Gå til innhold
Arkivverket

[#40890] slekten til astronaut Mike Fossum


Gjest Inge Tellnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Inge Tellnes

Trenger hjelp til å finne ut nærmere om astronaut Mike Fossum som nå er ute i rommet med romferjen Discovery. Han sier han er av norsk avstamming og at hans tipoldefar kom til Sør Dakote i 1874. Dersom slekten hans kommer fra Naudstdal eller Førde i Sunnfjord så har vi felles tip tip oldeforeldre. Jeg skal belyse dette nærmere. Ole Olsen Fossen f 1794 gift med Oline Sofie Mortensdtr f 1807 utvandret til USA i 1872. Han var da 78 år gammel. Sammen med sønnen Ola Anton f 1832 gift med Oline Kristensddtr f 1831 og mange barn og datteren Anne Marie f 1830 gift med Andreas Mathiasen Reiakvam(Reiquam)og mange barn. Anne Marie kaller seg Anne Marie Olson Fossum. De var bosatt i Minnesota. Senere utvandret andre familiemedlemmer. Ole Olsen Fossenf 1794 døde antagelig i 1880, 86 år gammel. Det står at faren hans var Ole Olsen og moren Anne Andersdtr, men det skal være Anne Dorthea Zinche. Faren Ole Olsen Fossen ( 1746- 1816) ble i 1790 gift med Anne Dorthea Zinche (1768-1839), datter til urmaker i Fredrikstad Johan Christoffer Zinche og hustru Marie Tyren), gift i 1757. Anna Dorthea Zinshe arvet sin bror Johan Antoni Zinche f 1765, kjøpmann i Moss(ugift). Arven var en av de største i Sunnfjord på den tiden, over 10 000 spd('Fossaarven').Er det noen som har tilgang på amerikansk slektsprogram som kan undersøke slekten til Mike Fossum nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Mike Fossum, født 19-des-1957, i Sioux Falls, S.D.,Gift i 25 år med Melanie LondonFar: Merlyn Fossum, født 10-nov-1929 - 27-feb-1981. Døde når privatflyet han var passasjer i krasjet i El Paso.Mor: Pat Fossum. Bor i McAllen, TexasMorfar Martin Davis, Watertown, S.DTippoldefar Paul Mikkelson Fossum, emmigrerte fra Norge i 1874 til Canton, S.D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inge tellnes

Takker Jan Peter Wiborg for utfyllende opplysninger. Jeg kjenner til at Fossum ble brukt som slektsnavn av flere norske emigranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom Fossum har røtter fra Nes i Ringsaker (Hedmark), så utvandret Paul Mikkelsen Syverudeie gift 1860 m Berte Pedersdatter Mælum til Amerika. Fossum er en større gård på Nes. Det var helt vanlig å ta gårdsnavn selv for de som var av husmannsfamilie da de utvandret. Fossum er jo et navn som kan uttales på engelskJeg vet ingen ting om familien i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg burde jo ha lagt til at bortsett fra innlegg 1 og 2, snakker vi vel om samme person? Dersom dette er slekta til astronauten, så er det mange hedemarkinger, inkl meg, som bør gjøre krav på slektsforbindelse og omvisning i NASA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viggo M. Fosse

Mandag 10.7 sendte jeg følgende e-post til Aftenposten v/Espen Brynsrud, journalist : 'From: Viggo M. Fosse To: espen.brynsrud@aftenposten.no Sent: Monday, July 10, 2006 1:27 AMSubject: ang. Astronaut Mike Fossum (norskættet) Hr. Espen Brynsrud, Undertegnede arbeider en hel del med slektsgransking, og .....I din artikkel i Aftenposten ( http://www.aftenposten.no/viten/article1382009.ece ) fortelles det at astronauten Michael Edward 'Mike' FOSSUM er minst 1/32 norsk. Jeg har nå undersøkt hans slektstre på farsiden, og jeg kan nå fortelle at han må sies å være minst halvt norsk !Hans far er Merlyn Edward FOSSUM 1929-1981, og samtlige av hans forfedre er norske/norskættede. Hans oldefar Paul Mikkelsen FOSSUM (f.1836 i Ringsaker) utvandret i 1870, og i 1872 kom kona Berthe Pedersdatter (f.1833 i Nes, Hedmark) etter sammen med 4 barn (Marie, Peder, Even og Christian). En sønn Andreas ble født i Wisconsin i ca1873, og en datter Nicoline i ca1875 etter at de kom til Lincoln County, SD (like syd for Sioux Falls i Minnehaha County, SD). Even FOSSUM ble gift med Amanda Louise ARNESON, og hennes far Arne L. ARNESON var født i Wisconsin av norske foreldre (Lars Arnesen GRANGAARD 1814-1885 og Ragnhild Olsdtr. BLAKKEFLADDEN 1823-1897; emigr.1845 fra Gol, Hallingdal ; GB Naeseth 1845:1117-18) og moren Julia HARALDSETH var født i Nes, Hallingdal.Astronautens bestefar Elmo Christian FOSSUM 1899-1973 var gift med en Cora. Hun var født ca1901 i Sør-Dakota, og begge hennes foreldre var norskfødte. Faren Merlyn ble gift med en Patricia Ann DAVIS født i 1931, og hun bor nå i McAllen, Texas.Texas Deaths, 1964-98 Record about Merlyn Edward Fossum Name: Merlyn Edward Fossum Death Date: 27 February 1981 Death County: EL PASO Gender: MDet er ikke utenkelig at Patricia Ann (Davis) FOSSUM også har norske aner. Dersom det er tilfelle, kan en si at Mike FOSSUM er mer enn halvt norsk.Håper det ovenfor nevnte har noen interesse, og jeg står gjerne til tjeneste dersom du/dere ønsker ytterligere informasjon.mvh, Viggo M. Fosse i Fana, Bergen '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd H. Johnsen

Mike Fossum - fullt navn er Michael E. Fossum (E for Edward ?)-sier dette om sine forfedre i et intervju på NASAs websider:We’re a nation of explorers and pioneers. My ancestors came from Norway, Ireland, and Germany, to seek out new lands and new opportunities. There was risk and peril for them in that day, and there’s risk and peril with exploring today. We’re taking “baby steps” now, but I don’t think we’re destined to remain on this rock forever, and I’m excited to be a part of it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Paul Mikkelsen Fossum flyttet fra Ringsaker til Nes i 1849. Han bodde da på Fossum. Om det er Fossum på Nes eller i Ringsaker er jeg ikke helt sikker på, men registeret sier at han Bodde på Fossum og flyttet til Hauglieie på Nes. I Ringsaker er det to Fossum, et i Ringsak og et i Veldre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Dette kan jo også være en bror, men da er aldersforskjellen så stor at det nesten er to kull? LenkeJeg har ikke kirkeboka tilgjengelig, men noen har den sikkert lett tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Dette kan jo også være en bror, men da er aldersforskjellen så stor at det nesten er to kull? LenkeJeg har ikke kirkeboka tilgjengelig, men noen har den sikkert lett tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.