Gå til innhold
Arkivverket

[#40896] Nordang, Hjørundfjord: Hvem var foreldrene til Nille Pedersdtr. (f. ca. 1800)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min kones tippoldemor, Caroline Jacobsdatter Nordang, ble f. 26/7 1851 og døpt i Hjørundfjord 19/6 s.å. (jf. skannet kirkebok Hjørundfjord MINI 515A05, s. 19, nr. 29). Foreldrene var Jacob Steffensen Nordang (f. 1807) og Nille Pedersdtr.Jeg har notert at Nille Pedersdtr. var f. 1808, og at hun muligens var datter til Peder Larsen Drabløs (f. 1757). Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, og hvem var i så fall hennes mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vielsen finnes i Hjørundfjord MINI 515A04: Jacob Steffensen, 30, g. 17/6 1838 i Hjørundfjord m. Nille Andrine Pedersdtr., 27. Brudgommens far: Steffen Jacobsen. Brudens far: Peder Larsen. Forlovere: Carl Larsen og Per do. Nordang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel Nille Andrines dåp: Lenke. Fødselsåret stemmer ganske bra med oppgitt alder ved vielsen, og mine gamle notater bør da justeres. Siden FS-IGI ikke oppgir gårdsnavn, er jeg imidlertid omtrent like langt m.h.t. foreldrene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den eneste Peder Larsen i aktuell alder jeg finner i 1801, er denne karen: Lenke. Og han er altså fra Nordang. Dermed kan vi vel glemme Drabløs-hypotesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg vel ut av utgangsspørsmålet selv - men trenger fortsatt litt 'Nordang-hjelp'.Først en oppsummering: Nille Andrine Pedersdtr. Nordang (f. 1812) var altså datter til Peder Larsen Nordang (f. 1778) og Marthe Arnesdtr. Skylstad (f. 1785). Deres foreldre igjen var hhv. Lars Pedersen Nordang (f. 1747)/Nille Knutsdtr. Urke (f. 1753) og Arne Larsen Skylstad (f. 1753) og Marthe Siursdtr. Bjerke (f. 1754). I FS-igi er Peder Larsen Nordangs far oppgitt som Peder Andersen. Er det noen Nordang-eksperter som har flere detaljer her (eller som eventuelt kan korrigere feil i det ovenstående)?La meg dessuten føye til at Nille Andrine Pedersdatters ektemann, Jakob Steffensen (f. 1807), også var fra Nordang. Jeg har notert at han var sønn til Steffen Jacobsen Nordang (f. ca. 1786) og Brit Steffensdtr. Øye (f. ca. 1787 - datter til Steffen Larsen Øye og Pernille Eriksdtr.). Steffen Jacobsens foreldre var Jacob Arnesen Nordang (f. 1758 - sønn til Arne Nordang og Mali Jacobsdtr.) og Maren Steffensdtr. (f. 1759 - datter til Steffen Olsen og Kari Ellingsdtr.).Et interessant spørsmål her er også om disse to Nordangs-familiene, som her er giftet inn i hverandre, også var beslektet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.