Gå til innhold
Arkivverket

[#40887] Ringsaker: Haagen Erichsen Kolstad, Sandbu, Anderkvern f. ca 1722


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Haagen Erichsen f. ca 1722, død desember 1798 på Sandbu, ble først gift med Berte Pedersdatter den 23 apr 1762 (da oppgis Haagen å bo på Lille Colstad) og andre gang 26 nov 1770 med Dorthe Olsdatter Sandbo f. 4 feb 1753 da Haagen bodde på Anderquern, der han også bodde ved Ekstraskatten 1764. (Problem: Haagen var mye eldre enn Dorthe, kan noe være feil?)Søker Haagens aner, gjerne med angivelse av kilder. Kan han være i slekt med Jon Eriksen og Erik Mikkelsen på Lille Kolstad i ekstraskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har denne Jon Eriksen velt Kolstad notert. Han var forlover 5 apr 1743. Jon var gift med Marte Larsdatter. Sammen hadde de dattera Sissel Jonsdatter Kolstad f 1742 på Am. Sissel ble gift 29 des 1778 med Gullik (Golek) Håvelsen Enger. Denne Jon passer tidsmessig som en bror av Hågen? Først må det dokumenteres, men som du vet, kirkeboka for Ringsaker starter like før og har lite opplysninger i starten. Skal se etter Erik i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Vel, fant ikke mye i kirkeboka. Lars Mikkelsen Kolstad d 70 år gammel i 1741. Fant også ei Anne Eriksdtr Kolstadeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Da spørs det om man ikke må til med skifter og evt. tingbøker. Jeg har tidligere lett i en avskrift av kirkeboka, det eneste jeg ikke har sjekket er om Haagen kunne være fadder, men det krever en del jobb.Takk skal du i alle fall ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.