Gå til innhold
Arkivverket

[#40907] Arnt Olsen f ca 1750/Ingeborg Pedersdtr. f ca 1748 på Frosta


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på mine aner Arnt Olsen født ca 1750 og hans kone Ingeborg Pedersdatter født ca 1748 ut fra FT-1801. De ble trolovet 19.03.1775 i Logtu kirke, med Paul Giseth og Rasmus Stene som forlovere. De var husmannsfolk i Steningsval til 1802, da de kjøpte gården Brenne på Frosta. Barn:1)Ole Arntsen som skal være født ca 1774-75, men denne opplysningen vet jeg ikke hvor jeg har fra siden jeg hverken finner han i bygdeboka eller kirkeboka.2)Olava Arntsdatter døpt 27.10.1776, og konfirmert 02.06.1793. Hun var gift med Ola Ness. Olava druknet i Hovdalsvatnet i 1809.3)Martha Arntsdatter døpt 22.08.17794)Michael Arntsen døpt 10.03.1782, og konfirmert 09.09.1798. Han døde 09.03.1805 og ble gravlagt 20.03.1805.5)Peter Arntsen døpt 08.09.1786.6)Siri Arntsdatter døpt 31.08.1788, og konfirmert 23.09.1804. Hun døde i 1870. Den 23.02.1816 ble hun gift med Ole Estensen som var døpt ca 18.02.1787. Disse er blant mine aner gjennom datteren Guru født 1818.7)Gjertrud Arntsdattersom ble konfirmert 22.06.1806. Kalles da Gjertrud Arntsdatter Stene.8)Peder Artsen født 29.03.1794, og døpt 03.04.1794. Konfirmert 29.09.1811. Han ble gift med Anna Ottesdatter Lutdal i 1818, og han døde i 1855.Jeg pleier jo å følge opp faddere og forlovere, og noe interessant har jeg funnet: Blant fadderne til Olava i 1776 er Anne Aunet som kan være Anne Pedersdatter Aunet. Hun har en søster som heter Ingeborg Pedersdatter og er gift med Arnt Hammeren. Kanskje har mine aner Ingeborg og Peder også vært i Hammeren, før de ble brukere i Steningsval? Er Anna(Pedersdatter)Aunet og min ane Ingeborg Pedersdatter søstre?Jeg har prøvd å følge opp faddere og forlovere, og en av forloverne var Paul Giseth. Kanskje var det Paul Larsen Giseth som var 32 år ved faren Lars Povelsens skifte i 1740. Hans mor var Karen Arntsdatter Evenhus.En av fadderne var Rasmus Banlien som kan være Rasmus Pedersen Banlien. Dennes far var Peder Arntsen Evenhus. Rasmus Stene som sikkert var Rasmus Arntsen født 1723 fra Rygg går igjen som fadder. Her var de mye Arnt. En teori kan jo være at far til min Arnt her kan ha vært Ole Arntsen. Da kan jo Karen og Peder fra Evenhus være hans søsken? Hva står det om disse i Evenhus? Jeg har ikke bind 2 av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg flytter opp denne igjen, for nå tror jeg at jeg kanskje har funnet ut hvem som kan ha vært foreldrene til Ingeborg Pedersdatter. Det er også en fadder Anders Lillevig som var fadder til Olava i 1776, og det kan være den Anders Pedersen Lillevig som var født ca 1741 og ble gift i 1786 med Barbro Kristoffersdatter. Han har en søster Ingeborg som var over 12 år i 1762, og disses foreldre var Peder Andersen og Siri Andersdatter(ca 1706-1788). Dette passer jo veldig siden siden en av døtrene til Ingeborg faktisk heter Siri og ble født samme år som Siri Andersdatter døde. Kan noen bekrefte eller avkrefte teorien min her. Jeg skal selvfølgelig se om det var skifte på Siri Andersdatter i Lillevig når jeg kommer meg til Stjørdal, men det er minst en måned til jeg får sett det.Når det gjelder forloverne til Ingeborg og Arnt i 1775 så var jo Paul Giseth en av dem, og det kan jo være den Paul Olsen Giseth som var fra Evenhus, og som fikk bygsel i Giseth 06.04.1768. Det er nok heller Paul Olsen som forlover her enn tidligere nevnte Paul Larsen, for han var bruker før Paul Olsen i Giseth. Men Paul Olsen var jo også fra Evenhus, og det kan jo være bror til Arnt Olsen som også kan ha vært fra Evenhus. Skulle ønske at noen kunne sjekke i Evenhus om Arnt var derfra. Jeg har bygdebøkene for Frosta til og med bind XI, men har ikke funnet Evenhus i noen av disse bøkene. Kanskje noen også vet når bind XII av Frostaboka kommer ut? Har den kommet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ble litt for ivrig her, og nå ser jeg jo at Ingeborg Pedersdatter i Lillevik ble gift med Jacob Andersen Kalsveet under Vinnan i 1777. Så da kan jeg glemme teorien om at hun var fra Lillevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner både trolovelse og giftermål mellom den Ingeborg Pedersdatter som var fra Lillevig og Jacob Anderse Kalsveet i 1777, men jeg kan ikke se at det står noe om hvor hun er fra ved trolovelse eller giftermål. Trolovelsen er her ca midt på høyre side under Dom.Latære 1777:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16378&idx_id=16378&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siri Andersdatter Lillevig ble faktisk gravlagt kun 8 dager før Arn Olsens og Ingeborg Pedersdatters datter i Steningsval Siri ble døpt(Siri Lillevig gravlagt 23.08.1788, og min formor Siri Arntsdatter døpt 31.08.1788).