Gå til innhold
Arkivverket

[#40902] Hjelp til å tyde skannet kirkebok Borge/Borge år 1873


Gjest Bjørn-Erik Skjøren
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Hei, en glad amatør lurer på om noen kan hjelpe å tyde/rette følgende:Lenke Post 69 f 7 aug d 14 sept Pauline Jonette ekte far ?? Hans Andersen mor Sørine Pedersdatter Kjølbergberget 1828 36 58 (hva er dette?)Faddere ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er foreldrene i FT 1900, og det 'krypiske' nummeret i kirkeboken har kanskje noe med når foreldrere er født? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Ekte står i feltet for uekte/ektefødt. Foran Hans Andersen står det arb.(arbeider). De fem faddrene står bakertst bak det tjukke streket. V.h. Odd A. Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei.Jeg vil tippe påat han er født 1828,hun 1836 og at de ble gift i 58Faddere. Helen Andersdtr, Louise Martinsdtr, Peter Johannesen, Hans og Ole (?)sønner alle fra Kjølbergberget.Arb er vel forkortelsen før navnet til faren (arbeidsmann eller noe slikT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Takk for hjelpen, da er nok en rettelse ført inn i min 'muntlig' overleverte anetavle.På faddersiden, er Hans og Ole sønner av Hans og Sørine?Pauline Jonette, som forøvrig brukte navnet Jonette giftet seg med Peder (Peter) Bernhard Martinsen f (3 Feb?) 1879 på Skogdalen, Rakkestad. Jeg har funnet ekteparet i Kirkeboka Sarpsborg, men jeg har ikke klart å finne ham i noen andre (digitale) kilder. Noen som kan hjelpe eller har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Det vet jeg ikke men jeg fant dåpen til Kirsten Serine den 10 mai 1908. Tror kanskje de ble viet i Borge men klarer ikke helt å tyde skriften i kirkeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDa legger jeg ut lenken på dåpen, så får vi håpe noen kan lese dette (no 38, Kirsten Serine): LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Magne:Ja jeg leser også 1909, men barnet er født i 1908, og det står da ekte???Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Kan det være 1907 litt små slurvete skrevet av presten ??. Hadde barnet vært 'uekte' så hadde vel det stått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Jeg går for 1907.... Se etterfølgende post hvor 7-tallet i 1907 har en begynnende 'løkke'. For Kirsten så ser det ut som om pennen er ført i løkke fra 0-tallet og til 7talletFaren Peder (Peter) Bernhard Martinsen f (3 Feb?) 1879 på Skogdalen, Rakkestad noen som har opplysninger om ham? Finner ham ikke i FT1900.Tusen takk til alle som har bidratt til å hjelpe meg!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Det er selvfølgelig en mulighet selv om fornavnet ikke stemmer. Tok ett søk på Martinsen født 1879 på landsbasis og det er neigu ikke mange andre kandidater.Kanskje noen har adgang til Kirkebøker for Borge og kan sjekke ut vielsen mellom Pauline Jonette og Peder (Peter) Bernhard Martinsen. De giftet seg 21.12.1907 (eventuelt 1909). Her er det muligens mulig å komme litt nærmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Vis personen har dobbeltnavn så er det ikke altid begge navnene står i folketellingen.Det er et markert (punktum) etter andre fornavnet til Peter. Kan det da tolkes slik at presten har forkortet mellomnavnet hans kanskje. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For å gjøre forvirringen total:Peter Bernhard MARTINSENEvent(s): Birth: 29 Jan 1881 Place: Fredrikstad Ostfold, Christening: 13 Mar 1881 Place: Fredrikstad, Ostfold,Parents: Father: Martin OLSEN Mother: Olava OLSDR Batch Number: C421175 Source Dates: 1879 - 1899 Film or Fiche Number: 255770 Collection Details: Ostre Fredrikstad; Den Norske KirkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tror nok det kan være en forkortelse, ja. Det ser ut som det står Peter Bernh., og da er det nærliggende å tippe på en forkortelse av Bernhard. For å gjøre forvirringen komplett, så synes jeg det ser ut som om foreldrene ble gift i Borge 21.12.1901.. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

MagneDet er ikke uvanlig at de med dobbeltnavn bare er oppgitt med det ene.Og det var vanlige mennesker, altså både tunghørte, halvblinde og med og uten skriveferdigheter som hadde ansvaret for folketellingene. Derfor er det mye feil.Prestene var nok mer nøyeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Beklager, nå falt jeg litt av lasset her. Magne, hvor finner dere det markerte punktumet etter Peter. Finner dere noen Peter eller Peder Bernhart noen andre steder enn i kirkeboka ved Kirstens dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Skjøren

Snakket litt med noen eldre i familien. Han brukte Bernhardt som fornavn, ikke Peter/Peder. De kunne også bekrefte Rakkestad og Skogdalen og en yngre bror, Kristian.Så her kommer familien, men Bernhardt er fremdeles borte. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hvis han ikke er på handletur i Sverige på tellingsdagen, kan jeg ikke se at det kan være andre kandidater enn denne: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.