Gå til innhold
Arkivverket

[#40905] Ewald Eckholm,Nygård, Bergen


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Jeg har funnet en Ewald Eckholm f.2.12-1916Død 12.7-1942,Nygård,BergenHan står blandt gravsteder på DIS-NorgeDa vi er den eneste fam. i Norge som heter Eckholm lurer jeg på om han er i slekt med oss eller om han kommer fra f.eks. Sverige. Kan noen hjelpe meg med å finne hans foreldre?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I Austevold i Hordaland ligger Eikholmen, gnr. 4. Som familienavn har dette navnet vært skrevet på mange ulike måter. Eckholm er nok en av dem.I adressebøkene fra Bergen finner man flere personer med navnet Eckholm på 1920- og 1930-tallet. Storparten av disse har oppgitt å være født i Austrheim i Nordhordland.Men den Ewald Eckholm som er gravlagt i 1942 finner jeg ikke i adressebøkene for Bergen, og heller ikke i materialet vi har fått avlevert fra skifteretten i Bergen eller fra Bergen folkeregister. Det skulle vel tyde på at han var innflytter eller bare midlertidig tilstedeværende i 1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Reknar med at dette er same karen, sjølv om dødsdato og år ikkje stemmer heilt:LenkeSer fødselsdatoen er den same, og her står han oppførd som født på Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei!Takk til dere begge to.Jeg er født Eckholm og det stemmer at min fam. kommer fra Austrheim i Hordaland. Da vi er den eneste fam. i Norge med dette etternavnet lurer jeg på hvem denne Envald er? Tror at navnet kan eksistere andre steder i Norden? Da denne Ebvald ser ut til å være født på Laksevåg håper jeg noen kan hjelpe meg med å finne hans foreldre.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ser av lenken til Elin att Evald Eckholm dør på Aker Sykehus og er kremert i OsloDødsfallsprotokollene for Oslo kan kanskje si noe om hvem som var hans pårørende og hans event.adresse i Oslo Har du en adresse i Oslo,så er Oslo Byarkiv stedet for kommunale folketellinger Disse er tilgjengelige t.o.m.1946Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Wenche. Under konfirmasjonen fremgår det at han er født på Laksevåg, Morgensol (barnehjem?)og foreldrene er Montør Herman Ekholm og k. Sigrid f. Jørgensen. Han er der hjemmedøpt av klokker Bolstad, og vidner er moren og Sverre Jørgensen(ant bror av moren). Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ewald er gravlagt på et familiegravsted på Nygård på Laksevåg Lenkesammen med Wilhelmsen; Lina, Marie, Thorine, Olufine, Lorentse, Wilhelm Johan, samt Johanne Gundersen Wilhelmsen og Turid Rimbert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei!Takk til dere alle for hjelp.Kan ikke finne faren Herman Ekholm noe sted,så jeg tror han må være fra et annet nordisk land.Siden det var moren og broren som var vitner ved dåpen og at det var ved Morgensol er han kanskje født utenfor ekteskap? Rart at han skrev etternavnet Eckholm ( som det står på gravstøtten)altså med c. Skjønner heller ikke hvorfor han er gravlagt sammen med fam. Wilhelmsen,men jeg får prøve å finne ut av det.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Montør Herman Arthur Lybold Ekholm, født i Stockholm 23. november 1886, kom fra Malmø til Bergen 8. mars 1916, og flyttet videre til Holen, Laksevåg 20. desember 1916. Han var gift, men konens navn står ikke på folkeregisterkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.