Gå til innhold
Arkivverket

[#40893] Lemvig og Paasche i Bjørnør og Fosnes, slutten av 1700-tallet


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jacob Pedersen Lemvig (død 1766 Gloppen, SF) fra Fuhr i Luster og hans kone Anna Christiansdatter Bugge (1727-1762 Hafslo, SF) fra Gloppen (g. ca.1750) hadde barna Peder Jacob Lemvig (noe usikker) (død Bjørøya, Fosnes 1789), Maren Clarine (Massi Klara) (død Fosnes, Namdal 1778), Christian Bugge Lemvig (død 1821 Bjørøya, Fosnes) og Christiana Beathe (død 1830 Bjørnør).Christiana Beathe Lemvig var g.m. Jens Christian Johansen Paasche (1748-1778) fra Børsa, utliggerborger i Bjørnør, bosatt på Einarsdal. I FT 1801 bor på 'Einersdal' i Roan også 'konens søster Berthe Margrethe Paasche', 32 år.1) Hvem er denne Berthe Margrethe ? Hun er etter oppgitt alder f. rundt 1769, altså etter at Christiana's foreldre er døde ! Noen som kan plassere henne for meg ?Christiana's omlag jevngamle (?) bror Christian Bugge Lemvig ser ut til å være den 'Chrisstian' som i FT 1801 bor på Biørøen, Fladanger, Fosnæs, NT, med kona Margrete (Pedersdatter) (som er g. for 3. gang). Her bor også 'mandens søster Lissa Lemvig', 30 år.2) Hvem er denne Lissa (Elisabeth) ? Hun er etter oppgitt alder f. rundt 1771, altså etter at Christian's foreldre er døde ! Noen som kan plassere henne for meg ?Jens Christian Johansen Paasche (1748-1778) sin yngre bror Johan Ulrik (1758-1834) har sønnen Eilert Andreas Paasche (1792-1828), handelsmann i Nærøy, NT, som i 1828 kjøpte bruk nr. 3 og 4 på Ytre Skjervøya, Bjørnøy, ST. Han fikk minst to barn (døtre) før han i 1823 giftet seg (i Nærøy ?) med Hyberta, f. ca.1798/99.3) Hvem er foreldre til denne Hyberta ? Jeg har sett flg. ''alternativer'': a) Jens Christian Paasche og Christiana Beathe Lemvig (se over) (i så fall altså g.m. sin fetter), men det finns jo ingen 2-3 år gammel Hyberta i Jens' barneflokk i FT 1801. b) Hybert Wiibe f.ca. 1769, enkemann og utliggerborger i Aastafjord, Nærøy, Namdal, NT i FT 1801, far (i 2. ekteskap) til Hyberta Catharina Wiibe f. ca.1799 (død i Skjervøy, Bjørnør 6 Mai 1835) og Andreas Edvardus f. ca. 1800.Hvilke av disse to alternativer er ev. korrekt, og 4) hvem er foreldre til denne Hybert Wiibe f. ca. 1769 ?5) Hvordan er ev. slektsforbindelsen mellom nevnte Hyberta Hybertsdatter Wiibe f. 1799 og Hyberta Wibe Juel (f. ca.1734), g. 2.g. i Brønnøy i 1780 med Peder Broch Grønbech f.1750, mor til to Hybert'er og datter av jekteskipper i Bindal, NT, Johan Michael Vibe Jensen Juel f. 1697 og Helene Hybertsdatter fra Trondheim ?Håper noen kan hjelpe meg med noe av dette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Spørsmål 1: I følge Bjørnørfolket III, s. 620, var Christiane Beathe Lemvig datter til Domenicus Nagel Lemvig og Elen Borchmann som bodde på Karstenøya i Vikna. Berthe Margrethe Lemvig (Paasche må være feilskrift i folketellinga) var søster til Christiane Beathe. Hun bodde i Einarsdalen til hun døde i 1834 med oppgitt alder 60 år.Dersom noen har et godt bevis for at Christiane Beathe var datter til Jacob Pedersen Lemvig og ikke til Domenicus, må det som står i Bjørnørfolket være feil, men inntil videre vil jeg holde på at Berthe Margrethe og Christiane Beathe var søstre og døtre til Domenicus. Den eldste sønnen til Jens Paasche og Christiane Beathe var for øvrig døpt Jakob Domenicus f 1784.I 1794 bodde for øvrig ei som het Elisabeth Lemvig hos familien i Einarsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Forsøk til svar på de andre spørsmåla: 2) Lissa er sannsynligvis den Elisabeth som bodde i Einarsdal 1794 (se over). Øyfolket i Flatanger, s 178, opplyser at Christian Bugge Lemvigs søster Birgitte, f 1767, døde på Bjørøya 1837. Hun kan teoretisk ha vært døpt Birgitte Elisabeth.Det kan for øvrig tenkes at også Christian Lemvig i Bjørøya var sønn til Domenicus Nagel Lemvig, ikke til Jacob.Spørsmål 3): Bjørnørfolket I har ikke noe svar på hvem Hyberta kan være, men opplyser på side 527 at dattera til Hyberta og Eilert Andreas ble døpt Johanne Mathea Wibe i 1825. Hybertas fulle navn var Hyberta Catharina og hun døde 6. mai 1825 (ikke 1835 som det står i spørsmålet).Det er derfor svært sannsynlig at Hyberta Wibe, gift Paasche, var datter til Hybert Wibe i Nærøy. I 1825 var for øvrig Peder Ditlevsen Nordahl Wibe sogneprest i Bjørnør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Jeg har også sett 'Bjørnørfolket' sitt oppsett av denne familien, og tatt det for god fisk. Men begynner nå å bli mer i tvil.Domenicus giftet seg med Ellen Borchmann i 1751 da hun var 61 år gammel. Hun dør 14 år senere i 1765. Dette er i perioden disse barna skulle være født og det sier seg vel selv at iallfall ikke Ellen kunne være moren.... På FS fant jeg noe som lignet mer på Per Nermo's oppsett :Jakob Pedersen Lemvig og Anne Bugge's barn : (Jakob Pedersen Lemvig er bror av Domenicus Nagel Lemvig - foreldre : Peder Jensen Lemvig/Clara Domenicusdtr. Nagel)1. Maren Clarine, f. 12 sept. 1750 Gloppen2. Christiana Beata, f. 9 apr. 1752 Gloppen3. Christian Bugge, f. 3 mars 1754 Gloppen4. Peder, f. 16 juni 1756 GloppenDe to yngste 'søstrene' Berthe Margrethe og Elisabeth Margrethe fant jeg ikke, men de kan kanskje være født etter at familien ev. flyttet fra Gloppen. Disse 4 stemmer ganske bra med de som kan finnes i skifte etter Peder Lemvig (1689 Flatanger - Bjørøy ):12/11-1789 Peder Jakob Lemvigsøsken:Christian Bugge LemvigMatzi Clara Lemvig, død. Dennes sønn: Jakob Domenicus Nagel Beck, 14 år gml. Formynder - faren Lars BeckChristianna Beata Lemvig, gift med Jens PaaskeBerthe Margrethe Lemvig, 23 år gml., ugift. Formynder - Jens PaaskeElisabeth Margrethe Lemvig, 21 år gml. Formynder - Christian Bugge LemvigI skifte etter Domenicus Nagel Lemvig i 1800 er det ikke nevnt noen barn. (meget omfattende - har ikke lest hele)Jeg ser vel nå at intet av dette besvarer Per sine spørsmål - hvem er foreldre til de to yngste 'søstrene'. I skiftet fra 1789 er de listet som 'søsken'. Lissa Margrethe (Elisabeth) er også benevnt 'søster' i 1801 på Bjørøya, og det samme med Berthe Margrethe på Einarsdal i Roan.Så det mest mystiske her er foreldrenes dødsdato. Teoretisk skal vel Anne Bugge kunne vært mor til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det ser ut til at Bjørnørfolket tar feil i at Christiane Beathe Lemvig var datter til Domenicus Nagel Lemvig. Foreldra hennes var sannsynligvis Jacob Pedersen Lemvig og Anne Bugge.Hvem som var foreldra til Birgithe (Berthe) Margrethe og Elisabeth Margrethe er ikke besvart. Jeg har heller ingen svar, men vil nevne at Jens Paasche hadde lånt penger av kaptein Domenicus Lemvig da han kjøpte Einarsdal i 1778. Videre hadde jomfru Bergitha Lemvig fått testamentert en arvekapital som i 1825 var verd 625 spd. fra avdøde kaptein Dominicus Lemvig. Kapitalen var innestående hos Jens Paasche som ikke hadde lyst til å utbetale den. Formynder for jomfru Bergithe var bror til Jens Paasche, Andreas Paasche på Kråkøya. Jeg kan ikke se at Andreas Paasche var i slekt med jomfru Bergithe på farens side, men kanskje kan han ha vært i slekt med den foreløpig ukjente mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Halvor Aaby

