Gå til innhold
Arkivverket

[#40914] Pottemaker Otto Dahl (1780-1846) Bakklandet i Trondheim, fra Tylldal


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Er det noen som kjenner til Pottemaker Otto Dahl på Bakklandet i Trondheim? Han gikk trolig i pottemakerlære hos Lars Dorenfelt Corfey rundt 1800. Han er født i Tylldal i Tynset Prgj ca 1780. G2 1.4.1834 enkem. og pottemager Otto Dahl m. Karen Rønning 56 år f.sted Røros. G3 26.6.1842 m. Ane Christine,født Dahl, 32 år fra Bakklandet.B.gommens far Ingebrigt Dahl. Hvor i Tylldal kom han fra og hva heter foreldrene? Hvem var han gift med første gang? Han har et barn fra 3de ekteskap, Nils Julius f 16.3.1845. Hadde han flere barn ? Otto dør 5.2.1846 , 66 år på Bakklandet. Hadde pottemakerne på den tiden 'høy' status ?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ikke noen med navn Otto Dahl i Norge i 1801 tellingen. Lurer på om dette er den Lars Dorenfeldt du tror han skulle vært i lære hos. Han er gullsmed, så det høres litt merkelig ut at han kan ha noe med pottemakere å gjøre? Lenke Ser at den du nevner har Cofey som etternavn, betyr det at han har tilhold utenlands?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har også lett etter yrker som begynner med pott, finner da en del pottemaker og noen pottemakersvender, også en del i Trondheim, men ingen Otto ?Legger en lenke til opttemakere i Trodheim i 1801: LenkeDet var ikke enkelt, finner hans to ekteskap på Fam.s. men ingen opplysninger om 1. ekteskap eller foreldre, dessverre.Vet du hvor læremester Lars Dorenfeldt skulle holdt til?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

HeiDu finner han som paattemager Otte Dahlh i 1801 Trondhjem. Det er mulig det er flere Lars Dorenfelter, en guldsmede og en pottemaker Lars Dornfiælt.Lenkemvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Der hadde du han ja, helt oversett av meg.Har prøvd å finne faren, men den eneste jeg finner i området er vel litt for ung? Lenke.Pussig at det skulle være to Lars Dorenfeldter i Trondhjem samtidig.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Så igjennom Tylldal Bygdebok i dag, men fant ingen Otto der, som passet med fødselår ca 1780. Men forfatterene av boka påpekte at navnene Otto og Ingebrigt hadde de skrevet som Otter og Embret, og det er flusst av dem i Tylldal.Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Denne karen virker ikke lett.Fant en eneste Otto Ingebrigtsen gift 16/2 1804 Bache Strinda. Med Marta Arentsen.Plass og årstall kan jo stemme MEN....Fant også på family search en Ingebrigt Christian Dahl f.24/12 1829 dpt.17/1 1830 Domkirken Trondheim.Foreldre Dahl og Karen Pedersdtr.Men kan jo være mange Dahl som far her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 3. ekteskapet til Otto. Her står også fars navn nevnt, men som du sier kan det være skrevet annerledes? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for tipset Nina. Har i dag sjekket på Riksarkivet, og Otto's første ekteskap er med Martha Arentsdatter Dorenfeldt den 16.2.1804. Han er Otto Ingebrigtsen Dahl , ungkar og pottemager. Fant ikke Otto i Tynset kirkebok 1769-84. Takk for hjelpen begge to, så langt.mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til det første ekteskapet til Otto Ingebretsen Dahl og Martha arentsdatter også: LenkeFint at du fant dette i kirkebøker. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Christensen

Tror jeg kan kaste litt lys over forvirringen mellom pottemaker Lars Dorenfeldt Corfei og gullsmed Lars Jensen Dorenfeldt.Da må vi ta utgangspunkt i begge Lars'enes bestemor Catharina Sørensdatter Celius (Zelius), datter av gullsmed Søren (Jonassen) Joensen og hustru Martha Margrethe Henriksdatter Celius. De hadde fire sønner som alle ble gullsmeder og en eneste datter som ble gift med en av hans læregutter, Jens Pedersen Leth.Catharina Sørensdatter Celius, f. 1683 i Trondheim, gift 1 gang 12. februar 1704 med gullsmed Jens Pedersen Leth f. ca 1670, sannsynligvis i Gauldal, d. i Trondheim i 1718 og begravet fra Vor Frue kirke 21. desember 1718. De har fire barn som jeg vet om, to gutter og to jenter.En av jentene er Anna Jensdatter Leth, f. ca 1714 i Trondheim. Hun blir gift med pottemaker Jens Fredrik Corfei på Baklandet 12. september 1743 i Bakke kirke. Jens og Anna hadde syv barn som jeg kjenner til hvorav bl a. Lars Dorenfeldt Corfei, f. 20. desember 1753 på Baklandet i Strinda.Dette er pottemaker Lars Dorenfeldt Corfei, gift med Marit Arntsdatter Dunfelt som senere giftet seg med Lars sin pottemakersvend Otto Dahl etter at Lars døde 6 juli 1802.La oss igjen ta utgangspunkt i Catharina Sørensdatter Celius i hennes 2. ekteskap med gullsmed Lars (Lauritz, Lorens) Pedersen Dorenfeldt, f. i Stavanger i 1694. De giftet seg 19. august 1720 i Trondheim og fikk tilsammen fire barn som jeg kjenner til.Et av disse var gullsmed Jens Peter Larsen Dorenfeldt, f. 1722 i Trondheim, g. 25. august 1751 i Trondheim med Margrethe Andrea Borchgrevinch, f. ca 1722. Av deres barn kjenner jeg fire stykker, en jente og tre gutter. En av guttene, og den eneste som vokste opp, var Lars Jensen Dorenfeldt, f. 24. februar 1755 i Trondheim, den senere omtalte gullsmed Lars Dorenfeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Bjørn for et meget oppklarende innlegg.Vet du når pottemaker Lars Dorenfeldt Corfei, giftet seg med Marit Arntsdatter Dunfelt? Hvor kommer Dunfelt navnet fra? Jeg trodde det var Marit Arentzdatter Dornfeldt det stod i kirkeboka når hun giftet seg med Otto Dahl i 16.2.1804, men det skal da være Dunfelt? Vet du når hun døde, og om hun fikk noen barn med Otto Dahl?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Thorbjørn!Nei, jeg har dessverre ikke noe dato for når Lars Dorenfeldt Corfei og Marit Arntsdatter Dunfelt giftet seg, men det eneste barnet jeg har registrert er Jens Fredrik Larsen Corfei, født 1 april 1787.Jeg kjenner dessverre heller ikke til noen barn i eksteskapet mellom Otto og Marit.Når det gjelder Dunfelt-navnet fant jeg dette i boken 'Namdals-slekter Spillum-Strandslekten 1665 -1953' av Arne Mørkved.Pottemaker og matros Jens Fredrik Larsen Corfei, f. 1/4-1787. Han var av gammel Trondheimsslekt. Hans far var pottemaker og kremmer Lars Dorenfeldt Corfei, f. på Baklandet 20/12-1753, død der 6/7-1802 Moren hette Marit Arntsdtr. Dunfelt. Hun ble 2nen gang g. med pottemaker Dahl på Baklandet og døde 30/7 1839.Tanken har slått meg at navnet Dunfelt kanskje er en forenkling av Marits første manns etternavn Dorenfeldt.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.