Gå til innhold
Arkivverket

[#40942] Hva er et prestemantal?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKan noen forklare meg hva et prestemantal er? Om alle kom med?, og hvis ikke, hvorfor?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk for svar så langt, men når jeg ser på tigjengelige databaser under Fredikstad finner jeg dette: LenkeEr ikke Fredrikstad med da?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Manntallene 1664-66 (Også kalt Titus Bülches manntall eller prestenes og fogdenes manntall). Innhold: Gjelder menn over 15 år/menn over 2 år. Ikke for byene og Finnmark.Kilde: LenkeSe også i Prestemanntallet s 1, note 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, her ser vi hva som er tilgjengelig på mikrofilm Lenke og der er ikke mye vedr Fredrikstad.Det er ikke tilgjengelig skifter eller gravferdsprotokoller i perioden på mikrofilm, ser det ut for, men Statsarkivet i Oslo evt Riksarkivet har kanskje skifter for ca 1690 (Magnild).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Spørsmålet er kanskje ikke hva som er et prestemanntall, men hva som finnes av kilder vedrørende folk i Fredrikstad på 1600-tallet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ja, det finnes fryktelig mye mere. Det er igrunnen bare å dra til Riksarkivet og Statsarkivet i Oslo og starte å grave ivei. Stattholderarkivet, Danske kanselli, Rentekammeret og Stiftsdireksjonens arkiver, samt samlingene er fulle av Fredrikstad-dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.