Gå til innhold
Arkivverket

[#40938] Slektninger i Amerika


Gjest Kristoffer Dahle
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristoffer Dahle

Min navnebror og slektning Kristoffer K. Dahle, f. 1905 (s. 278 i Bygdebok for Holm sokn, band 1), reiste i 1922 til Amerika. Hans senere skjebne er ukjent, og det er også uvisst om han hadde etterkommere. Finnes det arkiver eller andre kilder til å finne hans eventuelle etterkommere, og er det noe som er mulig å finne over nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Har du ein nøyaktig fødselsdato? Kva står K-en for? Kvar ligg Holm sokn? Og kva heitte foreldra? Mors namn som ugift er også ein stor fordel å vite, både patronym og etternamn/gardsnamn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tenkjer dette er mannen, fann at Holm sokn var i Molde traktene, og fann han på utreiste frå Bergen: LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg fann han i krk.bok for Veøy (Møre og Romsdal), han vart f.17.01.1905.Men eg finn han ikkje SSDI(reg. av døde i USA frå ca. 1955-1960), det kan vel tyda på at han har døydd ganske ung...Eller at eg ikkje søkjer med det namnet han kalla seg i USA.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

HeiFinnes Kristoffer K. Dahle på www.ellisisland.org avreist fra Bergen 1/5-1923. Skal til onkel John Mork Grand Forks N.D. (Nord Dakota).Nærmeste familie oppført i manifestet er Kristian K. Dahle.Om noen har tilgang til Ancestry kan han kanskje finnes i folketelling 1930.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenFinnes en John Mork i SSDI født 28/7-1879 død i Nord Dakota i desember 1963.Vet ikke om dette er Kristoffers onkel.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei !Kan ikke finne Kristoffer K. Dahle i 1930 Census. Det kan naturligvis være et navneproblem som gjør søket vanskelig.Jeg mener imidlertid å finne onkel John Mork i Census 1910 - 1920 og 1930. Tror også dette er den John som Marit finner på SSDI i ND. Hans SSN er 501-32-5328.1910 Census dat. 18.april.John Mork 30 år 'Clerk' i 'Shoe Store'. Han er 'Roomer' i 123 Walnut Str. Grand Forks. Imigrert i 1896.1920 Census dat.6.januar.John Mork 40 år (Kan ikke lese hans tittel) men er stadig i 'Shoe Store'. Leier i 622 Chestnut Str., Grand Forks. Imigrert 1901, Naturalized 1912.Gift med Anna 38 år. F. i ND av norske foreldre. En datter Borghild 13 år ? F. i ND. Dersom hennes alder er riktig kan hun være Annas fra tidligere, men John kan naturligvis likevel være hennes far.1930 Census dat. 4.april.John Mork 50 år. Er nå eier av 124 Chestnut Str., Grand Forks. Han er nå 'President' i 'Shoe Store'. Imigrasjon 1901. Anna 38 år. De giftet seg da de var 32 og 30 år gamle. Ca.1911.Borhild bor tydligvis ikke der i 1930.Angitt alder er 'Age at last birthday' og da John er født 29.juli (etter telledato), skal han være født i 1879. Passer bra med John som er død i des.1963. Jeg antar at han kom til USA i 1901 da dette står både i 1920 og 1930.Beklager Kristoffer at jeg ikke kunne finne den du egentlig søkte etter, men nå er vel onkel John relativt godt kartlagt.Lykke til videre.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Kristoffer! Jeg er ikke slekt...men kanskje jeg kan hjelpe. I have asked the library in Fargo, North Dakota for an obituary for John Mork...I have not recieved it yet. Perhaps it will give some clues about your Kristian/Kristoffer Dahle (f.1905). I found the same things that Tor found in the 1910, 1920 and 1930 censuses...but I think Borghild was about 7 years old in 1920...the census is hard to read. I hope I will have some new information for you later, when I get the obituary for John Mork. mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer Dahle

Takker så mye for mange fyldige innlegg. Dere har nok kommet frem til rett person, ettersom jeg kjenner godt til hans onkel John (mange gaver og brev fra ham i Amerika). Men her var det også mye nytt! Venter også spent på om det kan dukke opp noe nytt om Kristoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Patty Dahl

Hei Kristoffer! I have received the obituary for John Mork. Your relative Kristoffer Dahle (f. 1905) is not mentioned in the obituary, I am sorry to say. Perhaps you can give your private email address here, so I can write to you directly by email. Hilsen fra Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristoffer Dahle

Hei, Patty! That's fine! Thank you very much! Please write to my email-address kristofferdahle@hotmail.com. I am anxious to hear what you have to say about John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.