Gå til innhold
Arkivverket
Gjest A. Vidvei

[#40931] Ekteskap i Kristiansand i 1812

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

I 1812 giftet Birthe Sivertsdatter seg med Gunder Zacharias Mathiassen. Detter skjedde 3. desember 1812, og de giftet seg i Kristiansand. Kilde: kirkeboksavskriftene i Family Search.Jeg vet hva som skjedde med ekteparet. De flyttet til hans hjemgård i Sokndal i Rogaland. Men hvem var Birthe Sivertsdatter? Hun skal være født ca 1773, men jeg finner ingen passende kandidater ved folketellingen. Kan noen hjelpe? Evt med et oppslag på vigselen, der det kanskje kan være noen tips å hente.Broren til Gunder, Torkel, giftet seg to år senere - også i Kristiansand - med ei jente som het Siri Eriksdatter. De reiste også tilbake til farsgården.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til ekteskapet her: Lenke Har lett litt etter en passende Birthe Sivertsdatter f. ca 1773, men det er som du sier får som passer i folketellingen.Fant en i Øyestad f. ca 1776 men vet ikke om det kan være rett dame?Leter litt bedre:Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her skal vi se om dette kan være løsningen , at Birte også kommer fra Vestlandet?LenkeHer er rett navn på ektemannen i alle fall.Mvh Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Kan hende det da er Berthe ( Birthe) Sivertsdatter som er pike her i Sogndal fortsatt i 1801. Alder kan passe, og navnvarianter dukker opp i forskjellige kilder. LenkeHar ikke funnet hennes foreldre, men det burde være mulig å få noen til å slå opp dåpen hennes i ca.1773?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er Solli gård i Sogndal i 1865: LenkeDet kan vel passe bra at begge ektefellene kommer fra Sogndal?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 1801tellingen Sogndal med gård Solli. Her bor Gunder hos foreldre som du ser, og er ugift dengang.LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest A. Vidvei

Takk skal du ha! Det er kanskje ikke så urimelig at begge kom fra Sokndal. Skal nøste videre på den tråden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.