Gå til innhold
Arkivverket

[#40928] Oppslag i bygdebok for Fjaler / Ytre Holmedal - gard Vagstad


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Det gjelder Olle Tollachsen som er å finne i 1701 manntallet for Nordre Bergenhus på garden Vagesta. LenkeIfølge bygdeboken for Askvoll giftet hans sønn Tollach Olsen seg 1716 med Anne Olsdatter Strømmen i Askvoll. I 1729 er han nevnt som formynder til min formor Anne Olsdatter's sønner. (tema 40923 AF)Jeg er interessert i opplysninger om Ole Tollachsens barn. Hadde Tollach en søster Anne, gift 1711 med Endre Olsen Strømmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

'Abraham Loftheim, Askvool, har gjeve den opplysninga at lensmann Ole Vagstad hadde borna: Tollak ( elles nemnd ved manntallet 1701, f.1698). Erik og Marte. Desse tre borna kom til verta busett i Askvoll med di Tollak Olsson vart busett i Sytømmen. Erik Olson g.m Anne Pedersdtr. Sørbø, Hyllestad og Marte Olsdtr. vart g.m Peder Pederon Strømmen. I Askvoll er det stor etterslekt av lensmann Ole Vagstad. Til Fjaler kom attende i siste halvpart av 1700 talet to døtrer til Marte Olsdtr., -Borni Pedersdtr. g.m Lasse Østenson Tyssedal og Mari Pedersdtr. g.m Arne Ivarson Sletteland. Rakel Eriksdtr. Grimelid g.m Hans Hanson Stenseth i Dale er i nyaste tid en Ætting av Erik Olson Vagstad, Sørebø. Ole Tollaksson Vagstad sat med garden til 1734.Ole Tollakson hadde vært g.m Mari Eriksdtr.Rivedal. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for hjelpen!Jeg har bygdeboken for Askvoll Folket IIA og IIB. Dessverre har Abraham Loftheim ingen opplysning om 'min' Anne Olsdatters opphav.Ole Vagstad's svigersønn Peder Pedersen Strømmen er også nevnt som formynder i Endre Olsen's skifte. Han hadde vært gift 1. gang med Borni Olsdatter Strømmen, som er søster til Tollak Olsens kone Anne Olsdatter Strømmen.Det er umulig at Anne Olsdatter Strømmen (Endres kone) og Anne Olsdatter Strømmen (Tollaks kone) var samme person. Endres barn er født mellom 1712 og 1726; Tollaks barn er født mellom 1717 og 1740.Dessverre kan jeg ikke se på hvilken måte 'min' Anne Olsdatter og Ole Vagstad kunne være i slekt med hverandre.Tusen takk igjen. Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anne Olsdtr. Strømmen og Borni Olsdtr. Strømmen er døttre av Ole Antonsen d.1740, 87 år gammel og Mari Olsdtr. datter til Ole Kristianson Strømmen. Mari hadde først vært gift med Halvor Rasmusson fra Røyset. Kilde: Askvoll IIA, side 345, nr. Ø67 og N66. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ja, det har jeg også sett.Men jeg er etterkommer av Anne Olsdatter Strømmen som er nevnt i samme boka nederst på side 344 under Ø 61 - 3. kone til Endre Olsen Strømmen 65b (sønn av Ole Kristiansen Strømmen Ø 65b).Jeg lurer på hvorfor Tollak Olsen Vagstad var formynder til Endre Olsens sønner og sin svoger Peder Pedersen Strømmen var lagverge til Anne Olsdatter. Bare på grunn av naboskap??Det var fristende å anta at Anne Olsdatter var søster til Tollak Olsen Vagstad og Marte Olsdatter Vagstad, g.m. Peder Pedersen Strømmen (side 346 N 71).Men som du skrev i innlegg (1) hadde lensmann Ole Vagstad jo dessverre bare tre barn (Tollak, Erik Og Marte).Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.