Gå til innhold
Arkivverket

[#40884] Hvem er foreldre til Peder Olsen Holla 1839-1929 i Ålen


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvor Peder Olsen Holla kommer fra (hvilken gård)f 1839-1929 gm(1864 )Berit Pedersdtr Eggen gnr 96/1 Egga (Eggen) f 1843-1939( side 258 i Ålen og Ålbyggen) Mvh Rolf M Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du kan se under Holla (Engesvollen) side 86 i bind 2, videre under Hollslettet side 54 b. 2. Der er en Peder f. 1839 med foreldre Ole Henriksen og Guri Jonsdatter Engan. Det står ingenting om hvor han ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Takk Astrid Jeg setter opp hans barn født på Egga (Eggen ) gnr 96/1.Er det Ok å gjøre det og at han kanskje døde der. eller er det bedre å sette bare Ålen Hva foreslår du ? Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har fulgt noen av de råd jeg fikk på kurs for BK i Dis-Trøndelag. Født og død: gårdsnavn (matrikkelnummer kan kanskje være fornuftig å ta med) og Ålen. Egentlig skal man også ta med fylke.Når det gjelder navn, har jeg stort sett fornavn - farsnavn - navn på gården hvor personen ble født, en praksis mange bygdebøker har. Men virkeligheten så noe annerledes ut. I kirkebøkene på landsbygda var gårdsnavnet som stod i kirkeboka, navnet på det bosted hvor personen bodde da den kirkelige handling fant sted. Røros skiller seg her ut, fordi slektnavn var i vanlig bruk der. På 1830/40 - tallet står mine tippoldeforeldre med hver sitt slektsnavn (Ryen/Kurås) i kirkeboka da deres barn ble født.Slektsprogrammet har vel også en bruksanvisning innlagt i programmet? Hva som er riktig og galt, kan jeg ikke si, og jeg er ingen ekspert på dette. På Slektsforum er det en avdeling for slike spørsmål, det er nyttig å lese litt der, tror jeg.Det viktig er å være konsekvent: hvis man bestemmer seg for å bruke fødegården som 'slektsnavn' for personen, så må man stort sett gjøre det for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Astrid Jeg bruker fødested/gård gnr og kilde og side hvis det er bygdebøker.Når det gjelder dødssted så kan det jo bli noe som blir feil da.For det står nødvendighvis ikke dødssted i slektsbøker, men jeg har sett at det har stått.Jeg går ut i fra samme gård når jeg setter dødssted. Når det ikke står noe annet da.Om det blir noe feil så får det være det bare sted/ kommune blir riktig og fylke da. Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.