Gå til innhold
Arkivverket

[#40943] Tyde manntall fra 1812


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Dette blei litt nytt for meg, og jeg klarer ikke å tyde skrifta. Kan noen fortelle meg hva hver kolonne forteller? Er takknemlig om jeg kan få 'oversetta' familien på Hjelmsøy : Anders Pedersen ogt Berit Nielsdtr som et eksempel.Kb Måsøy 1812-1813 sjelereg.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=2&uid=174732&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Mandtal over Maasøe Sogns Uconfirmerede Finne Børn Kolonne 1: Gaardenes Navne 2: Forældres huusbonders Navne og deres Vilkaar 3:Børnenes Navne og Alder 4: Naar og hvor skolen er holdt og hvorlænge 5: Børnenes Kundskaber 6: Deres FatteEvne og Moralitæt 7:Forsømmelse om de ere Forældrene at tilskrive1: Hjelmesøe 2: Anders Pedersen og Hustrue Berith Nielsdr Fattige 3: Deres Børn: Niels Andersen 15 Aar gl: Sigrid Andersdr. 16 Aar gl: Moses Andersen 13 A:Gl: 4: J dette Huus blev ?skolen holdt i 3 uger i begyndelsen af Octobr 5: (Niels) skikkelig i Bog 5 Parter udenad (Sigrid) taalelig i Bog 3 Parter udenad (Moses) taalelig i Bog 2 Parter udenad 6: (Niels) har god Hue-kommelse er et godt Barn (Sigrid) har maadelig fatte Evne (Moses) har god Hukommelse Lydigt Barn (konsonant med strek over er dobbeltkonsonant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.