Jeg tenkte på mor til jomfru Bergithe = Berthe Margrethe. Du har tidligere oppgitt at Anne Bugge døde 1762, hun kan altså ikke være mor. Det er for øvrig også tvilsomt om Jacob Pedersen Lemvig er faren, men etter oppgava fra skiftet i 1789 var Bergitte da 23 år, slik at det ikke er helt umulig. Derimot kan Jacob Pedersen ikke være far til Elisabeth Margrethe, 21 år i 1789.Konklusjonen er altså - dessverre: Vi kjenner fortsatt ikke foreldra til Bergitte og Elisabeth Lemvig. Mora er helt ukjent, mens Domenicus Nagel Lemvig ikke kan utelukkes som far

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Enig.Dominicus Nagel Lemvig (1711/1716-1800) fra Fuhr i Luster ble g. (viet hjemme) på Karstensøy i Vikna (Nærøy) den 9 Mar 1751 med kjøpmannsdatteren Elen Andersdatter Borchmann (ca.1690?-1765) fra Trondheim, som tidligere hadde vært g.m. Jon Andersen Finvedgaard (død 1748), som var Trondhjemsborger og proprietær på Karstensøy (Namdalen). Jeg kjenner ikke antall eller navn på barn i noen av Elen's ekteskap.Dominicus var kaptein. Han kjøpte Karstensøy i Namdalen i 1765 av stesønnen sin. Den 29 Mai 1800 døde han på Bjørøya i Fosnes, Namdalen, hjemme hos en sønn (Christian Bugge J. L. ?) av broren Jacob Pedersen Lemvig. Han ble gravlagt i Flatanger. Ingen barn skal være nevnt i skiftet i 1800 (?). I 1778 lånte han (nevnt i annet innlegg over) penger til Jens Paasche til kjøpet av Einarsdal i Bjørnør. Jens var g.m. Christiana Beate Lemvig, datter av hans bror Jacob Lemvig.Noen som har opplysninger om ev. barn av Dominicus Nagel (Pedersen) Lemvig og Elen Andersdatter Borchmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jo absolutt, dessuten dør hun jo i 1765 (skifte 11 Mars), så hvis Dominicus likevel skulle ha fått barn (f. eks. Berthe Margreteh f. ca.1765/66 og Elisabeth Margreteh f. ca.1767) så må det vel ha vært med en annen .... (Men ev. hvem ?). Men nevnt i skiftet (1800) er de altså ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... så da er vel bare å håpe at ev. kirkebøker med dåpsinførsler fra området rundt Karstensøy, Bjørøya, Flatanger, Vikna, Fosnes, ... kan kaste lys over hvem som er foreldre til Berthe/Berithe/Berith/Bergithe/Birgitte Margrethe Lemvig f. ca.1765/66? og Elisabeth Margrethe Lemvig f. ca.1767?. Noen som har tilgang til slik ? Hvilke(t) kirkesogn er det egentlig snakk om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg har skrive om denne Lemvig-ætti i Gards- og Ættesoga for Luster, bd. II (1986) og kom den gongen til følgjande konklusjonar:* Dominicus Pederson Lemvig (1711-1800) var barnlaus.* Jens Pederson Lemvig (1713- ) var gift to gonger, men d. barnlaus før Dominicus.* Jacob Pederson Lemvig (1716-1765) let i ekteskap med Anna Christiansdotter Bugge etter seg seks born; dei to yngste var:- Bertha Margrethe Jacobsdotter Lemvig, fødd på Sunnmøre kring 1759, voks opp som fosterdotter hjå gjestgjevar Arent Størch i Marifjøra, Hafslo, men flytte sidan til søskeni sine i Bjørnør der ho døydde i 1834, ugift.