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siri Andersdatter Lillevig ble faktisk gravlagt kun 8 dager før Arn Olsens og Ingeborg Pedersdatters datter i Steningsval Siri ble døpt(Siri Lillevig gravlagt 23.08.1788, og min formor Siri Arntsdatter døpt 31.08.1788).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det var faktisk riktig at foreldrene til Ingeborg Pedersdatter var Peder Andersen og Siri Andersdatter i Lillevik på Frosta. Jeg fant dette i skiftet etter Siri Andersdatter Lillevig 22.novmeber 1788: Peder Andersen som var ektefelle, og deres 'udi egteskab sammen avlede børn':1)Sønnen Anders Pedersen som var gift og bodde på gården2)Datteren Ingeborg Pedersdatter gift med husmann Ole Hansen Kaldsveet og noe uleselig.3)Datteren Ingeborg Pedersdatter gift med husmann Arnt Olsen Steeningsgjerdet ligelededes?4)Datteren Marithe Pedersdatter som var 36 år og ugift.Det var skifte etter Peder Andersen Lillevig 07.12.1793, og her var arvingene de samme barna, men ektefellen til eldste datter Ingeborg kalles nå Ole Kaldsveet og ektemannen til andre datter Ingeborg kalles Arnt Steensgjerdet. Datteren Marit hadde da blitt 40 år.Altså har 2 av barna til Peder og Siri ikke blitt med som deres barn i 'Frostaboka', og de som skrev denne bygdeboka har tydeligvis ikke sett skiftene etter Siri i 1788 og Peder i 1793 i Lillevik. Det kan jo hende at ektefellen til eldste Ingeborg stemmer selv om opplysningene i bygdeboka sier hun var gift med Jacob i Kaldsveet og ikke Ole. Hun kan jo ha blitt gift med Ole mellom 1777 og 1788.Jeg har fremdeles ikke funnet ut hvem som var foreldrene til Arnt Olsen, og må vel vente til neste Frostabok kommer for å få sjekket om teorien om at han var fra Evenhus stemmer. Noen som vet når neste Frostabok kommer ut? De hadde den ikke på Stjørdal bokhandel da jeg spurte der for ca 1 uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vil opplyse om at her har jeg kommet noe videre, og Peder Andersen er nevnt i skiftet etter sin mor Ingeborg Olsdatter Amundsvik 19.04.1728. Det var da skiftet på både henne og hennes andre ektemann Christopher Christophersen. Skiftet startet egentlig på Christoper, men så døde Ingeborg før skiftet var sluttet. Ingeborg hadde disse barna med tidligere ektemann Anders Pedersen:1)Peder Andersen 17 år, og hans formynder var Peder Øfnet(Aunet)2)Ola Andersen 15 år, og hans formynder var Anders Jonsen Sundal3)Erik Andersen 12 år, og hans formynder var slektningen Anders Odlaug(??)Når det gjelder formynderen Anders Jonsen Sundal så har jeg han som gift med Berit Olsdatter, og henne var det skifte på i Sundal i Åsen 15.03.1749. Formynder til hennes og Anders Jonsens ugifte døtre var Peder Andersen Lillevik(Amundsvik). Denne utvekslingen av formyndere mellom disse familiene gir jo meg en mistanke om at Berit Olsdatter og Peder Andersens mor Ingeborg Olsdatter var søstre? Det hadde jo vært ønskelig om noen visste noe sikkert om dette da, men jeg forventer det ikke(er vel for langt tilbake i tid, mye av kildene sitter jeg på selv). Anders Jonsen var egenglig fra Leangen, og var sønn av Jon Andersen Leangen som jeg har som forfar på en annen slektsgren(gjennom datteren Berit Jonsdatter gift med Halvor Bjørnsen Reinaas).Jeg har heller ikke noe mer på Siri Andersdatter som ble født ca 1706, men siden eldste datter er oppkalt etter farmor Ingeborg Olsdatter skulle en tro at neste datter Ingeborg skulle være oppkalt etter en mormor Ingeborg. Så en kan kanskje gjette seg til at Siri mor kan ha hatt navnet Ingeborg. Skulle jo gjerne ha visst hvem som var Siri Andersdatter sine foreldre.Lenke til skiftet i 1728(starter nederst på høyre side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.