Gå til innhold
Arkivverket

[#40872] Marithe Ellingsdatter Emang, Lønset


Gjest Bjørn Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Sundseth

15. juli 1804 gifter Sivert Knudsen Fagerhaug seg med Marithe Ellingsdatter Emang. Jeg har prøvd å finne foreldre til Marithe, men støter på følgende problem: Det er ingen døpte registrert i kirkeboka som i første omgang ser ut til å være 'min' Marithe. Det er ingen Marit(he) registrert på gården Emang i FT 1801, heller ingen Elling. Det nærmeste jeg kommer er: Knut Larsen Emang, f. 1705, har en sønn Elling f. 1745. De bor da på Stenboeng. Denne Elling Knudsen bosetter seg på Nerhoel, men i 1760 blir gården Emang pantsatt. Elling Knudsen lyser da odels- og løsningsrett i eiendommen. (Grete Høgset: Gards- og slektshistorie for Oppdal. Bind 1. Side 321.) Det ser imidlertid ikke ut til at Elling Knudsen har vært bosatt på Emangen før 1789 da han gifter seg og flytter til Nerhol. Jeg kan ikke finne noen barn Marit(he) på Elling Knudsen. Er det tenkelig at Marithe Ellingsdatter Emang er en datter Elling hadde før han giftet seg å¨Nerhol, og at hun f. eks. er oppvokst på Emangen? Eller har noen annen kunnskap om Marithe Ellingsdatter Emang?Hilsen Bjørn Sundseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.