- Elisabeth Marie Votrup Jacobsdotter Lemvig, fødd på Sunnmøre kring 1761, voks opp som fosterdotter hjå Sjur Wilkenson på Fuhr i Luster, men flytte sidan til Fosnes der ho framleis levde i 1824, ugift.Eg veit ikkje kvar på Sunnmøre desse jentene var fødde, men det har vel vore der Jacob Lemvig budde etter at han 31.1.1759 vart utnemnd til fenrik ved Sunnmørske kompani. Han vart elles 31.3.1762 utnemnd til premierløytnant ved Ytresognske kompani, men kona døydde i Marifjøra same året, og Jacob flytte med svigermor si til Fuhr der han døydde i 1765.Etter dette, er det mogeleg å finna ut kvar på Sunnmøre Jacob Lemvig budde frå 1759 til 1762?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg gløymde å nemna: Ei av kjeldene for at Bertha Margrethe og Elisabeth Marie Votrup var borni til Jacob, er skiftet etter farbroren Jan Pederson Lemvig som døydde ugift i 1765, like etter at Jacob var avliden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Lars ! Den største kilden til forvirringen her (bortsett fra ''Bjørnørfolket III'') ser ut til å være alderen disse søstrene er oppgitt med i FT1801. For begge er den tilsynelatende 6 år feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Per Nermo: Elen Andersdatter Borchmann er min 6 X tipp. Hun hadde 7 kjente barn i ekteskapet med Joen Andersen Finvedgaard, og du kan få det jeg har om dem om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er jeg interessert i ! Siden det ikke er mer enn 7, kunne du kanskje beskrive dem i et innlegg her, med angivelse av f.eks. navn, yrke, bosted, dato/sted for fødsel, død og giftermål, ektefelle®s navn og yrke, dato/sted for fødsel og død, samt antall barn ? Det ville sikkert fler enn jeg sette pris på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Dette er det jeg har. Hvis noen har kompletterende opplysninger,er jeg selvsagt interessert i tilbakemeldinger.Elen Andersdatter Borchmann f. 1690 i Trondhjem, ST, Foreldre: Anders Jacobsen Borchmann, borger/handelsmann, f. 1658, død 1719, og Alhed Pedersdatter Holthe, død 1697. E.A.B. død 1765, Karstensøy, Nerøy i Vikna g. 1. gang 6. febr. 1713 i VF, Tr.hj, med Joen Andersen Finvedgaard (hans 3. ekteskap, handelsmann/borger i Trondhjem, f. 1679 i Trondhjem, død på Karstensøy i 1749. J.A.F. gift 1. gang 1703 med Wivicke Ottesdatter Kruse, og 2. gang 1705 med Lucia Clausdatter Holst. J.A.Finvedgaards foreldre var Anders Joensen Finvedgaard Schanche 1650-1687 og Maren Hansdatter Nobel 1660-1743.Elen A. Borchmann og Joen A. Finvedgaards barn:1) Wivicke Lucia Borchmann, f. 1716, Nærøy i Vikna, døpt 15. mars 1716, Vikna, død 14. mai 1788 i Trondhjem. Gift med Peder Christian Wittrup, f. 8. okt 1688, død 1. nov 1785. Godseier, Sundnes, Inderøy, NT. Ingen barn2) Jens Joensen Schanche, f. 23. feb 1717, Karstensøy, Nærøy i Vikna, døpt 27. nov. 1717, Vikna, død 2. des 1787 i Trondhjem, begr. 18. des 1787, i VF Trondhjem. Gift 1. gang med Margrethe Agnete Henriksen Schiødt, f. 18. nov 1717, død 1761. Datter av Karsten Henriksen Schiødt og Anna Juliane Tostrup. Gift 2. gang 9. jul 1764 i DK Trondhjem, med Helene Dorothea Westermann 1740-1766. Datter av Bernt Westermann og Ester Høyer. Jens J. Schanche var 1745: Prokurator i Trondhjem, 1747 Postmester i Trondhjem, 1758 Generalpostkontrollør i Norge, 1763-1780 Postmester i X-ania, 1770 Kanselliråd.Barn av Jens J. Schanche og Margrethe H. Schiødt: 1. Johan Andreas Finvedgaard Schnache, f. 1741 2. Anna Juliana Schanche, f. 1742 3. Carsten Henrik Schanche 4. Elen