Gå til innhold
Arkivverket

[#40941] Gulbrand Halvorsen f 1693 i Graven under Strøm i Sør Odal gm Berte Gislesdatter?


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg mangler Sør Odal bygdebok III, gammel utgave. I ny utgave II står det at Graven lå under Støm gnr. 35.Kan noen være snill å slå opp for meg og se om det står at Gulbrand Halvorsen født 1693 giftet seg med Berte Gislesdatter. Gulbrand er sønn av Halvor Pedersen og Kirsti Torbjørnsdatter i Graven.Finner en Peder Gulbrandsen døpt 12 des 1723 (FS) med foreldre Gulbrand Halvorsen og Berte Gislesdatter.Har en formening om at det er denne Peder som nevnes under Flaen på side 416 i S. O. VI.Hvis ovennevnte er korrekt - kjenner noen til Berte Gislesdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hadde jeg lest litt lenger ned på side 416 i S.O. VI, så hadde jeg fått bekreftet første del av spørsmålet mitt! I alle fall - kjenner noen til Berte Gislesdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Jeg har sett etter i bygdeboka under Graven (SO 4 s 85), og finner Halvor Pedersen (ca 1641-1718) g m Kirsti Torbjørnsd. (ca 1645-1696). De hadde bl. a. sønnen Gulbrand f 1693. Det står ikke noe om at han ble gift der dessverre.Hvem denne Berte Gislesdatter er vet jeg heller ikke, men jeg skal se etter i kirkeboka senere i uka om det kan være noen spor der :-)Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Kirsti Torbjørnsdatter d. 17 juni 1696 kan ha vært datter av Torbjørn Taul fra Galterud i Nord-Odal g.m. Mari Finnsdatter Haug.Den Peder Gulbrandsen Flaen du nevner ble g. 16 nov.1747 m. Anne Eriksdatter Tangen u. Mo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Pål - så fint at få vite at Graven og Sjønnerud er tatt med i S.O. IV, selv om de tilhører et lavere gnr. enn det boken tilsier. IV har jeg her hjemme! Videre setter jeg stor pris på om du hadde tid til å se etter Berte Gislesdatter.Til Egil H - jeg tankte også på Torbjørn fra Taul - Mari Finnsdatter er søster til en av mine aner. Takk for informasjon om vielsen mellem Peder Gulbrandsen og Anne Eriksdatter.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Guro.Jeg har lett lenge og forgjeves etter Berte Gislesdatter. Det er indikasjoner på at Gudbrand og Berte var på Lukmoen, og jeg skal gi deg den teorien jeg har. Men jeg kan ikke verifisere den, så du må ta det som det er:Ved Peder Gudbrandsens dåp i 1723 var fadderne fra Steinerud, Spikset, Lisset og Nord Disen. Nokså sentralt geografisk ligger Lukmoen. Under Lukmoen er følgende oppført i bind VI, 'Gudbrand Lukmoens kone døde i 1742, 70 år gl., og Gudbrand Lukmoen seinere samme år, 48 år.' 1742-43 var hungersårene i Odal.Fra bind VI, s.416: 'Per (Peder) og Anne var begge på Mårud da de ble trolovet og gift. Per var fra Ullern sokn, men det er litt usikkert hvor foreldrene hans bodde. De het Gudbrand Halvorsen og Berte Gislesdatter.' Lukmoen ligger i Ullern sokn.Gudbrand Lukmoen kan ha vært identisk med Gudbrand Halvorsen Graven. Alder stemmer bra, og han kan ha vært husmann på Lukmodalen. At de dør tidlig i hungersårene tyder på at de var husmannsfolk.Når deres (eneste?) sønn døpes Peder og ikke Halvor eller Gisle, så kan han ha vært navnet etter brukeren på Lukmoen, Peder Pedersen Winger.For å følge denne teorien videre så var da Berte Gislesdatter vesentlig eldre enn mannen. Det forklarer hvorfor hun ikke finnes i kirkebøkene for Strøm, som begynner i 1689. Hun kan også ha vært gift tidligere. En mulighet er Berte Gislesdatter Bakli f. 1688. Det oppgitte fødselsåret må være feil, fordi faren Gisle Larsen Bakli døde i 1680 (jfr. korrigeringene i bind VIII og bind V, s.267). Det er oppgitt at hun ble gift med Sven Hansen Årstad. Under Årstad i bind VIII heter hun Berte Gislesdatter Rudberg.Det som gjenstår for å avkrefte/bekrefte denne teorien er å finne begravelse for Sven Hansen (før 1722) og ekteskapsinngåelse for Gudbrand Halvorsen og Berte Gislesdatter (ca. 1723) i kirkeboka for Strøm.Mvh, Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Egil. Det var mange interessante teorier! Rudberg var et fint spor. Under 'Andre' Rødberg, Eidskog II, finnes en Gisle Olsen død 1696 (52 år), sønn av Ole Torbjørnsen død 1694 (84 år). Gisle var gift med Barbara død 1725 (85 år). Barn: Anne født 1686 og Marte født 1693. Ingen Berte er nevnte, men det behøver nødvendigvis ikke bety noe. Jeg får sjekke litt videre Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen, Egil. Det finnes en Berte Gislesdatter til, fra Huvnes i Vinger, datter av Gisle Larsen. Men - hun skal være født rundt 1663 og da blir hun vel noe for gammel til å passe inn her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Det som taler mot min teori er at Gudbrand Lukmoens kone var oppgitt å være 70 år da hun døde i 1742. Dvs født ca. 1672. Hvis hun var mor til Peder ville hun ha vært ca. 50 år i 1723. Det er vel i seneste laget. Men aldersopplysninger fra de dager er ofte feil, og hvis Berte var noen år yngre (og er den som var på Lukmoen) - så leter vi etter ei som er født ca. 1677-80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Til Guro. Den Gisle Larsen Huvenes fra Vinger med datter Berte, som du viser til i innlegg 8, dør på Huvenes i 1690. Han er neppe den samme som den Gisle Larsen Bakli jeg nevner i innlegg 6. Bakli er en gård i Sør-Odal, Ullern sokn.Jeg skriver dette i tilfelle det er flere enn oss som er på leting etter Berte Gislesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen. Jeg har blitt litt nysgjerrig på denne Gisle Olsen på Rødberg i Eidskog. Undrer meg på hvorfor det står 'Rudberg' på Berte under 'Diverse' på Årstad. Har ikke sjekket kib for vielsen til Sven Hansen - det står kanskje noe mer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.