Gå til innhold
Arkivverket

[#40915] Tore Hund


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Finnes det noen etterslekt etter den kjente Tore Hund (slaget på Stiklestad). Ikke bevist kanskje, men tenkte etterledd? Skulle vært morsomt å vite om noen har 'funnet' sine aner etter ham.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Mange har vært innom her og kikket på spørsmålet, men ingen har vågd seg på et svar. Det skal heller ikke jeg gjøre ut over å vise til at siste utgave av Norsk biografisk leksikon skiver at Tore Hund hadde etterslekt, men uten å gå inn på detaljene. Det gjorde derimot C.M. Munthe i de første nummerne av Norsk slektshistorisk tidsskrift der den seinere Bjarkøy-ætta ble knyttet konkret til Tore Hund. En oversikt over den yngre Bjarkøy-ætta for perioden 1300-1600 finnes bl.a. i Aschehougs Norgeshistorie (bind 4 s. 74). Mye slektshistorisk litteratur har seinere forsøkt å finne tilkntningspunkter til enda yngre slektsledd.Her er fallgruvene mange, men det finnes vel forskningsresultater underveis som kan komme til å oppklare i alle fall enkelte av de eksisterende uklarheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg leste spørsmålet ganske kort tid etter at det var lagt ut, og sjekket hva jeg hadde på den eldre Bjarkøyætten, og fant ut at i de eldste skriftlige genealogiene over Bjarkøyætten, som er forfattet omkring 1200 (Arnmødlingetallet), knyttes ikke Bjarkøyætten til tore Hund. Og dermed skulle en slik tilknytning heller ikke kunne konstrueres senere, med mindre det A9 skulle foreligge eksakte opplysninger i kildene om dette, hvilket ikke er tilfelle, eller B, juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jon Arnesson i Bjarkøy hadde sønnen Sigurd hund (Jonsson), ifølge Arnmødlingetallet. Men kilden føres ikke Jon Arnessons farsslekt tilbake til Tore hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Får takke for innlegg i saken om Tore Hund. Det er jo selvsagt ingen? som kan bekrefte ætte-rekkefølgen så langt tilbake i tid, men like morsomt er det jo likevel. Så får enhver behandle stoffet som en vil og som en kuriositet er det jo moro likevel.Et lite tilleggsspørsmål hva er Arnmødlingetallet? Noe skriftlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Arnmødlingetallet er en nedskrevet ættesaga, som følger som vedlegg i en av versjonene av kongesagaen Fagrskinna. Fagrskinna, nedskrevet ca 1220, finnes i flere tekstutgaver. Arnmødlingetallet er også flere ganger utgitt separat, bl a av P A Munch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Bak i boka 'I balansepuktet, Sunnmøres eldste historie ca. 800-1600. 1994, Sunnmørspostens forlag' står Arnmødlingetallet . Boka er sikkert grei å få fjernlånt i via eit bibliotek, eller kjøpt fra forlaget om der er fleire eksemplar igjen. Boka har og mykje anna stoff kring ætta på Bjarkøy. Jon Arnesson var (ifm boka) son til Arne Armodsson på Giske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad. innl. (3)Den var ny! Ser at Tore Hund reiste på 'pilgirmsreise' for å få 'syndenes tillatelse'! Går det verkeleg an å skrive slikt fjas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Huff da til innlegg 13. Her må man vel kunne legge inn noe uten at det skal bli betegnet som fjas. Pilgrimsferd eller ikke, det var vel kanskje ikke vanlig, men noen kunne vel ha gjort slikt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Joda, men syndenes tillatelse? Slik tillatelse gis ikke uten videre. Syndenes forlatelse, derimot...Men, men, det står så mye på nettet. Tro bare ikke ukritisk at alt er riktig. Ingen av de tre refererte lenkene holder mål. Derimot finnes det faktisk dokumenterbar etterslekt etter både Arnmødlinger og Bjarkøy-ætta i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Går nå ut fra at ho mente Syndenes forlatelse, registrerte ikke selv at det sto tillatelse. Har spurt etter 'boka' I balansepunktet - Sunnmøres eldste historie. Omtaler denne etterslekta til Arnmødlinger og Bjarkøy-ætta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

16.Thor Atle Jada, boka har ein flott gjennomgang av begge slektene.15.Lars Det var vel via Austrått du meinte no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

... det er tydleg at folk her inne er i feriemodus for tida, sia eg ikkje vart arrestert i påstanden min om at Jon Arnesson i Bjarkøy var son til Arne Armodsson i Giske. Han var sjølvsagt soneson hans, og dermed son til Arne Arnesson i Romsdal og Gjertrud Erlingsdatter (Sola).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eg var, kanhende, vel kjapp der. Eg antok, at sia det i arnmødlingetallet står at ho var søstra til Astrid Erlingdatter (Sola), so hadde dei to damene same far og. For det står ingenting i arnmødlingetallet at so ikkje var tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

At det ikke står noe om at et gitt slektskapsforhold ikke var tilfelle, gir ikke grunnlag for å slutte at det samme gitte slektskapet var tilfelle. Hvis en vil henvde riktigheten av et slektskap, får en legge frem sine argumenter nettopp for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Tore, argumentet mitt står stødig som fjell det all den tid det i står i arnmødlingetallet at Torberg var gift med Astrid 'ina arbornu', Erling på Sola og Astrid Trygvesdatter si dotter. Vidare står der at Arne vart gift med Astrid si søster Gjertrud. Ingenting i arnmødlingetallet tyder på at Gjertrud hadde nokon annan far enn Astrid. Argumenter gjerne i mot !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvis man skulle argumentere *for* det slektskapet du påstår, ville det være ensbetydende med å benekte at det forekom / kunne forekomme halvsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eit anna godt argument er f.eks. at det berre er gjennom Arne og Gjertrud sine etterkomarar at du finn att namnet Erling. Det er sikkert ein god grunn til det.Eg nektar ikkje for at det ikkje kunne førekome halvsøsken, men var Astrid og Gjertrud berre sammødre søsken, vil eg tru nettopp det vart nemnt i eit ættartal, pga faren for seinare arvetvistar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.