Borchmann Schanche, f. 1745 5. Anne Juliane Schanche, f. 1746 6. Joen Andreas Schanche, f. 1748 7. Wivecha Lucie Schanche, f. 1750 8. Anne Juliane Schanche, f. 1751 9. Maren Elisabeth Schanche, f. 1753 10. Christian Fredrrich Møllerup Schanche, f. 1755 11. Bolette Ulrikke Schanche, f. 1759Barn av J.J.S. og Helene D. Westermann:11. Ester Agnete Schanche, f. 1766 i X-ania 12. Bernt Westermann Schanche, f. 1766 i X-ania3) Alhed Johanne Finvedgaard, f. 1719, Nærøy i Vikna, dåp 29. okt 1719, død 12. jun 1765. Gift med Lars Garbrandtsen Bech, f. 1724, Oxbåsen, Fosnes. Sønn av Garbrandt Larsen Bech og Elisabeth Thomasdatter Juel.4) Sidsel Maria Schanche, f. 1721, Nærøy i Vikna, død etter 1765. Gift 1. gang med Knut Andersen Messel, død 1750, Strand, Bjørnør, gift 2. gang med Petter Jensen Ørbeck, Strand i Bjørnør.5) Andreas Borchmann, f. 1722, Nærøy i Vikna, dåp, 1. jan. 1723, Vikna. Død 1763, Øvre Stokkan, Strinda, ST. Gift 22. mai 1750 i DK Trondhjem med Abel Helene Thode, f. 1725, død 16. mar 1803. Datter av Jacob Hansen Thode og Wenche Jørgensdatter von Erpecom. Andreas Borchmann var sorenskriver på Nordmøre. Barn av A.B. og A.H.T: 1. Joen Andreas Brochmann.6) Karen Margrethe Borchmann, f. 1731, Nærøy i Vikna, dåp 16. mars 1731, Vikna, død 8. mai 1750 på Sundnes, Inderøy, NT.7) Maren Joensdatter Finvedgaard, f. 1735, Nærøy i Vikna, dåp 6. mai 1735, Vikna.Elen Andersdatter Borchmann giftet seg 2. gang 9. mars 1751 på Karstensøy i Vikna, med kaptein Dominicus Nagel Lemvik 1716-1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mange takk, Gunn-Helen, her var det mye interessant !Jeg har forøvrig stiftsprost Jacob Hansen Thode (1692-1771) 1. g. g. (Bergen DK, 3 Jul 1724) m. Wenche BIGUM DANIELsdatter von Erpecom (død 1729) fra Bergen. Disse skal ha vært søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn-Helen Lykke

Takk for svar. Jeg vet ikke noe mer om Wenche Jørgensdatter von Erpecom enn det jeg finner i Robelin, side 285. Hva er din kilde for Danielsdatter, og hvem var denne Daniel evt. hvem var Jørgen? Beklager samtid også skrivefeil i mitt innlegg: Der det står Brochmann skal det selvsagt være Borchmann, og nummereringen av Jens Joenssen Schanches barn ble feil: Ester skal være nr. 12 og Bernt nr. 13. Esters f.år skal dessuten være 1865 og Bernts 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har notert at i skiftet etter Kirsten Pedersdatter i Trondheim 5/2 1704, ble datteren Anna, Niels Koch's, representert ved mester Daniel Rode. Hvem er DENNE Daniel?Kirsten Pedersdtr var forøvrig gift med skredder Svend Erichsen, som fortsatt levde i 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå havner jeg litt på vidda, men den Niels Koch som jeg nevner i innlegget over, var søskenbarn med sogneprest i Hitterdal, Niels Carlssøn Coch som var gift med Dorthea Amundsdtr Soelberg med mor av Lachmann, se debatt 18683, innlegg 16 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(15:) Daniel von Erpecam (1672-1729) skal ha vært kjøpmann i Bergen og g.m. Helene Hansdatter Bigum (død 1743). De skal i tillegg til datteren Wenche ha hatt en (ukjent) sønn som var far til skipper i Bergen, Andreas von Erpecam (1729-1763), g. Karen Dishington.Noen Jørgen von Erpecam kjenner jeg ikke til. Har ikke notert kilder. Kan du gjengi hva de Robelin skriver om Jørgen von Erpecom og hans kone, yrke og barn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.