Gå til innhold
Arkivverket

[#40899] Kirkebøker i Kristiansand


Gjest Lise Vefferstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Vefferstad

Hvorfor er det ikke scannet kirkebøker etter 1900-tallet? Jeg har en kusine og en mor som ble født etter det men finner dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Vefferstad

Hvorfor er det ikke scannet kirkebøker etter 1900-tallet? Jeg har en kusine og en mor som ble født etter det men finner dem ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er innlegget Mette refererer til kopiert:Lars Nygaard, Riksarkivet, 30.6.2006 21:31 (5) Om utleggingsrekkefølgen på kirkebøkene: Vi noterer oss med glede den interessen og entusiasmen som denne tjenesten med skannede kirkebøker er blitt møtt med hos dere brukere. Men det er litt trist at gleden over de nye mulighetene dette gir i perioder går over til frustrasjon hos enkelte over manglende bøker fra bestemte prestegjeld og fylker. Vi kan ikke la oss påvirke for mye av dette.Vårt overordnede mål er å ha hele Arkivverkets samling av kirkebøker ute på nettet innen utgangen av 2007, eller tidlig i 2008. For å få til dette må vi prioritere effektivitet i skanningen og indekseringen, og det gjør vi med det opplegget vi nå følger. Da er forhåpentligvis ALLE fornøyde i 2008, og det er ikke så lenge til sett i et slektsgranskingsperspektiv.Hvis vi skulle ha tatt hensyn til enkeltbrukeres ønsker, ville vi blitt vesentlig forsinket. Hovedgangen i vårt opplegg med systematisk skanning av filmserier og indeksering i statsarkivene noe styrt av deres kapasitet til enhver tid, er forklart i flere innlegg i tema 34919. Vi har nå også engasjert noen 'uavhengige' indekserere som kan ta unna for underkapasitet ulike steder i landet, men vi må få styre dette selv. Dere må derfor forvente noe 'ketchup-effekt' her: Noen fylker og prestegjeld kan ligge langt etter en periode, men så kan det komme et helt ras med bøker fra dette området. Vi håper dere kan leve med dette i spenning fra uke til uke.Lars Nygaard, Riksarkivet, 05.04.2006 --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Vefferstad

Takk til deg, Lars. Det jeg ikke forstår er at jeg finner mine tanter og onkel listet opp sammen med mine besteforeldre under '1900-telling' fra 1011 Kr.sand men jeg finner ikke min mor der! Og ikke finner jeg henne i noen andre kirkebøker heller. Kan du forklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Den eneste løsningen er Statsarkivet i Kristiansand, og kirkebøkene for Randesund/Oddernes.Mvh.torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Vefferstad

Hei og takk for info. Jeg finner ingenting der, er det fordi det ikke er oppdatert? Har du noe tlf.nr til kirkene i Kristiansand? Det er jo 2 kirker der, min kusine er gravlagt i Oddernes kirke men jeg vet ikke om hun er døpt der. Min mor er født i Kristiansand men giftet seg i Amerika. Finner ingen data på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Sender du noen opplysninger opp dine personer, så kan jeg alltid ta det engang i august når jeg skal på SAK.Min adr. er. torl-o@online.no Blir borte en god uke, svar kan ikke gis før jeg er tilbake.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.