Gå til innhold
Arkivverket

[#40876] Vigmostad Bygdebok oppslag Gården Tjomsland : Andor Hujesen m Fam


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Andor Hujesen og Maren Legsdatter fikk en sønn Gunder i 1739. De bodde på gården Tjomsland i Vigmostad.Jeg er svært intresert i å vite om hva bygdeboken for Vigmostad sier om Sønnen Gunder f. 1839 og hvor det ble av ham . Kan noen hjelpe? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Desverre følger Vigmostadboka stort sett den som overtok gården og det var ikke Gunder, men broren Fredrik. Det som står om familien er (s. 354, bd. 1):At Maria/Maren Leivsdtr. først var gift med Fredrik Olsen (skifte 21/4-1733) og deretter med en Anders (vel Andor - jeg har ofte støtt på at Andor og Anders blandes sammen). Marens skifte var 16/7-1768 og utover Fredrik og Gunder fra siste ekteskap hadde hun Torje og Guri fra første ekteskap. Bare Fredrik følges.Nå vet jeg jo ikke om du har aner til Andor og Maren - Vigmostadboka er ikke den beste til slik, heller, men iallfall giftet søster til Fredrik Olsen seg med en Jørgen Leivsen Josal (Josal er utgått fra Tjomsland) og man kunne jo tenke seg at også Maren Leivsdtr. var fra Josal og søster til Jørgen. I så fall er faren Leiv Jørgensen Josal (s. 190, bruk nr. 2, Der Borte), nevnt i skattemanntall 1709-12. I skattematriklen 1723 er hans enke (ikke nevnt navn) oppført.Jeg finner ingen andre Andor/Anders nevnt, bare en Guri Andersdtr. som 1666 hadde en halv hud i Tjomsland.På Lysestøl (s. 239) som skal ha vært støl under Tjomsland er det derimot en Anders nevnt 1611, 1612 og 1614. Her finns også navet Leg.Dette var hva jeg kunne vri ut av boka - desverre ikke helt hva du spurte etter.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei igjen,Siden jeg likevel studerer Vigmostadboka disse dagene, så faldt jeg over en Huje Gunnarson Bjåstad (bd. 1, s. 74ff) med kone Marte Ulvsdtr. Sistnevnte var det skifte etter 28.7.1740 og barna var Torkel (som overtok bruket), Anders og Sissel, g. m. Simon Olson. Så har du ikke noen far til din Andor Hujesen, kunne denne Anders Hujesen kanskje være verd å kikke nærmere på? Hujes far Gunnar Bjørnson er 30 år i 1666 (g. m. Anna Jensdtr.). Litt mer om disse og deres opphav kan ses på de nevnte sidene, så jeg vil anbefale at du på et tidspunkt får tak i boka. Det er enkelte med navnet Andor nevnt på flere av gårdene i Vigmostad, men altså ikke noen Andor Hujesen, selv om det må være han som er den omtalte 'Anders' med bl.a. sønnen Gunder i innlegget over.Men som nevnt, så er det ikke en lett bok å følge slektssammenhenger i.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.