Gå til innhold
Arkivverket

[#40871] Augustinus Paulsen, f, ca. 1742, bosatt Stjørdal


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Han ble gift med Elsebe Larsdatter Stabel. Bosatt på Velvang i Skatval. Hvor var han født og hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På side 306 i Skatvalsbokas bind 3 finner jeg: Augustinus Paulsen født i Stod i 1742. Vet ikke hvilket prestegjeld Stod gikk under, men stedet er iallefall nord for Steinkjer.Han bygslet i Velvang østre den 02.02.1782, og var gift med Elsebe Stabel. Hun var søster av prost Wittrup og enke etter Ola Kristoffersen. Barn:1)Paul født 1771 og død 03.07.1848. Han bygslet den 01.07.1800 i Velvang østre. Gift 1 med Margrethe Olsdatter døpt 09.01.17774 od død i 1803.Hun var fra Vinnan på Skatva, og de fikk ikke barn. Gift 2 med Marit Hansdatter Bremset(i Skatval)født 1782 og død 21.08.1861. Barn:a)Margrethe født 1804 som var født i Velvangtrø 1, og var gift 3 ganger.b)Augustinus født 06.01.1800, og død 14.101882. Det står jo litt videre om hans famili da.2)Lorents født 1775(?), som holdt til på Kartmelen under Kartum i Hegra som voksen.3)Anne født 1777, og gift med Mathias Nilsen Munkahugen fra Stjørdal.4)Ola født 1779, og kalles Ola Vang i bygdeboka. Han holdt til på Kartum som voksen(sikkert i Hegra det også i likhet med broren Lorents).5)Gjertrud født 17816)Peder døpt 14.11.1784, og holdt til på Krislok i Hegra.7)Bergithe døpt 07.09.1788, og gift med Ola Andersen Velvangskleiv(plass under Velvang).Jeg kan prøve å finne ut hvilket prestegjeld Stod ligger under, og det skal stå i en bok som heter 'Prestegjeld i Norge'. Den har biblioteket her, og dit skal jeg på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Heljar Westlie

Sommeren er kanskje ikke den beste tiden til slektsetterlysninger.Jeg hadde opplysninger om at han kunne være født i Stod, men har sjekket kirkeboka uten å finne noen gode kandidater. Mulig jeg har oversett noe, men han kan ha blitt født utenfor Stod og kanskje vokst opp der.Tror Stod hører innunder Inderøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg så i boka 'Prestegjeld i Norge', og der var Stod ført som eget prestegjeld. Kirkebøkene gikk tilbake til slutten av 1600-tallet mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.