Gå til innhold
Arkivverket

[#40919] Sjonøy i Lurøy, Helgeland.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Har noen forsket på slekten til Elling Povelsen, Sjonøy i Lurøy ? - Hans kone var Else Povelsdr., sk. 1732. - Ellers er det sparsomt med opplysninger om denne familien. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Kanskje jeg skulle ha presisert at jeg i første omgang mest var interessert i å finne ut hvem barna blev gift. med. - En sønn Nils er jo død u.g. i 1766. - En datter Abelona er i sk. e. moren oppf. å være g.m. Hans Joensen Hjart. - En sønn Ole blev g.m. Gjertrue Hansdr., fra Aldra. - Men så var det resten av barna. - Ingen som vet noe ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg går ut fra at du kjenner alle barna,men jeg legger dem inn her, siden du ikke nevner navn på alle. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1037.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har litt om Abelone Ellingsdatter som var gift med Hans Joensen Hiart, men årstallene jeg har stemmer ikke med overforstående. Det kan være jeg som har lest feil. Det jeg har:Abelone Ellingsdatter var 65 år da hun ble gravlagt 2.søndag i advent(07.12)1766 på Lurøy kirkegård, og dette tilsier fødselsår ca 1701. Siden hun får siste barn døpt i 1748, så er det sannsynlig at hun ble født noe senere enn 1701.Hvis Abelone og Hans ble gift i Lurøy må de ha blitt gift før 1739, siden de ikke er å finne som gift i Lurøy fra 1739 og utover. Jeg har iallefall ikke greid å finne det. Gift med Hans Joensen Hiart før 1739. Han ble født ca 1700-1710(60 år ved manntallet 1769 og 70 år da han døde året etter).Hans ble gravlagt 18.11.1770. Barn med Abelone:1)Else Hansdatter. Opplysningene om når hun skal være født spriker veldig, og hun er mye eldre enn de andre barna. Så det er noe som ikke stemmer. Else var 70 år ved folketellingen 1801, og 80 år da hun ble gravlagt 1.p.epiphan(09.01)1803. Har jeg funnet riktig Else Hansdatter? Else er jo nevnt i skiftet etter Hans i 1771.2)Hans Hansen Hiart nevnt i farens skifte i 1771, og han var 19 år da han ble konfirmert i Lurøy i 1760. Altså ble han født i ca 1741.3)Herman Hansen Hiart ble døpt i Lurøy 18.p.trinit(17.10)1745, og han ble konfirmert i 1764.4)Iver Hansen døpt 2.påskedag(15.04)1748.Jeg skal videre i Hans sitt neste ekteskap med Kirsten Jensdatter, og deres datter Abellun døpt 24.02.1771. Har lenge vært på jakt etter aner til både Hans og Kirsten(etterlyst i tidligere emner på Digitalarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Enl. skifte etter broren Nils i 1766, var barna: a) Nils Ellingsen, u.g. -- b) Jacob Ellingsen, d. før 1766, kone ukj. - (har barn)-- c) Ole Ellingsen, Sjonøy, (g.m. Gjertrue Hansdr.)-- d) Abelone Ellingsdr. (g.m. Hans Joensen Hjart.)-- e) Adelus Ellingsdr. (g.m. N.N.)-- f) Wibeke Ellingsdr. (g.m. N.N.)-- Det skulle være alle søsken og jeg er fremdeles interessert i opplysninger om disse. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei.- Takk Anne Lise. - Dessverre kan jeg f.n. ikke hjelpe med denne Hans Joensen Hjart. -- Mitt eget 'dilemma' er at jeg er temmelig sikker på at en av barna fra Sjonøy blev g.m. en av mine aner, men kan ikke bevise det. - Nu blev en av dennes barn i et av sine ektesk. g.m. et barnebarn av en av de andre på Sjonøy og blev da evt. g.m. sitt søskenbarn. - Kanskje ikke helt uvanlig, men --. I et slikt tilfelle, skulle det vel foreligge noen offentlig tillatelse, eller et 'Kongebrev' ? - Hvor vel da slektskapet ville fremgå. - Mon tro det lar seg gjøre å spore det ? - Dette ektesk. mellom 'søskenbarna' må da ha vært inngått omkr. 1774. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Egentlig er det vel slik, at når man stiller spørsmål til andre, og så sitter og gjemmer på de opplysningene man allerede har, så fortjener man vel ikke noe svar? Når du kjenner skiftet efter Else - slik det fremkommer først efter at du ikke får noe svar på ditt spørsmål - , hvorfor nevnes da ikke barn nummer åtte?Hvis vi systematiserer opplysningene om søskenflokken, og tar med opplysninger fra folketellingen for Lurøy i 1769, så bør det hjelpe på letingen.Barn, i rekkefølge som oppgitt ved skiftet i 1732:1. Jakob Ellingsen. Død før 1766, og har da 4 barn som lever, jfr Helgeland skifteprotokoll bok 54, p. 226b. Sannsynligvis gift 11/10 1739 med Karen Larsdatter.2. Nils Ellingsen. Død ca. 1766. Ungkar. Skifte på Sjonøy.3. Ole Ellingsen. Død ca. 1779, skifte i HS, bok 59, p. 79 - seks barn nevnes. Gift med Gjertrud Hansdatter på Sjonøy4. Gjertrud Ellingsdatter. Ugift i 1737 og i 1766. Hun er ikke i Lurøy ved Folketelllingen i 1769.5. Abelona Ellingsdatter. Død ca. 1767, skifte i HS bok 55, p 378. Gift før 1732 med Hans Olsen, Hjart6. Adelus Ellingsdatter. Ugift i 1737. Gift før 1766. Bor ikke i Lurøy ved FT-1769.7. Wiveche Ellingsdatter. Ugift i 1737. Gift før 1766. Bor ikke i Lurøy ved FT-1769.8. Mille Ellingsdatter. Ugift i 1737. Ikke nevnt i 1766 eller i FT-1769 for Lurøy.Else som nevnes i (4) - hvis det er hun som er gift med Tosten Tostensen og bor på Hjart - er i Folketellingen-1769 for Lurøy oppgitt å være født ca. 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Terje. - Takk for opplysningene og 'irettesettelsen'. - Nu var det så visst ikke min hensikt å 'snyte' på noen opplysninger. Det hele var en ren forglemmelse og må nok kunne henledes til en 'demens lett'. Milles navn kom på neste side i skifteboken. Beklager så meget. -- For min egen del, har jeg flere familietilknytn. til denne familen allerede. - Ut over dette har jeg en kanskje ikke helt ubegrunnet misstanke om enda en. - Så lenge dette kun dreier seg om en misstanke, syntes jeg det var unødvendig å legge det ut foreløbig.- Det var jo fint å få noen utfyllende opplysninger, men ellers er vel ikke siste 'knuten' løst, - hva jeg kan se. -Men hjertelig takk i alle fall.- Beste hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.