Gå til innhold
Arkivverket

[#40934] Ole Olsen fra Mo i N. Odal i Bjørtjernsbråten u Fresvoll i 1865.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

På side 173 i Sør Odal IV står Ole Olsen med familie oppført under Bjørtjernsbråten. Han giftet seg i 1848 med Marte Kristine Nilsdatter fra Flaen. Finner bare Flaen under Spikset i bygdebøkene, kjenner noen til opphavet til disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei Guro!I Sør-Odal bygdebok VI, side 417 finner jeg Nestun, Østre Flaen under Sæter. Her står det om Nils Sørensen fra Flaen (1794-1862) g 1816 m Inger Svensdatter fra Grasberget (f i Vinger) ca. 1796-1873. Blant deres barn finner jeg Christine f 1821, g 1848 m Ole Olsen Osvika. Kan dette være Ole og Marte Kristine du etterlyser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Hei igjen.Osvika hører til garden Vestre Os i Sør-Odal og er beskrevet i Sør-Odal bygdebok III, side 296. En kjapp lesning resulterte ikke i at jeg fant noen Ole med far Ole som ser ut til å 'passe'. Under Nord-Vika finner jeg en Ole f 1827, men det står ingenting om evt. ektefelle.Fant forresten ekteskapsinngåelsen mellom Ole og Christine på FS, - gift 28. des. 1848 i Sør-Odal. Vet ikke hvordan jeg legger inn lenke til søkeresultatet i FS, - tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Her er det som står i kirkrboka 28/12 1848. Ungk. Ole Olsen Ousvig 21 aar og Pigen Christine Nilsdatter Fladen 28 aar. Kausjonister: Ole Pedersen Fladen, Peder Pedersen Barbakke. Denne Ole kan jo ha vært i tjeneste på Os, og bodd i Osvika, men født et helt annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk Vidar og Terje - dette var til stor hjelp! Til Vidar, jeg vet heller ikke hvordan man legger inn en lenke, men det har vært oppe i Debatt - skal se om jeg finner det innlegget igjen. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Ser at denne Ole kan bli en 'nøtt'. Terje sin opplysning fra kirkeboka tilsier at Ole er født i 1827, samme år som den Ole jeg fant i bygdeboka, men tror nok det bare er en tilfeldighet. FT1965 Lenke sier imidlertid at han er fra Nord-Odal og født i 1931. Erfaringer sier imidlertid at alder (fødselsår) i folketellingene er av ymse kvalitet. Et tips kan være å se på utflyttede fra Nord-Odal i årene før 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

I Sør-Odal bygdebok 8 side 585 finner jeg en Ole Olsen f 1828 i Nord-Odal. Faren var Ole Olsen fra Knapper i Nord-Odal 1804-1874, g m Kari Hansdatter fra Nordby u. Årstad i Sør-Odal 1802-1879. Denne familien bodde i 1865 i Seimsberget ifølge bygdeboka. Seimsberget og Osvika er plasser som ikke ligger langt fra hverandre.Et forslag til kandidat ? Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Den Ole Olsen som Pål omtaler i innlegg 7 var vel den Ole Olsen Nygaard, som ble konfirmert i S.O. den 27/9 1846. Født i Bergstuen, døpt 6/7 1828 og vaksinet av Engebrets. i N. Odalen. Foreldre Ole Olsen og Kari Hansdatter. Dette Nygår som var oppgitt som bosted for Ole i 1846 må vel være det vi finner i S.O. bygdebok 5 på side 343, men her kan jeg ikke finne familien oppført. Derimot på side 349 under plassen Oterlia finner jeg Ole Olsen og Christine Nilsdatter som innerster da disse barna ble født: Karen f. 1856, Randine f. 1859, Oline f. 1861 og Nils f. 1862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til Terje, dette er riktig famile.Nå trenger jeg litt 'tenke-hjelp'. I N.O. IV side 171 - Bergstua, finner jeg den Kari Hansdatter fra Nordby u. Årstad men født i Bergstua i 1802 som Pål nevner i innlegg 7. Ifølge det som står der, så er hennes oldefar kanskje den Hans Olsen født på Knapper i 1713. (N.O. III s. 533)Hvis dette er korrekt, er vel Kari og hennes mann Ole Olsen Knapper i Seimsberget beslektet i tredje ledd? (Her henvises det til N.O. III s. 555.)Jeg har dessverre ikke N.O. III her hjemme, så jeg får ikke lest hva som står under Knapper.Kan noen hjelpe meg med dette?Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

I FS finner jeg en Hans Olsen 'Hærnes' og Anne Andersdatter som døper sønnen Ole Hansen i Bergstua 28 mar 1751. (Eldste datter til Ole heter Anne). Kan Hans Olsen fra Knapper ha oppholdt seg under Hærnes en periode? Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Til (11) Mor til Hans Olsen Søstua Knapper var Goro Hansdatter Jelsnes (1692 - 1748) og far Ola d.y. Finnsen Knapper (Morterud) (1672 - 1727). Kan ikke se av mine opptegnelser at Hans Olsen har oppholdt seg på Hærnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.