kvamme var son til Jon Østensen Vestad/Kollstad og Siri Iversdtr. Av barna deira kjenner ein Iver Jonsen Kollstad, seinare Hage, Ruste i Nord-Fron,(skifte i 1678), Ingeborg og Tore Jonsdøtre.Inn i denne søskenflokken passer Østen Jonsen både når det gjeld namn og alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. Hougen i Ættesoge III s. 100 skal Jon Østensen Kollstad også ha hatt sønnen Østen Jonsen Kollstad, d. 1645. Stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

Her meiner eg Hougen har gjort ein miss. Har gjer den Østen (Pedersen)Kollstad som var brukar av nordgard Kollstad(ca 1620-1644) til son av Jon Østensen Vestad/sy. Kollstad.Eg tek med det eg skreiv i Gudbrand I-1994 side 11: 'Østen (Pedersen) og Jon (Østensen)brukte kvar sin Koldstadgard nokonlunde i same tidsrommet og var omtrent av same alder. Som det går fram nedanfor var Kari Østensdtr. no. Koldstad gift med Iver Jonsen sy. Koldstad. Dersom Hougen hadde rett her ville Iver vore farbror til Kari.'Den 'Eystein Jonsson Kolstad' som Hougen omtaler i Ættesoge III s 100 og gjer til stamfar for slekta på Koldstad og Eldstad heiter altså Eystein(Østen) Pedersen og høyrer til ei anna slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.