Gå til innhold
Arkivverket

[#40879] Kjenner noen til Martin Hansen fra Jevnaker, født ca. 1820


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Min oldemor, Grethe Martinsdatter, ble døpt i Hole 14. august 1839, 'Uægte'. Mor: Ingeborg Olsdatter Rytteragereie, pige, og far: Martin Hansen Moe fra Jevnager, ungkarl. Har noen peiling på HVEM han var? Jeg har fått et tips om mulige foreldre, Hans Povelsen Presterudeie, Toten, og Guro Jacobsdatter Steenshus u/Berger, som fikk 'uekte sønn' i jan. 1820 (des. 1819), men jeg skulle gjerne vite mer .... Jeg har dessuten funnet en Martin Hans. Olim, som 15. november 1839 flyttet ut av Jevnaker, trolig til Norderhaug, 20 år gammel, og det kan være ham, men så stopper alt....Jeg har saumfart fadderne til Grethe - uten hell, samt leitet i bygdebøker, så nå håper jeg at noen vet mer om tippoldefar Martin,vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Hei,Så vidt jeg kan se er det kun en Martin Hansen født i Jevnaker som kan passe, den Martin Hansen som du nevner, f i Jevnaker 6.1 1820, dp 16.1; som 'uægte' barn av ungkar Hans Povelsen Presterudeie på Toten og pigen Goro Jacobsdtr Steenhus/Berger. Faddere: Borger Sløvigen og hustru, Christian Døhlerud, Goro Storhansdtr [!?]. Denne Hans konfirmeres i Jevnaker 2.10 1836, foreldre da (i Arne Brorsons KB-avskrift) enkemann Hans Paalsen og pige Guro Jacobsdtr Bergereie. Det må være samme person som tar utflytningsattest 1839. At han kalles Moe, Olim osv kan jo bare bety at han tjente på disse gardene i kortere tidsrom.Hans Povelsen forsvinner fra Jevnaker/Lunner, og jeg kan heller ikke se at han har vært innom Gran.Goro var datter av Jacob Tomasen f Toverudeie 1751 d Stenhus 1836 gift Gran 21.5 1776 m Marte Hansdtr Bjone, 60 år i 1801, d Stenhnus 1824; FT 1801 husmannsfolk i Stenhus. Han giftet seg igjen som enkemann i 1814. Jacob hadde stor søskenflokk. Om Marte vet jeg ikke noe sikkert [ei Marte Hansd dp BjoneE 8.12 1748 - foreldre Hans Olsen og Anne Olsd - de hadde flere barn i Bjoneeie]. Jacob og Marte hadde barna: 1) Goro Jacobsdtr dp LysenE 1776, b MyreE 1780; 2) Tomas Jacobsen dp LysenE 1777, d? 3) Tomas Jacobsen dp Myreie 3.10 1779 gift Stenhus 20.11 1814 m enken Olia-Katrine Henrichsdtr Rolfsbråten f Glassverket (Erich) 1779 - bodde i Rolfsbråten. 4) Goro Jacobsdtr dp Myreeie 3sH3K 1783; FT 1801 19 år og tjener på Tømmerås. 5 Anders Jacobsen dp Stenhus 25.12 1785; konf 1801 Berger, FT 1801 tjener på BergerE. (jeg vet ikke noe mer sikkert om han). Vi ser at Jacob flyttet fra Gran til Jevnaker ca 1785. Stenhus er en husmannsplass som ligger på vestsida av Randsfjorden, under garden Nordre Bjertnes - og det kan se ut som Jacob var der i over 40 år. Rolfsbråten er også på Vestsida, litt lenger sør. Myre, Toverud og Bjone ligger også på Vestsida - i Gran.I Digitalarkivets FT-avskrift for Jevnaker for 1801 kan det se ut som Stenhus - der Jacob Tommesen er - er en husmannsplass under Berger. Men det er feil. De 10 siste plassene ført under Berger ligger er alle på Vestsida, men er husmannsplasser under andre garder. I tellinga er de nok ført sammen, fordi de geografisk hører sammen.Samme Goro hadde et barn utenfor ekteskap i 1804, med en Anders Olsen Bjellumeie. Hun kalles da Stenhus. Barnet var Jacob Andersen dp J 1.1 1804, konf 1820 i lægd under Prestegarden, gift som tjener på Greftegrev 19.10 1833 med Randi Halvorsdtr 21år ?fNøklebyE 1812 /?Halvor Eriksen; De er husmannsfolk under Berger -i Kistefoss i 1865. Ved FT 1875 er han enkemann, i lægd på Berger. Etterkommere.Jeg har ikke kunnet finne Goros begravelse i Jevnaker.Hilsen Per Jacob Desserud, Løvika, 6013 Ålesund per.desserud@helse-sunnmore.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk for fyldig bakgrunnstoff om de jeg også tror er foreldrene!!! Jeg gleder meg til å leite videre bakover....Jeg har nesten tatt for gitt at Moe og Olim er hevisninger til gårder Martin arbeidet på, og har særlig sett på Moe-gårdene i Ringerike/Hole, men har ikke funnet ut noe mer om ham. Jeg fant en Martin Hansen med familie i 1865- og 1875-tellingene på Jevnaker, men han er nok for ung, så hvor ble han av????hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg prøver meg på nytt i denne 'søte juletid', i håp om at noen har peilig på hvor min tippoldefar Martin Hansen tok veien etter han ble far til oldemor Grete i 1839. Jeg har lett så godt jeg har kunnet, jfr. også opplysningene over, men finner`n ikke - skikkelig 'ergerlig' med sånne bråstopp, dere!Har noen tilgang til gårdshistorien for gårdene Olimb og Moe på Jevnaker??? Kan være et lite håp der...fortsatt god jul, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ja, jeg tror også det, Berit. Men så er det slutt på alle spor.... Jeg har ikke funnet ham som innflyttet, verken til Norderhov eller Hole, så hvor bliver manden av?????Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Tar opp denne igjen, i håp om å komme videre. I innlegg 2 kommer det fram mange viktige opplysninger, som jeg nå har sjekka mot de skannede kirkebøkene, og det hersker nok ingen tvil lenger om at Martin Hansen er sønn av Hans Povelsen og Goro Jacobsdatter.Idag fant jeg et dødsfall som jeg lurer på er samme Goro, MEN det står Christensdtr.... Ellers stemmer det bra: Goro, Bergereie og 55 år. Hun blir begravd 5. oktober 1838, se lenke. Jeg har funnet mange tilsvarende feil hva gjelder farsnavnet, men kanskje er det bare ønsketenking fra min side. Det er mange som heter Goro i Jevnaker, men.... Er det noen som har synspunkter + kan noen tyde hva som står foran navnet hennes. Lenkehåpefull hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.